برنامه «تانیش» به دنبال ترویج نشاط رضوی در آذربایجان‌شرقی است

1400/01/28 - 10:41 - کد خبر: 41071 نسخه چاپی

نصر: معاون «چهارشنبه‌های رضوی» دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی آذربایجان‌شرقی با اشاره به طراحی، تصویب و آغاز پخش برنامه رادیو- تلویزیونی «تانیش» در صدا و سیمای مرکز استان، هدف از آن را ترویج نشاط رضوی در بین مردم این خطه اعلام کرد.

به گزارش نصر، سید داود قریشی گفت: بعد از تحولات ساختاری در نمایندگی های استانی آستان قدس رضوی و تشکیل معاونت «چهارشنبه های رضوی»، به این فکر افتادیم که برنامه جدیدی که تاثیرگذاری عام و در عین حال شکل و محتوای جدید داشته باشد، طراحی و بر بستر رسانه اجرا کنیم. 
وی افزود: پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که غیر از مشهد به عنوان مرکز آستان قدس رضوی، در سایر استان ها، ورود جدی برای ارتباط گیری با افکار عمومی درباره مسایل رضوی بر بستر رسانه های صوتی و تصویری اتفاق نیفتاده است و به همین دلیل پس از مطالعه کارشناسی، طرح رادیو - تلویزیونی ۱۳ صفحه ای نوشته و بعد از تصویب در صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، آغاز به پخش شد. 
وی با اشاره به معروفیت کشوری برنامه هیئات مذهبی آذربایجانی ها در حرم رضوی در بیست و هشتم صفر، اضافه کرد: در بررسی های تاریخی به این نتیجه رسیدیم که توسل به امام رضا حتی در شعارهای پیروزی انقلاب اسلامی در تبریز نیز بروز داشته و در آن زمان انقلابیون شعارهایی همچون «تابع قرآن اولان، قرآنی پامال ایله مز/ مرقد موسی الرضانی تیرباران ایله مز/ علی، علی، علی/ محو اولسون پهلوی» در نمایش ارادت خود به ضامن آهو و طلب یاری از وی برای برانداختن رژیم پهلوی سر می دادند. 
قریشی، هدف از طراحی و اجرای برنامه رادیو- تلویزیونی «تانیش» به زبان ترکی آذربایجانی را نمایش عشق و ارادت مردم آذربایجان به آقا موسی ابن الرضا (ع) در سرتاسر ایران و ترویج نشاط رضوی از طریق پخش آن در ساعت ۲۰ چهارشنبه هر هفته از طریق رادیو و تلویزیون ذکر کرد. 
وی ادامه داد: تلاش ما در طراحی برنامه «تانیش» این بود که صرفاً برنامه مذهبی نباشد، بلکه رنگ و بوی اجتماعی داشته باشد تا از ظرفیت اقشار و حوزه های مختلف در تولید محتوی برای آن استفاده شود؛ ترویج سبک زندگی رضوی از جمله اولویت های این برنامه است. 
وی با بیان اینکه تاکنون ۶ قسمت از برنامه رادیو - تلویزیونی «تانیش»، هر کدام بین ۲۰ تا ۳۵ دقیقه پخش شده است، تشریح کرد: در هر قسمت چندین آیتم در نظر گرفته می شود که مدت زمان پخش هر کدام از سه دقیقه فراتر نمی رود تا مخاطب خسته نشود.
معاون «چهارشنبه های رضوی» دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه گروه مخاطب اصلی این برنامه، قشر جوان و نوجوان است، گفت: اجتماعی بودن رویکرد برنامه «تانیش» موجب می شود که ما بتوانیم از طیف وسیع و متنوعی از اتفاقات و رویدادهای مرتبط با امام رضا (ع) استفاده کنیم؛ به عنوان نمونه اگر در دور افتاده ترین مناطق استان نیز شخصی، اعم از کارمند، نانوا، راننده، کشاور و ... فعالیتی در ارتباط با امام هشتم (ع) انجام داده باشد، در این برنامه بازنمایی و منعکس می شود. 
وی افزود: در طراحی و اجرای «تانیش»، تلاش کرده ایم که از کلیشه های رایج خارج شویم؛ به عنوان مثال در هر قسمت از برنامه تلاش می شود یک آیتم از مداحی، شعر و شاعری، نذردهندگان برای امام هشتم، آهنگ سازان و نویسندگان و ... داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه این برنامه، نماد عشق و ارادات قلبی آذربایجان و آذربایجانی به امام رضا (ع) است و برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، اضافه کرد: بر اساس تصویب صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی، قرار است این برنامه هیچ وقت تعطیل نشود و هر چهارشنبه در ساعت یاد شده به عنوان روزی که به نام امام هشتم است، پخش شود. 
قریشی درباره فلسفه نامگذاری برنامه رادیو - تلویزیونی «تانیش» نیز گفت: به دنبال آن بودیم که نام برنامه، بار اجتماعی داشته باشد و با توجه به اینکه در فرهنگ ما آذربایجانی ها، واژه «تانیش» (آشنا)، بار معنایی خاصی دارد و دارنده این نام دارای مقام و منزلت خاصی است و مقدم او گرامی داشته می شود، برای برنامه ای که هدف آن نمایش ارادات و محبت مردم این خطه به ضامن آهوست، این اسم را انتخاب کردیم. 
وی ادامه داد: هر قسمت از برنامه «تانیش» از بخش های کارشناس رضوی، میهمان رضوی، اجرای سرود امام رضایی توسط مهدکودک، معرفی کتب رضوی، آثار رضوی با اجرای مداحان، شهدای رضوی، درد دل های رضوی و ... تشکیل شده است، اما زیارت «امین الله» به عنوان دعای مختص آقا موسی ابن الرضا و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره امام هشتم در هر قسمت ثابت است. 
وی یادآوری کرد: هر چند آذربایجان شرقی در حادثه غم انگیز انفجار در حرم مطهر آقا امام رضا (ع) یک شهید هشت ساله به نام «مدینه» داشت، اما بررسی های ما نشان داد که بسیاری از شهدای هشت سال دفاع مقدس، برات شهادت خود را از امام هشتم (ع) گرفته اند؛ بدین معنا که شهید برای جلب رضایت خانواده اش برای اعزام به جبهه، آنان را به زیارت آقا میهمان کرده یا پس از بردن والدین به پابوس آقا، موفق به اخذ رضایت آنان شده است؛ برخی از شهدا نیز مانند شهید حاج عباس عبداللهی، پس از گرفتن شفایشان از آقا، عازم جبهه های حق علیه باطل در دفاع مقدس یا سوریه شده اند. 
سیدداود قرشی، معاون «چهارشنبه های رضوی» دبیرخانه کانون های رضوی آذربایجان شرقی و مجری برنامه رادیو - تلویزیونی «تانیش»

معاون «چهارشنبه های رضوی» دبیرخانه کانون‌های خدمت رضوی آذربایجان‌شرقی گفت: در بخش «درد دل های رضوی» برنامه رادیو - تلویزیونی «تانیش» هم درد دل ها و دل نوشته های همشهریان پس از دریافت توسط اپراتور به عنوان بخشی از برنامه خوانده می شود. 
وی افزود: بخش های هر قسمت از برنامه با همدیگر متفاوت است؛ در بخش زیارت «امین الله» نیز قاریان و مداحان جوان هر کدام به سبک و شیوه خود این زیارت مختص امام هشتم (ع) را قرائت می کنند. اکنون همه ادارات و سازمان های استان نیز درگیر این برنامه هستند و در هر اداره و سازمانی که اتفاقی مرتبط با امام رضا (ع) روی داده باشد، در برنامه «تانیش» ارایه می شود و به عنوان نمونه هر سازمان می تواند «کارمند رضوی» در برنامه ما معرفی کند. 
وی یادآوری کرد: بخش رادیویی برنامه رضوی «تانیش» نیز هر چهارشنبه ساعت ۲۰ شب همزمان با تلویزیون پخش می شود و با استفاده از نمایندگی دبیرخانه کانون های رضوی آذربایجان شرقی در شهرستان های ۲۱ گانه، اتفاقات و فعالیت های آنان را در برنامه «تانیش» در قالب خبرهای رضوی، منعکس می کنیم. 
قریشی ادامه داد: به عنوان  نمونه ما پرچم متبرک امام هشتم (ع) را در روزهای کرونایی و محدودیت های ناشی از آن میان مردم می بریم که با استقبال گسترده آنان مواجه می شود و این اتفاق در محتوی سازی برنامه «تانیش» نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 
وی اضافه کرد: در برنامه دیگری در نظر است جمعی از ورزشکاران آذربایجان شرقی در یک اقدام خودجوش، مدال های قهرمانی خود را به حرم آقا امام رضا (ع) هدیه کنند که این نیز در برنامه «تانیش» پخش خواهد شد. 
وی اجرای برنامه «تانیش» را زمینه ساز اطلاع رسانی از انبوه اقدامات و اتفاقات مبارک مرتبط با امام هشتم شیعیان در آذربایجان شرقی دانست و تشریح کرد: به عنوان نمونه در زمان حاضر خانواده محترمی در تبریز در حال دوخت پرده ای به عنوان روکش مزار مطهر امام رضا (ع) هستند که سنگ های آن از عتبات عالیات جمع آوری و سنگ دوزی شده و این اقدام نیک از «تانیش» پخش شده است. 
وی یادآوری کرد: با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه «افطاری»، ساعت پخش برنامه رادیو- تلویزیونی «تانش» از ۲۰ به ۲۰:۴۵ دقیقه تغییر یافته است.
انتهای پیام/
برنامه «تانیش» به دنبال ترویج نشاط رضوی در آذربایجان‌شرقی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار