مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی خبر داد:

افزایش 2.5 برابری کمک های مردم آذربایجان شرقی / پرداخت 22 میلیارد تومان صدقه در استان

1400/01/25 - 13:19 - کد خبر: 40911 نسخه چاپی

نصر: مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی گفت: برای مدیریت فقر در جامعه ابتدا باید راه اصلی عبور و خروج از فقر را شناسایی کنیم و سپس منابعی که جامعه در اختیار ما قرار داده است را در جایی خرج کنیم که کمک به رفع وختم فقر شود نه قابل تحمل کردن فقر.

به گزارش نصر، "محمد کلامی " با حضور در تحریریه نصر به اقدامات اداره کل کمیته امداد آذربایجان شرقی در سال گذشته و برنامه های این اداره در سال جدید اشاره کرد و گفت: سال 99 سال بیم ها و امیدهایی بود که در کنار کرونا آغاز کردیم با این حال میدانستیم که در کنار مشکلات بهداشتی که کرونا ایجاد خواهد کرد، مشکلات اقتصادی عمیق تر و ماندگار تری نیز ایجاد خواهد کرد. همانطور که کرونا بعضی از خانواده ها به قرنطینه برد و یا بعضی هارا کشت، اقتصاد امروز جامعه نیزبعضی خانواده ها را یا به قرنطینه خواهد برد و یا خواهد کشت.

وی با بیان اینکه بعضی از مشاغل 14 ماه است که کار خود را از دست داده اند، اشاره کرد و گفت: مشاغل هایی که از محل مراسمات جشن و عزا، کنسرت ها و کارکنان استخرها و... زندگی خود را می گذراندند، حال اقتصادشان به کما رفته است.
کلامی افزود: در طول سال با تکانه هایی که در بازار ارز و بورس اتفاق افتاد، شاهد رشد تورم بی سابقه ای بودیم که قدرت خرید در جامعه را با افت شدیدی موجه کرد و از سوی دیگر قیمت تمام شده خدمات را بالا برد؛ این در حالی است که میدانستیم با آمدن کرونا و زیرسوال رفتن مشاغل بعضی از خانوار ها، تعداد نفرات تحت پوشش کمیته امداد نیز افزایش خواهد یافت و این اتفاق هم افتاد.
وی ادامه داد: با تمامی بیم ها و ناامیدی ها، سال 99 همراه با امید نیز همراه بود چرا که با اقبال عمومی برای کمک به تبعات محلی چه از مسیر خیریه ها، چه از مسیر بهزیستی، چه از مسیر مراکز نیکوکاری و کمیته امداد مواجه بودیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سال 99 از لحاظ رشد کمک های مردمی به امداد در تاریخ 40 ساله کمیته امداد استان یک سال بی نظیری بود، اذعان کرد: طی یک سال کمک های نقدی و کالایی مردم به صورت ریالی تقریبا 2.5 برابر افزایش پیدا کرده است، یعنی در سال 98 از 187 میلیون تومان به 340 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است.
کلامی ابراز کرد: اواخر سال 95 صدقات مردمی در استان 9میلیارد و 500 میلیون تومان بود که سال گذشته این مبلغ به 22 میلیارد تومان رسیده است. در بحث اکرام برنامه کمیته امداد استان برای سال 1400، نبود یتیم بی حامی در استان است.
وی به دلیل افزایش نرخ صدقات مردمی در استان اشاره کرد و گفت: ایجاد ذهنیت «امداد با برنامه» برای کارکنان این اداره الویت اول برنامه ما است، سپس در مقوله عبور و خروج از فقر به دنبال شاخص هایی هستیم که هم علاج درد باشد و هم مردم انتظار داشتند. یعنی در صدد «به خودکفایی رساندن افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند»، هستیم تا افراد را به زندگی اجتماعی و اقتصادی عادی بازگردانیم. همچنین رسالت دیگر کمیته امداد امداد، بحث «آموزش» است که سال گذشته به حمایت کمیته امداد 22 نفر رتبه زیر هزار را در مقطع کنکور کسب کرده اند. سرانه تنها یک میلیون تومان برای کتب های کمک درسی هر دانش آموز هزینه می شود. از سوی دیگر امسال با چهار موسسه مطرح در کشور برای آموزش در مقاطع مختلف حتی برای آمادگی در تیزهوشان نیز قرداد بسته ایم. از برنامه های شاخص این اداره باید به بحث «تعاملاتمان» اشاره کرد چرا که به دور از هرگونه حاشیه و مسائل سیاسی بهترین تعاملات را با مدیران ارشد سیاسی استان داشته ایم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه علی رغم اینکه یک شخص سیاسی هستم، اما مجموعه ای که به من تحویل داده اند، یک مجموعه کاملا غیر سیاسی است. لذا در این مجموعه باید کاردکرد عمل گرایانه از خود نشان بدهم. امروز انتظار مردم از بنده اشتغال و مسکن و آموزش و جهیزیه برای محرومین است نه خط فکری سیاسی. ما باید سعی کنیم کمیته امداد را محل وحدت تمام گرایشات فکری تبدیل کنیم. لذا باید طرف مردم بایستیم تا مدیریت کنیم و نگاه ساختار محور و تعصب محور سازمانی را کنار بگذاریم.
کلامی تاکید کرد: باید راه اصلی عبور و خروج از فقر را شناسایی کنیم و منابعی که جامعه در اختیار ما قرار داده است را در جایی خرج کنیم که کمک به رفع وختم فقر شود نه قابل تحمل کردن فقر. همانطور که کشور بنگلادش فقر را بر اساس برنامه توسعه بر پایه طبقات محروم حل کرده است و در حال حاضر کشور بنگلادش قطب تولید پوشاک در دنیا شناخته شده است. این برنامه الگویی است که در ابعاد کوچکتر توسط کمیته امداد آذربایجان شرقی اجرا می شود.
وی افزود: برخی از افراد سالخورده ای که تحت پوشش کمیته امداد هستند را با بسته های معیشتی و اقلام کالایی و کمک به جهیزیه فرزندانشان کمک می کنیم تا زندگی راحت تری داشته باشند.
کلامی در پایان به رویکرد کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر رویکرد کلی امداد به سمتی می رود که فقر را مدیریت کند. لذا امور مبارزه با فقر را باید به دست خود مردم سپرد. چرا که در طول تاریخ ثابت شده است که نگاه حمایتی مردم هنوز زنده است و مردم به احسان علاقه دارند. فرهنگ احسان و حس همزاد پنداری در جامعه به کمک کرونا سال گذشته بسیار افزایش یافت.
انتهای پیام/
افزایش 2.5 برابری کمک های مردم آذربایجان شرقی / پرداخت 22 میلیارد تومان صدقه در استان سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار