مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی:

کیفیت و استاندارد محصولات، مهم ترین معیار تبلیغات یک واحد تولیدی

1400/01/23 - 13:02 - کد خبر: 40768 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: استاندارد زبان مشتركی است میان همه عوامل دست اندركار در حیطه فعالیت های مختلف تولیدی و خدماتی شامل زمینه های عمرانی، صنعتی، تجاری، اداری، كشاورزی و سایر عرصه های مشابه و كسب استانداردها و ارائه مدل ها و الگوهای بهینه و برتر، از جمله اهدافی هستند که مورد بررسی و تدوین قرار می گیرند.

به گزارش نصر، ساسان فرشی حق رو در مورد پیشینه سازمان استاندارد گفت: این موسسه در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس­ها در سال 1304 شمسی، تشكیلات سازمانی كه بعداً به مؤسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی كشور تغییر نام یافت، پایه ریزی شد. در سال های 1324 و 1332به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی ها و كیفیت كالاهای صادراتی و وارداتی، هسته­ های تكامل یافته در موسسه، به صورت یك اداره در وزارت بازرگانی شكل گرفت.
وی ادامه داد: در راستای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع و امكانات موجود، هر نوع خدماتی و یا حتی هر كالایی باید در یك چارچوب مشخص تبیین و ارایه شود و این چارچوب‌ها را می‌توان با استاندارد تعریف كرد. اینگونه است كه استاندارد می تواند نتایج كاملا ملموسی را در رشد اقتصادی به همراه داشته باشد.
فرشی حق رو افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یکی از مهمترین قطب های صنعتی ایران است، همواره کیفیت تولیدات آن در حوزه های مختلف اعم از صنعتی و غذایی در عرصه های ملی و بین المللی شناخته شده و اعتماد عمومی را کسب کرده است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی بیان کرد: سال 1399 برای صنعت آذربایجان شرقی یکی از سال های درخشان محسوب می شود، چراکه در ارزیابی سال 99  سازمان ملی استاندارد کشور 6  واحد تولیدی از استان به عنوان واحدهای نمونه ملی انتخاب شده و آذربایجان شرقی در مجموع  30 درصد از واحدهای نمونه ملی را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه سخنانش اضافه کرد:فرهنگ یکی از مهم ترین ارکان تاثیر گذار در روند فعالیت واحدهای تولیدی و ارتقا سطح کیفیت کالاها است که آذربایجان شرقی به واسطه دارا بودن این سرمایه درخشان همواره در عرصه صنعت می درخشد.

واحدهای تولیدی استان در جمع واحدهای نمونه کشوری
او با اشاره  به کسب رتبه برتر واحدهای استان به عنوان واحدهای نمونه کشوری از سوی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سال ۹۷، از بین ۱۰ واحد نمونه انتخاب شده کشوری، دو واحد متعلق به آذربایجان شرقی بود که در ارزیابی سال گذشته این آمار از بین ۱۸ واحد نمونه ملی به چهار واحد افزایش یافت. سال جاری نیز از بین ۲۰ واحد نمونه ملی، 6 واحد متعلق به آذربایجان شرقی است که این افزایش نشان از بهبود عملکرد واحدهای استان و از سوی دیگر همکاری ها و تلاش های سازمان استاندارد آذربایجان شرقی دارد.
از بین 6 واحد نمونه ملی استانی، یک واحد به صنایع ساختمانی و پنج واحد دیگر به صنایع غذایی تعلق دارد، شرکت های کیک و کلوچه نظری، آناتا، داداش برادر (شونیز)، فرآورده های گوشتی بشارت، تکدانه و وین تک به عنوان واحدهای استانی منتخب در کشور از منظر سازمان استاندارد انتخاب شده اند.
فرشی حق رو در ادامه با اشاره به فعالیت گروه پژوهشی استاندارد شمالغرب با مرکزیت آذربایجان شرقی نیز گفت: فعالیت گروه پژوهشی منطقه ای تقاضا محور شمال غرب بر محوریت محصولاتی چون شیرینی، شکلات، قند و فرآورده‌های جانبی قنادی است، چراکه استان آذربایجان شرقی را می توان قطب محصولات غذایی در کشور دانست.

کیفیت محصولات، مهم ترین معیار تبلیغات یک واحد تولیدی
به گفته فرشی حق رو اخذ استاندارد برای محصولی مشخص از یک واحد تولیدی زمانی میسر می شود که تمامی محصولات تولیدی واحد مورد نظر در شاخص های ارزیابی استاندارد، موفق به کسب شاخص کیفیت شوند.
وی ادامه داد: اگرچه علم تبلیغ در معرفی و عرضه محصولات اثرگذار است اما کیفیت محصولات تولیدی، مهم ترین معیار تبلیغات یک واحد تولیدی محسوب می شود و اگر این معیار مورد قبول نباشد علم تبلیغ کارکرد خود را از دست می دهد.

اختصاص شاخص ترین استاندارهای ملی و بین المللی به عرصه صنعتی تبریز
با توجه به اینکه شاخص های استاندارد کشورها منحصربفرد است و پس از نگارش مورد بازنگری قرار گرفته و ساختاری ملی می یابند، لذا در بررسی جایگاه استان ها در حوزه کسب استاندارهای ملی و همچنین بین المللی، آذربایجان شرقی به مرکزیت تبریز دارای بهترین و مهم ترین استاندارهای ملی و بین المللی در محصولات تولیدی خود اعم از صنعتی، غذایی، دارویی و ... است.
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی در تشریح نحوه ارزیابی محصولات توسط شاخص های استاندار ملی کشورها و مشخصات فنی محصولات مورد نظر، گفت: محصولات تولیدی علاوه بر ارزیابی براساس شاخص های استاندارد هر کشور، دارای معیار سنجش دیگری به نام "استاندارد تولید براساس مشخصات فنی" است که به دنبال این روند، مشخصات تولید محصولی مشخص براساس مشخصات فنی که بعد بین المللی دارند مورد سنجش قرار می گیرد و در صورت عدم تطابق مشخصات فنی محصول با شاخص های معیار، واحدهای تولیدی از فعالیت بازمی مانند.

شرکت های بازرسی، تسهیلگر نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی
مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه بازار تولید، خدمات و مصرف آنچنان با هم آمیخته شده است که چنانچه سازوکاری بر کیفیت تولید و خدمات نباشد بی شک سلامت و سرمایه مصرف‌کننده در معرض خطر قرار می گیرد. سازمان ملی استاندارد در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کننده مسئولیت کنترل کیفیت تولیدات داخلی و نظارت بر رعایت استانداردهای تعریف شده برای کالاهای وارداتی را بر عهده دارد که این امر مهم را با کمک شرکت‌های بازرسی به عنوان بازوهای اجرایی و چشمان ناظر، اعمال می‌کند.
وی با بیان اینکه این اداره کل بر 100 شاخه خرد و 30 شاخه کلان نظارت دارد، فعالیت شرکت های بازرسی به عنوان بازوی اجرایی و همراه را در سنجش عملکرد واحدهای تولیدی و همچنین محصولات وارداتی، حائز اهمیت دانست.
فرشی حق رو در ادامه نظارت بر عملکرد شرکت های بازرسی را نیز از دیگر وظایف این اداره کل در راستای حفظ حقوق مصرف کننده و همچنین تولیدکننده عنوان کرد و گفت: حفظ کیفیت و عرضه محصولی درخور جامعه ایرانی مهم ترین هدف این سازمان است لذا در راستای تحقق این امر هیچ قصوری قابل توجیه است بنابراین نظارت بر عملکرد شرکت های بازرسی از دیگر امور مهمی است که بصورت مستمر توسط این اداره کل انجام می شود که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در واحدهای تولیدی و یا عدم رسیدگی به حقوق واحدها توسط شرکت های بازرسی، برخوردهای لازم با شرکت های بازرسی توسط این اداره کل انجام می شود.

نگاهی بر عملکرد اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی در یک دهه اخیر
فرشی حق رو اداره کل استاندارد آذربایجان شرقی را از جمله دستگاه های مهم استانی برشمرد و گفت: این اداره همواره در برابر اعتماد مردمی، مسئولیتی سنگین و اثر گذار دارد و عملکرد آن همواره مورد رصد جامعه مردمی و رسانه ای قرار گرفته است.
وی افزود: این اداره کل در سوابق عملکردی خود درکنار چالش های موجود طی یک دهه اخیر در تلاش به کسب موفقیت های درخور جایگاه استان و همچنین جامعه فهیم آن بوده است که از جمله آن ها می توان به ارتقا جایگاه استاندارد استان در عرصه ملی و بین المللی، تغییر قوانین و تاثیر در قوانین ملی استاندارد، پایش جامع و مستمر صنایع استان، نظارت بر عملکرد مهدکودک ها، برقراری ارتباط مستمر با حوزه رسانه و مطبوعات و همچنین اختصاص خیابان ویژه استاندارد در  تبریز برای نخستین بار در کشور اشاره کرد.
در پایان مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت استاندارد در تعیین کیفیت محصولات تولیدی و وارداتی به کشور و نیاز مبرم امروز به اعتماد به نیروهای متخصص و فنی که سازمان ملی استاندارد نیز یکی از مهم ترین دستگاه ها در این زمینه می باشد لذا انتظار می رود تا این سازمان اثر گذار همچون سازمان بازرسی و یا دیوان محاسبات کشور تحت نظارت مستقیم یکی از قوه های اجرایی مانند قوه قضائیه یا مقننه باشد تا شاهد اثرگذاری بیش از بیش آن باشیم.
وی ادامه داد: نقش و اثر مردم در تعیین کیفیت محصولات تولیدی، وارداتی و همچنین سایر اقلام مصرفی همواره مهم و حائز اهمیت است، لذا با مشارکت حداکثری مردم در نظارت بر کیفیت محصولات، سطح ایمنی و استاندارد آن ها ارتقا خواهد یافت؛ سامانه 10001517 و شماره تماس 1517 راه های ارتباطی هموطنان محترم با سازمان ملی استاندارد است که می توانند از این طریق هرگونه انتقادات و پیشنهادات خود را به ثبت برسانند.
انتهای پیام/
کیفیت و استاندارد محصولات، مهم ترین معیار تبلیغات یک واحد تولیدی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار