گزارش/

آماده باش بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز کرونایی

1400/01/19 - 12:46 - کد خبر: 40532 نسخه چاپی

نصر: برجسته‌سازی نقشه رنگی کرونا در آستانه تعطیلات نوروزی و ایجاد این تصور در افکار عمومی که قطب‌های اصلی گردشگری زرد است، باعث قرمزی رنگ کرونا در بازه زمانی کوتاه دو هفته ای و بازگشت نظام سلامت همه مناطق کشور از جمله آذربایجان‌شرقی به آماده باش کامل شد.

به گزارش نصر، به رغم اطلاع رسانی های مکرر رسانه ها در خصوص خطرات سفر برای خیزش موج چهارم کرونا و تذکر مسوولان بهداشت و درمان کشور، تبلیغات رنگ بندی کرونا کار دست همه داد و اکنون باید با رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی، ماندن در خانه، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دست به جنگ کرونای افسار گسیخته برویم. 
باید گفت تاثیر تاکیدات و تذکرات مسوولان بهداشت و درمان و رسانه ها در مقابل مقتضیات اقتصادی و عادی انگاری مردم  و اشتیاق آنان به سفر به جایی نرسید و حالا به جایی رسیده ایم که باید ترس از جان خود و نزدیکان را داشته باشیم، اما اکنون چاره ای جز رعایت پروتکل های بهداشتی را نداریم و باید با همدلی زنجیره ابتلا به کرونا را با زنجیره اتحاد پاره کنیم. 
وجود هفت هزار تخت بیمارستانی و آماده باش کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی و آماده سازی یک هزار و ۲۰۰ تخت برای بیماران کرونایی در این مرحله، جهادی دیگر را برای کادر درمان استان مهیا کرده است.
واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان یکی دیگر از ظرفیت های جدید ایجاد شده برای مهار کرونای لجام گسیخته است که می تواند توان کادر درمان را بیش از گذشته تقویت کند و از شدت نگرانی جهادگران خط مقدم جبهه سلامت بکاهد؛ افزایش تولید ماسک، تولید ونتیلاتور، داروهای مورد نیاز مقابله با کرونا از دیگر ظرفیت های به دست آمده در پیک های اول تا سوم کروناست که جهادگران سلامت کشور را دست پر کرده است. 
با این وجود کارشناسان بهداشت و درمان پیش بینی می کنند مقابله با پیک چهارم کرونا آسان نخواهد بود و قربانیان این مرحله بیش از پیک های قبلی که اوج آن در مهر و آبان ماه سال گذشته گزارش شده است، خواهد بود؛ بر این اساس امسال اردیبهشت ماه سختی را پیش روی خواهیم داشت و رعایت پروتکل ها توصیه های بهداشتی از طرف مردم تعیین کننده است.
این نکته را نیز نباید ناگفته گذاشت که تجربه هم افزایی مردم و مسوولان در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی و تغییر رنگ کرونایی مناطق مختلف کشور از قرمز به آبی در پیک های قبلی، در صورت تکرار در پیک چهام می تواند امیدآفرین و نجات بخش باشد.

آماده سازی یک هزار و 200 تخت بیمارستانی برای بیماران کرونایی در وضعیت قرمز آذربایجان شرقی
معاون درمان علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۱۲۰۰تخت بیمارستانی برای بستری بیماران کرونایی آذربایجان شرقی اختصاص یافته که تا کنون ۹۲۷ تخت از این ظرفیت در استان  پر شده که ۴۵ درصد آن حدود ۴۵۰ بیمار مربوط به شهر تبریز است. 
دکتر روزبه رجایی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این ظرفیت نسبت به تعداد بیماران قابل افزایش است چون ظرفیت تخت های بیمارستانی آذربایجان شرقی هفت هزار تخت می باشد که به نسبت افزایش تعداد بیماران کرونا از تعداد تخت های دیگر کاسته می شود البته در زمان اوج کرونا خود به خود از تعداد بیماران دیگر در بیمارستان کاسته می شود که شاید به خاطر مراعات مردم و احتیاط آنها برای مراجعه به بیمارستان باشد.
وی هشدار داد: پیش بینی می کنیم شدت پیک چهارم کرونا در آذربایجان شرقی از اوج آن در مهر و آبان ماه سال گذشته که بیشترین شدت و تعداد بیمار را داشت بیشتر خواهد بود بر این اساس موج جدید به سرعت شیب تند آن در حال افزایش است و تا کنون ۳.۵ برابر اول فروردین ماه امسال موارد موجود بیمارستان افزایش یافته است. 
وی افزود: هم اکنون ۹۲۷ بیمار کرونایی در بخش های کوویدـ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰۰ بیمار در بخش ویژه و ۶۵ بیمار زیر تنفس مصنوعی هستند.هم اکنون ۹۲۷ بیمار کرونایی در بخش های کوویدـ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۰۰ بیمار در بخش ویژه و ۶۵ بیمار زیر تنفس مصنوعی هستند.
دکتر رجایی گفت: روزانه ۷۰ تا ۸۰ نفر به تعداد بستری های کرونایی استان اضافه می شوند که دیروز این تعداد به ۲۱۷ نفر افزایش داشت این موضوع نشانه شیب تند ابتلاء به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی و بیش از سه برابر شدن آن نسبت به اول فروردین امسال است. 
وی افزود: روز گذشته هماهنگی برای افزایش ظرفیت بیمارستان امام رضا تبریز، بیمارستان های خصوصی و بیمارستان های غیردانشگاهی آذربایجان شرقی نیز انجام شد. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در بازه زمانی ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال ۱۳ میلیون و ۹۰۸ هزار دستگاه خودرو در راه‌های ارتباطی استان ترددکردند.
اورجعلی علیزاده در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه این تعداد تردد خودرویی توسط ۸۲ دستگاه تردد شمار آنلاین در راه های مختلف استان ثبت شده است، افزود: آمار تردد خودرویی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۴ درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: در این مدت تعداد خودروهای ورودی به استان یک میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه و تعداد خودروهای خروجی از استان یک میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: بیشترین ورودی خودرو به استان در این مدت به ترتیب از مسیرهای میاندوآب - ملکان، آزادراه تبریز - زنجان، مشگین شهر- اهر، نیر - سراب، ایواوغلی - مرند،  جاده قدیم زنجان –میانه و ارومیه -تبریز بوده است.
علیزاده ادامه داد: ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر استان در ایام اجرای طرح سفرهای ضروری ایام نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۸ هزار مسافر را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی جابجا کرده است.
وی با بان اینکه این تعداد مسافر با ۲۴ هزار و ۸۰۰ سفراتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه جابجا شده اند، یادآوری کرد: کارگروه نظارت و ارزیابی این اداره کل در این ایام به طور منظم بر نحوه فعالیت ناوگان مسافری و رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی نظارت کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: در این بازه زمانی از پایانه های مرزی جلفا و نوردوز نیز پنج هزار و ۹۰۴ مسافر و ۶ هزار و ۸۶۳ کامیون تردد کرده اند.در تعطیلات نوروزی از پایانه های مرزی جلفا و نوردوز نیز پنج هزار و ۹۰۴ مسافر و ۶ هزار و ۸۶۳ کامیون تردد کرده اند.
علیزاده افزود: در این ایام برای افزایش ایمنی تردد و ارتقای کیفیت جاده ها عملیات لکه گیری با آسفالت سرد و گرم با استفاده از ۲۰۰ تن آسفالت سرد، ۱۰ تن قیر و ۱۱۰ تن آسفالت سرد کیسه ای انجام، ۱۰۰شاخه حفاظ راه ها بهسازی و نصب و ۱۲۰ کیلومتر از راه های استان خط کشی شده است.

رسیدن محموله جدید واکسن به آذربایجان شرقی و قرمز شدن تبریز و شهرهای استان
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از رسیدن محموله جدید واکسن به آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: هنوز تمام کادر درمان و بهداشت استان نسبت به کرونا واکسینه نشدند اما به زودی به پایان می رسد. 
عباسعلی درستی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا همچنین  اظهار کرد: بیش از ۱۵هزار نفر در آذربایجان شرقی اعم از کادر درمان، سالمندان مراکز نگهداری سالمندان، کادر آرامستان ها، پاکبانان شهرداری های آذربایجان شرقی واکسینه شدند. 
اغلب شهرستان‌های آذربایجان شرقی از جمله تبریز از دیروز ۱۸ فروردین ماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. 
وی با اشاره به اینکه تقریبا تمام مراکز استان‌ها قرمز اعلام شده است، بیان کرد: آذربایجان شرقی در جایگاه بیست و یکم کشوری قرار داشته و وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد؛ اما خبر بد این است که وضعیت ما هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود؛ روز ۱۷ فروردین ماه تبریز در وضعیت قرمز قرار نداشت، اما امروز اهر و تبریز نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفتند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت و آمارها بسیار نگران کننده و ناراحت کننده است، اظهار کرد: همه باید برای کنترل بیماری تلاش کنند و باید نهایت تلاش‌مان را برای دعوت از مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها برای کنترل بیماری کنیم؛ هر شخصی در هر موقعیتی و با هر شغلی باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را وظیفه خود بداند.
وی با تشریح شرط تداوم فعالیت مشاغل مورد نیاز و ضروری، خاطرنشان کرد: مشاغلی مانند رستوران‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها یا نانوایی‌ها از جمله مشاغلی هستند که باید به کارشان ادامه دهند، اما فعالیتشان شرط‌هایی دارد و صاحبان مشاغل باید شرایط لازم را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کنند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌ها یا نانوایی‌ها از جمله مشاغلی هستند که باید به کارشان ادامه دهند، اما فعالیتشان شرط‌هایی دارد و صاحبان مشاغل باید شرایط لازم را برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی فراهم کنند.
درستی متذکر شد: به عنوان مثال پزشکان در مطب باید شرایط و امکانات لازم برای تهویه مناسب، رعایت فاصله اجتماعی، پذیرش به نوبت بیماران با صرف وقت بیشتر نسبت به گذشته و جلوگیری از ازدحام فراهم کنند.
وی افزود: الان در شرایطی قرار نداریم که افراد را برای صرف غذا به رستوران‌ها دعوت کنیم؛ رستوران‌ها باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند؛ صاحبان مشاغل و اصناف باید جدیت بیشتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: مراجعه به جاهایی مانند نانوایی‌ها اجتناب ناپذیر بوده و صاحبان این مشاغل نیز باید شرایط لازم برای استفاده از کارت خوان و خودداری از گرفتن پول و رعایت فاصله اجتماعی را فراهم کنند؛ دقت داشته باشید که کنترل بیماری فقط به دست سیستم بهداشت و درمان امکان پذیر نیست.
 وی با تاکید بر ضرورت همکاری سازمان‌های متولی با سیستم بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: تمامی سازمان‌ها باید در این میان نقش ایفا کنند؛ به عنوان مثال شهرداری‌ها می‌توانند با افزایش تعداد اتوبوس‌ها و ضدعفونی کردن ایستگاه‌ها و یا موظف کردن رانندگان تاکسی به فراهم شدن شرایط رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند.

روستای گوار کلیبر قرنطینه شد
فرماندار شهرستان کلیبر نیز اعلام کرد: روستای گوار از توابع بخش مرکزی این شهرستان در آذربایجان شرقی به علت شیوع زیاد ویروس کرونا قرنطینه شد.
عدالت حاجی پور اظهار کرد: با توجه به مثبت شدن آزمایش کووید-۱۹ بیش از ۵۰ درصد از اهالی روستای گوار از توابع بخش مرکزی و براساس تصمیم جلسه فوق العاده ستاد کرونای شهرستان، این روستا تا اطلاع ثانوی قرنطینه است.
وی افزود: جمعیت این روستا ۲۲۳ نفر است که تا امروز ۱۱۷ نفر ابتلای قطعی به کرونا شناسایی شده است.
حاجی پور درخصوص تامین مایحتاج ضروری روستاییان نیز گفت: با توجه به اینکه ورود به این روستا ممنوع و خروج منوط به منفی بودن تست کرونای افراد است لوازم و مایحتاج ضروری روستائیان از طریق اداره صنعت، معدن و تجارت و قرارگاه شهیدحاج قاسم سلیمانی تامین می شود.

ادارات و سازمان ها باید با یک سوم نیروهای خود فعالیت کنند
در همین حال فرماندار شهرستان تبریز نیز گفت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت با توجه به آمار بستری های کرونا در بیمارستان‌های این شهرستان وارد وضعیت قرمز شده ایم.
بهروز مهدوی اظهار کرد: مطابق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای با وضعیت قرمز فقط مشاغل ضروری گروه یک فعالیت می کنند و مشاغل گروه‌های ۲، سه و چهار باید تعطیل شوند.
وی ادامه داد: ادارات و سازمانها نیز باید با یک سوم نیروهای خود و بقیه نیروها به صورت دورکاری فعالیت کنند.
مهدوی با بیان اینکه هر گونه تجمع بیش از ۱۵ نفر برای جلسات غیرقانونی است، افزود: رفت و آمد به شهرهای قرمز با پلاک غیربومی نیز ممنوع است.
وی با بیان اینکه آیین‌های مذهبی و فرهنگی در وضعیت قرمز تعطیل است، خاطرنشان کرد: نماز جمعه نیز برگزار نمی‌شود.
فرماندار شهرستان تبریز درخصوص جزییات گروه شغلی یک که در شرایط قرمز می تواند به فعالیت خود ادامه دهند، اظهارکرد: گروه یک، شامل، تمام گروه های امدادی و درمانی، گروه هایی که برای تامین مایحتاج و ارزاق مردم فعالیت دارند و همچنین، خدمات اضطراری می شود.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله کرونا در شهرهای قرمز از زمان اعلام این وضعیت باید مشاغل گروه ۲ شامل بوستانها، مراکز تفریحی، پاساژها، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ (مال ها)، بازارهای موقت روز و محلی، مراکز شماره گذاری و خرید و فروش خودرو، آرایشگاه های زنانه و مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی، فروش و موکت، کفپوش، لوازم خانگی، حوله، مبلمان، در و پنجره، لوازم کادویی، لوازم التحریر، ظروف، کتاب و محصولات فرهنگی، آتلیه عکاسی، مشاوران املاک، رستوران ها و اغذیه فروشی ها، کافی شاپ ها، باشگاهها و مراکز فروش ملزومات بدنسازی، مراکز فروش انواع پوشاک، طلا و جواهر، نقره، کالاهای دست دوم، سمساری ها، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، قنادی و شیرینی پزی ها تر و خشک، مراکز فروش آب میوه بستی و مشاغل مشابه و آموزشگاههای رانندگی باید تعطیل باشند.
مهدوی گفت: مشاغل گروه سه شامل مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها با پذیرش بیش از ۱۰ نفر و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، بنگاههای املاک و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری باید تعطیل باشند.

۹۵ درصد ظرفیت تخت های بیمارستانی سراب پر شده است
رئیس دانشکده علوم پزشکی سراب نیز با بیان اینکه ۹۵ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در بخش‌های کرونایی تکمیل است، افزود: هم اکنون ۱۰۰ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ با علائم حاد تنفسی در بخش ایزوله بستری هستند که ۱۰ نفر از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بوده و در شرایط سخت به سر می‌برند.
دکتر نادی گفت: بر اساس مصوبات ستاد کرونای این شهرستان در صورت افزایش ابتلا در روزهای آینده و تکمیل تخت‌های بیمارستان، مجبور به تجهیز و ارائه خدمات درمان در مجتمع‌های آموزشی و یا ورزشی خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ بیمار کرونایی بستری شده اند، ادامه داد: اکثر مراجعات به صورت خانوادگی است و از این لحاظ حضور در تجمعات مراکز پرتردد و دورهمی‌ها از اصلی‌ترین علل شیوع این بیماری است.

گزارش: پیمان پاکزاد
انتهای پیام/
آماده باش بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز کرونایی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار