به گزارش نصر به نقل از ایسنا، فرزان قالیچی در گفت”وگویی با بیان این”که پیش از انقلاب، دانشگاه”های اندکی در کشور دایر بود و در بیشتر این دانشگاه”ها فقط تحصیلات کارشناسی ارائه می”شد، ادامه داد: دانشجویان اندکی در مقاطع ارشد و دکتری تحصیل می”کردند که اساتید خارجی، مدرسان این دانشگاه”ها بودند اما به برکت انقلاب اسلامی، موضوع آموزش عالی بسیار اهمیت پیدا کرد و تاکنون نیز شاهد تحول عظیمی در حوزه آموزش عالی از لحاظ کمی و کیفی بودیم.
وی افزود: با تاسیس دانشگاه”ها در مراکز استان”ها، دانشجویان بسیاری توسط اساتید بومی در مقاطع ارشد و دکتری تربیت شدند و سطح آموزش عالی در کشور در طی 40 سال بعد از انقلاب اسلامی ارتقا یافت.
وی با بیان این”که دانشگاه”ها در کنار آموزش، به افراد کاردان و مهارت محور نیز نیاز دارند، گفت: بسیاری از دانش”آموختگان دانشگاه”ها، مهارت”های لازم را آموزش نمی”بینند در حالی که کشور به افرادی با مهارت بالا نیاز دارد تا مسائل کشوری را حل کنند، در این راستا دانشگاه علمی کاربردی با هدف تربیت نیروهای مهارت محور در سال 1371 بعد از تصویب شورای عالی انقلاب در کشور تاسیس شد.
قالیچی با اشاره به تاسیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی در سال 1375 به عنوان اولین واحد استانی، اظهار کرد: رشته”های تحصیلی این دانشگاه در چهار گروه فرهنگ و هنر، مدیریت و خدمات، کشاورزی و صنعت در قالب 800 برنامه درسی وجود دارد که تمامی مهارت”های لازم در جامعه را تحت پوشش قرار می”دهد.
وی با اشاره به سیر نزولی جایگاه دانشگاه علمی کاربردی در سال”های گذشته، افزود: طی این سال”ها مسائل کیفی مورد غفلت واقع شده بود اما مدیریت جدید دانشگاه در طی دو الی سه سال اخیر در راستای رفع تمامی نواقصات گذشته اقداماتی را انجام داده و به زودی شاهد ارتقای سطح این دانشگاه خواهیم بود.
وی افزود: 33 مرکز آموزش علمی کاربردی تا سال گذشته در سطح استان وجود داشت که براساس بخش نامه”ی صادره از بخش استخدامی دانشگاه، 13 مرکز آموزشی وابسته به بخش دولتی تعطیل شدند و فعالیت”های آن”ها به 20 مرکز دیگر وابسته به بخش خصوصی در شهرهای تبریز ، مراغه، تیکمه داش، شبستر و جلفا منتقل شد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی با اشاره به اشتغال 70 درصدی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی، متذکر شد: خانواده ها هزینه”های بسیاری را صرف تحصیل فرزندانشان می”کنند تا بعد از کسب تحصیلات عالی، صاحب شغل شوند، در این راستا دانشگاه علمی کاربردی تضمین می”کند در صورتی که دانشجویان مطابق با اهداف دانشگاه درس بخوانند، می”توانند بعد از فارغ التحصیلی صاحب شغل شده و حتی کارآفرین شوند.
وی در خصوص برنامه”های پیش روی دانشگاه در راستای تاسیس ” مراکز علمی کاربردی جدید، بیان کرد: احداث مرکزی در حوزه ورزش و جوانان در استان نیاز است، چرا که استان آذربایجان شرقی دارای ظرفیتهای بالایی در بخش ورزش و تربیت بدنی و به ویژه در حوزه فوتبال با وجود دو تیم بزرگ باشگاهی، است.
وی با تاکید بر لزوم احداث مرکز آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر، اظهار کرد: مرکزی در این حوزه وابسته به بخش دولتی وجود داشت که بر اساس مصوبه دانشگاه تعطیل شد اما اکنون در حال بررسی درخواستی برای احداث مرکز فرهنگ و هنر هستیم تا با واگذاری این فعالیت”ها به این مرکز، رشته”های فرهنگ و هنر در استان دایر شود، مرکز علمی کاربردی بهزیستی نیز پیش از این یک بخش دولتی بود که اکنون به یک مرکز خصوصی واگذار شده است، فقط سه استان در کشور و در حوزه بهزیستی مراکز آموزشی دارند که داوطلبان بسیاری تمایل به تحصیل در این رشته هستند.
قالیچی با بیان اینکه اساتید دانشگاه علمی کاربردی تحت ارزیابی مجدد قرار می”گیرند، اظهار کرد: بالغ بر 1500 مدرس با سطح خوب در مراکز آذربایجان شرقی مشغول به تدریس هستند، تعدادی از این اساتید اعضای هیئت علمی دانشگاه های معتبر استان بوده و ما بقی اساتید هم افراد نخبه در مقاطع کارشناسی ”ارشد و دکتری هستند که به ارائه آموزش”های مهارتی علاقه دارند.
وی با تاکید بر لزوم توجه به حوزه”ی پژوهش و آموزش و وجود 8 مرکز نوآوری در سطح استان، افزود: دانشگاه علمی کاربردی یک نگاه کاربردی به بخش پژوهش دارد و پژوهش را به عنوان خلاقیت یعنی کارآفرینی و نوآوری یاد می”کند، در این راستا براساس مصوبه”ای از سوی ستاد مرکزی دانشگاه، تمامی مراکز آموزش علمی کاربردی باید در کنار آموزش عالی، یک مرکز نوآوری نیز داشته باشند تا استعدادها و خلاقیت”های دانشجویان در این مراکز نوآوری مطرح و تجاری سازی شود.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی آذربایجان شرقی از برگزاری استارتاپ نخودچی در ممقان، خبر داد و افزود: اقدامات موثری همچون بازدید از کارخانه”های نخودچی ممقان و برگزاری جلساتی با کارآفرینان و مسئولین دولتی این شهر درخصوص برگزاری استارتاپ انجام گرفته است.
وی افزود: مهارت محوری و کیفی سازی کلیه امورات دانشگاهی در راستای تربیت دانشجویان باسواد از اهداف دانشگاه علمی کاربردی است که این امر با ارتقا کیفیت آموزشی در سطح انتخاب مدیران مراکز آموزش علمی کاربری، بررسی سرفصل های ارائه شده و ارزیابی مسائل و امکانات مهارتی مرتبط با این سرفصل”ها محقق می”شود.
وی بیان کرد: مسائل مربوط به دانشجویان، اساتید و مدیریت مراکز آموزشی کاربردی نقش تعیین کننده”ای در آموزش”های مهارتی دارند که در این راستا تمامی مراکز علمی کاربردی در سال جاری موظف به رفع نواقص مربوط به آموزش مهارتی، آموزش استادان و تجهیزات هستند.
انتهای پیام/