رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی خبر داد:

رشد چشمگیر فعالیت های پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دو سال اخیر/ راه اندازی چندین مرکز رشد تخصصی در استان

1400/01/18 - 17:23 - کد خبر: 40474 نسخه چاپی

نصر: رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: درب های پارک علم و فناوری استان به روی همه باز است، در سه اخیر، شاهد افزایش ۵ برابری متقاضیان استقرار در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی را شاهد بودیم.

به گزارش نصر، عبدالرضا واعظی با حضور در تحریریه نصر در گفت و گو با خبرنگار سرویس فناوری این آژانس خبری و تحلیلی، ضمن اشاره به اهداف پارک های علم و فناوری گفت: این پارک ها  محلی برای تکمیل چرخه تبدیل علم به ثروت و به خدمت گرفتن دانش در راه اقتصاد به شمار ‎آیند.
وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری به عنوان یک مجموعه علمی باید در آن به روی همه باز باشد، افزود: در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی سیاست درهای باز را در اولویت خود قرار داده ایم، نباید اجازه دهیم فعالیت های یک مجموعه علمی سمت سویی داشته باشد و فعالیت های خود را کاملا فرا سازمانی، فرا جناحی و فرا دانشگاهی پیش می بریم.


 
وی با اشاره به اینکه نقش پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در اکوسیستم نوآوری این استان، پررنگ شده است، ادامه داد: این پارک به قطب تصمیم گیری در شمالغرب کشور تبدیل شده است و این امر سبب شد تاثیرگذاری این مجموعه در سطح کشور بالا رفته است و در یک سال گذشته  از رتبه ۲۷ کشوری به رتبه ۱۱ برسیم.
وی با بیان اینکه با همکاری چند پارک علم و فناوری در سطح کشور، کارگروه بودجه برای افزایش حمایت مالی از این مجموعه ها تشکیل داده ایم، گفت: نتیجه مثبت تلاش های این کارگروه، افزایش ۸۱ درصدی بودجه پارک های علم و فناوری کشور شد و  بودجه سال ۱۴۰۰ پارک علم و فناوری نیز به ۲۴ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال گذشته ۹۴ درصد افزایش یافته است.


 
واعظی در ادامه به "طرح جهش تولید بنیان" که اصلاحیه ای بر قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان است اشاره کرد و گفت: این طرح زمینه‌های رشد شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها و مراکز رشد را فراهم می کند و موانع موجود در مسیر فعالیت آنها را بردارد، در "طرح جهش تولید بنیان" مسائل و مشکلات دانش‌بنیان‌ها شناسایی شده است و موانع جهش تولید، مورد ارزیابی قرار گرفته است، اگر این طرح مصوب شود، زیرساخت مراحل قانونی زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور فراهم خواهد شد.
شایان ذکر است، بحث جلوگیری از واردات محصولاتی خارجی که نمونه آنها توسط شرکت های دانش بنیان در ایران تولید می شود، تامین و تقویت صندوق نوآوری و شکوفایی است، برجسته شدن نقش پارک های علم و فناوری در اکوسیستم نوآوری و... در زمره بندهای "طرح جهش تولید بنیان" هستند.

افزایش ۳۲ برابری میزان صادرات شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
رئیس سابق اداره ارتباط با صنعت، مالکیت فکری و کارآفرینی دانشگاه تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود به آمار قابل توجهی از رشد شرکت های دانش بنیان در استان اشاره کرد و گفت: شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توانسته اند محصولات و خدمات خود را به ارزش بیش از ۹  میلیون و هشتاد هزار دلار در سال ۹۸ و ۲ میلیون و پانصد هزار دلار در سال ۹۹ صادر کنند، شایان دکر است، وی دلیل کاهش میزان صادرات در سال گذشته را شیوع کرونا و بسته شدن مرزها برای صادرات خواند.
وی افزود: شرکت های مستقر در پارک طی سال ۹۹ گردش مالی معادل ۳۶۲ میلیارد تومان داشته باشند  که نسبت به سال ۹۷، ۴۳۴ درصد رشد داشته است.


 


افزایش ۵ برابری متقاضیان استقرار در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی
وی افزود: تعداد طرح ها و ایده های ثبت شده در سامانه پذیرش آنلاین پارک و متقاضیان استقرار در پارک،  در سال ۹۹  با افزایش ۵ برابری نسبت به سال ۹۷، به ۵۳۷ مورد رسیده و در حالی که در سال ۹۷ تنها ۱۴۸ مورد ثبت در سامانه داشتیم.
رئیس  پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم وفناوری  استان نسبت به دو سال  گذشته عنوان کرد: تعداد شرکت های فناور و دانش بنیان  مستقر در پارک استان،  از ۱۸۸ شرکت در سال ۹۷  به ۳۲۵ شرکت در سال ۹۹ رسید.
وی در ادامه به افزایش اشتغالزایی به واسطه افزایش شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۷، ۱۰۶۰ نفر مشغول به کار بودند و میزان اشتغالزایی در سال ۹۹ به ۱۶۵۱ نفر رسید.
واعظی با بیان این که ۱۷۶ شرکت دانش بنیان در استان مستقر هستند و آذربایجان شرقی مقام ۶ام کشوری را در بردارد، افزود: ۵هزار و ۷۸۷ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند و از این تعداد ۳ هزار و ۱۰۹ شرکت در تهران، ۵۲۸ شرکت در اصفهان، ۳۱۱ شرکت در خراسان رضوی، ۲۵۶ شرکت در البرز و ۱۹۷ شرکت در استان فارس مستقر هستند.
وی همچنین از تفاهم نامه ای که با دانشگاه تبریز برای احداث سایت جدید پارک علم و فناوری در منطقه خاوران با متراژی نزدیک به ۲۰ هکتار خبر داد.
این مدیر مسئول با بیان اینکه هدف داریم در تمامی شهرستان ها مراکز رشد تاسیس کنیم، ادامه داد: در سال ۹۷ تنها ۷ مرکز رشد در استان وجود داشت که اکنون این تعداد افزایش یک و نیم برابری داشته است و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد مراکز رشد استان به ۱۵ برسد.

راه اندازی چندین مرکز رشد تخصصی در استان
وی به اهمیت راه اندازی مراکز رشد رشته های تخصصی نیز در استان اشاره کرد و گفت: مرکز رشد کشاورزی راه اندازی شده است و مرکز رشد فرهنگی، مهندسی راه و ساختمان، چرم و کفش و... نیز در حال راه اندازی هستند.
رئیس پارک علم و فناوری استان از راه اندازی دومین مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی کشور در آینده نزدیک در تبریز نیز خبر داد و گفت: این مرکز با هدف حمایت از ایده ها، ابتکارات و خلاقیت‌های حوزه فرهنگی و هنری ایجاد خواهد شد، درباره زمان آغاز فعالیت این مرکز هم باید گفت، رایزنی های لازم برای استقرار این مرکز در مجموعه تاریخی دانشسرا که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است در حال انجام است.
وی افزود: مرکز رشد چرم و کفش در ساختمان دانشکده سما زیر نظر دانشگاه آزاد  افتتاح خواهد شد، همچنین مرکز رشد تعاونی های دانش بنیان که با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان رایزنی شده است و در یکی از ساختمان های این اداره آغاز به کار خواهد کرد، همچنین مرکز رشد راه و ساختمان جنب ساختمان بنیاد بتن در چای کنار مستقر شده است.
واعظی در انتها خاطرنشان کرد: امسال تلاش خواهیم کرد، وارد لیست تامین کنندگان صنایع اصلی و بزرگ شویم تا شرکت های دانش بنیان راحت تر بتوانند محصولات تولیدی خود را وارد صنعت کنند.
انتهای پیام/
رشد چشمگیر فعالیت های پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دو سال اخیر/ راه اندازی چندین مرکز رشد تخصصی در استان گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار