پیگیری نصر از حادثه مترو در دی ماه سال گذشته؛
دلیل حادثه مترو تبریز در گیر و دار انتخابات شورای شهر / سکوت معنادار شورای شهر تبریز
نصر: بعد از گذشت سه ماه از حادثه ای که در مترو تبریز رخ داد می گذرد و تاکنون هیچ یک از مسوولین و شورا نشینان گزارشی از علت وقوع حادثه به مردم و رسانه ها نداده اند.
به گزارش نصر، خبر زیر مربوط به 15 دی ماه سال 99 است که منتشر شده و طبق ماده 76 قانون باید ده روز پس از حادثه علت ماجرا به مردم گزارش داده می شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز با تایید خروج یکی از واگنهای قطار شهری در تبریز، گفت: صبح امروز، یکی از واگنهای قطار شهری تبریز در حال طی مسیر در ایستگاه در حال ساخت قونقا از ریل خارج شده است.
بهرام فرهخت، با بیان اینکه حادثه صبح امروز در قطار شهری تبریز، خسارت جانی نداشته و خوشبختانه قطار خالی از مسافر بوده است، افزود: علت حادثه توسط کارشناسان سازمان قطار شهری در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه واگن خارج شده از ریل، واگن راهبر نبوده و دومین واگن بعد از واگن راهبر از ریل خارج شده است، افزود: اتفاق خاصی هم برای راننده نیفتاده و احوال ایشان خوب بوده و به تست پزشکی فرستادهایم.
وی با بیان اینکه این حادثه در فاز سوم مترو تبریز و حوالی ساعت ۹:۱۵ دقیقه رخ داده است، در این حادثه خسارت مالی جزئی به واگن آسیب دیده وارد شده است که از طریق بیمه جبران خواهد شد.
فرهخت افزود: حادثه مذکور هیچ محدودیتی در ارائه خدمات به مسافران نداشته و خدمات سازمان قطار شهری تبریز کماکان طبق روال معمول ادامه دارد.
وی با بیان اینکه در سایر شهرها نیز در ایستگاههای در حال ساخت ممکن است چنین اتفاقاتی رخ دهد، تاکید کرد: علت حادثه توسط کارشناسان سازمان قطار شهری در حال بررسی بوده و پس از حصول نتیجه، اعلام خواهد شد.
انتقاد ریحانی از مترو
"غلامحسین مسعودی ریحان" یکی از اعضای شورای شهر و از منتقدان عملکرد مترو تبریز در این رابطه گفت: بنده در جلسه علنی شورای شهر هشدار داه بودم که مترو سیگنالینگ، اطفا حریق و برق ندارد، نبود استاندارد های لازم درپله های برقی یکی دیگر از مشکلات مترو تبریز است که در آن جلسه پیشنهاد دادم حداقل اجازه تردد ندهید تا این نواقص اصلاح شود؛ اما مسوولین بجای اصلاح نواقص رییس جمهور را برای افتتاح خط مترو از طریق کنفرانس خبری حاضر کردند و این در صورتی بود که بر علیه من هجمه های زیادی می آوردند.
وی ادامه داد: متاسفانه توانستند اعتراضات بنده را بایکوت کردند اما بعد از این ماجرا تصادف در مترو اتفاق افتاد و مسوولین مربوطه بنابه دلایل امنیتی بایکوت خبری کردند و اعلام کردند موضوع را به دست کارشناسان ذی ربط سپرده ایم تا در اینباره تحقیق و علت ماجرا روشن شود.
مسعودی ریحان افزود: در تمام جلسات مسائل را مطرح کردم اما متاسفانه گوش شنوایی نبود، در نوبت آخر از رییس کمیسیون عمران تحقیق و تفحص کردم اما ایشان به هر عنوانی اجازه ندادند تا تحیق و تفحص واقعه مترو روند قانونی را طی کند.
وی اضافه کرد: نهایتا بنده یک بار هم در جلسه به ایشان تذکر دادم که جواب دادند میخواهید شانتاژ کنید...
وی افزود: بعد از اینکه تذکر هم نتیجه نداد به سراغ دادستان رفتم و از رییس کمیسیون عمران شکایت کردم تا پیگیری شود.
به دستور آقای شهردار و قائم مقام اش کمیسیون عالی سوانح تشکیل دادند که این برخلاف اساسنامه مترو است، 9 نفر این کمیسیون را تشکیل داده اند که به جز دو نفر بقیه نفراتی هستند که از این رشته آشنایی ندارند!
طبق ماده 76 قانون آئین کار شورای اسلامی کلانشهر تبریز باید طی ده روز گزارش به شورا داده می شد که با پیگیری زیاد این گزارش به شورا داده شد اما شورا گزارش داده شده را رد کرد.
برپایی جلسه کمیسیون عمران
جلسه دوم ارائه گزارش از حادثه مترو دیروز سه شنبه 17 فروردین در حالی صورت گرفت که رییس کمیسیون عمران، حملونقل و ترافیک در این جلسه گفت: خوشبختانه این سانحه از تمام جهات (طراحی خط، عملکرد راهبر، ایرادات احتمالی قطار، تجهیزات و تاسیسات کنترلی) مورد بررسی قرار گرفته و عوامل دخیل در وقوع حادثه مشخص شده است ولی جهت تعیین میزان تاثیر عوامل و همچنین تجمیع این دو گزارش تصمیم بر تشکیل کمیسیون عالی سوانح گرفته شده است که امیدواریم نتیجه بررسیهای کمیسیون عالی نیز سریعاً ارایه گردد تا با توجه به نظرات تخصصی و فنی این کمیسیون تصمیمات لازم اتخاذ گردد.
گزارش نصر حاکی از آن است که متاسفانه حرف های تکراری در روز های مانده به انتخابات ششمین دوره شورای شهر و بیان نکردن علت اصلی حادثه مترو وتلف کردن زمان در آخرین روز های مانده به دوره شورای پنجم به چه قصد و غرضی انجام می شود معلوم نیست.
اگر چه خروج قطار از ریل بر اهل فن معلوم است و موضوعی کاملا مشخص، اما افرادی ناکارآمد و دنبال حادثه مترو هستند که باید برای شهری چون تبریز مایه تاسف باشد.
باتوجه به تحقیقاتی که خبرنگارنصر از شرکت های فروشنده واگن داشته است قیمت حدودی هر واگن 65 میلیارد است حال سوال این است که آیا مبلغ تقریبی هر واگن با مبلغ بیمه مطابقت دارد یا نه؟
انتهای پیام/
محمدرضا اخگرگداز