اعتراض ایرانیان مقیم ترکیه به فروش ملک دولت ایران در آنکارا

1400/01/17 - 13:15 - کد خبر: 40382 نسخه چاپی

نصر: به نظر می رسد دولت ایران قصد دارد ملک خود در بهترین منطقه ی آنکارا، پایتخت ترکیه را به فروش برساند؛‌ امری که با اعتراض نخبگان و ایرانیان ساکن ترکیه همراه بوده است.

به گزارش نصر، در نامه اعتراضی که به امضای برخی از اساتید ایرانی دانشگاه آنکارا رسیده آمده است: این ملک به مساحت حدود 1000 متر در خیابان فارابی که یکی از بهترین مناطق آنکارا محسوب می شود، واقع شده و جزو خاک دولت ایران به شمار می آید.
ما امانتداران دارای هایی هستیم که طی سالیان گذشته به ثروت ملی افزوده شده و اگر نتوانیم آنها را افزایش دهیم لااقل بدون دخل و تصرف به نسل بعد منتقل نمائیم حال چگونه و چرا حاضر می شوید یکی از ارزشمندترین دارایی های ملی را که خاک ایران در قلب ترکیه محسوب می شود به فروش رسانید؟!
دولت ایران یکی از کشورهای باسابقه طولانی در حوزه روابطبینالملل به شمار می آید چراکه با وجود مشکلات داخلی و خارجی به ویژه هجوم روس و انگلیس در قرون 19 و 20 همچنان ‌استقلال خود را حفظ کرد و مستعمره رسمی هیچ کشوری نشد.
از این روست که دولت هایی مانند هند و مصر با وجود تمدن چندین هزار ساله، از نظر تاریخ دیپلماسی کشورهایی جدید به شمار می آیند چراکه تاریخ استقلال آنها به کمتر از دو قرن می رسد.
گرچه امروزه اغلب کشورهای جهان، از فروش املاک به نام دولت های خارجی خودداری می کنند، اما با توجه به چنین امکانی در سالیان دور، امروزه داشتن هرگونه مستغلات دولتی در کشورهای خارجی، یکی از نشانه های پرستیژ، جایگاه بین المللی و قدمت دیپلماسی آن کشور در سطح جهانی است.
درحالیکه دولت های روس،‌ انگلیس، ‌آلمان و حتی ایتالیا و ترکیه در منطقه شمیران تهران باغ های وسیعی در اختیار دارند، ایران نیز از زمان قاجار تا عصر پهلوی امکلات ارزشمندی در کشورهای خارجی خریداری کرده و هم اکنون ملکیت آنها را در اختیار دارد.
سفارتخانه معروف ایران در منطقه اعیان نشین ماساچوست واشنگتن تا برج 36 طبقه بنیاد علوی در منتهن نیویورک، محل سفارت ایران در بهترین منطقه ی مسکو روسیه تا باغ 115 ساله ی ایران در محله ی ترافورد منچستر انگلیس و البته ملک ارزشمند دیگری در آنکارا فقط گوشه ای از املاک دولت ایران در کشورهای خارجی است.
البته در سال های گذشته با اشتباه فاحش دولت های وقت و سکوت کامل خبری، املاک ایران در بهترین منطقه بیروت لبنان فروخته شد و برج بنیاد علوی در منهتن نیویورک هم با حکم دادگاهی در امریکا ز مالکیت ایران درآمده اما به نظر می رسد سکوت در برابر فروش املاک دیگر دولت و ملت ایران در کشورهای دیگر به هیچ عنوان جایز نخواهد بود.
یادآور می شود، درحالیکه برخی از مدافعان این اقدام، قانون سال گذشته ی مجلس در خصوص الزام دولت به فروش املاک غیرضروری را بهانه این تصیم عنوان کرده و حتی سخنگوی وزارت خارجه هم در پاسخ به سئوال اعتراضی خبرنگاران سعی در کم اهمیت جلوه دادن اموضوع داشت اما پرواضح است که فروش املاک دولتی در کشورهای خارجی در اصل تفاوتی با واگذاری قطعه ای از خاک ایران نخواهد داشت.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
شرح تصاویر:
تصویر شماره 1 : ملک ایران در خیابان فارابی آنکارا – ترکیه
تصویر شماره 2: سفارت ایران در محله اعیان نشین ماساچوست واشنگتن - امریکا
تصویر شماره 3: برج بنیاد علوی واقع در منهتن نیویورک - امریکا
تصویر شماره 4: باغ و محل سفارت ایران در مسکو – روسیه
تصویر شماره 5: باغ 115 ساله ی ایران در محله ی ترافورد منچستر - انگلیس

گزارش از مهرداد خوشکار مقدم
انتهای پیام/
اعتراض ایرانیان مقیم ترکیه به فروش ملک دولت ایران در آنکارا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار