مقام درمانی ترکیه:

احتمال ظهور کرونای ترکیه‌ای وجود دارد

1400/01/15 - 08:31 - کد خبر: 40182 نسخه چاپی

نصر: رئیس دپارتمان بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنکارا می‌گوید به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در ترکیه، احتمال وقوع جهش و ظهور نوع جدیدی از این ویروس مختص این کشور وجود دارد.

به گزارش نصر، دکتر «اسماعیل بالیک» رئیس دپارتمان بیماری‌های عفونی در دانشگاه آنکارا درباره احتمال ظهور سویه جدیدی و جهش‌یافته‌ای از ویروس «کووید۱۹» در ترکیه خبر داد.
بالیک در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» گفت که ویروس کرونا هنوز هم در معرض جهش‌های بیشتر هست و جهان شاید در آینده نزدیک شاهد سویه‌های بیشتری از این ویروس باشد.
وی در این باره توضیح داد: «مهمترین عامل در افزایش خطر جهش، شیوع و گسترش ویروس است. در حال حاضر این ویروس به‌وضوح در معرض جهش‌های جدیدتر است».
این مقام درمانی ترکیه‌ای با هشدار درباره احتمال ظهور کرونای ترکیه‌ای، اظهار داشت: «این ویروس هرچه بیشتر در یک مکان گسترش پیدا کند، احتمال جهش منحصر به‌فرد آن بالاتر است. [به همین دلیل] ممکن است جهشی مختص ترکیه به‌وقوع بپیوندد و اگر این اتفاق بیافتد، باید بر اساس آن تحقیقات انجام شود».
به نوشته آناتولی، دکتر بالیک ضمن اشاره به سویه انگلیسی ویروس کووید۱۹ که با نام علمی بی.۱.۱.۷ شناخته می‌شود، تصریح کرد که آن جهش، عامل بسیار مهمی در بروز موج سوم گسترش کرونا در جهان و مخصوصا اروپا بود.
 وی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد ۷۵ درصد از تمام موارد ابتلا به ویروس کرونا در ترکیه اکنون از نوع انگلیسی آن است، افزود: «این سویه، چیزی است که اکنون همه‌گیری را پیش می‌برد... این نوع، ۴۰ تا ۷۰ درصد واگیرتر است اما از ویروس اصلی چندان کشنده‌تر نیست».
بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت ترکیه، طی بیست‌وچهار ساعت گذشته ۴۴,۷۵۶ مورد جدید ابتلا به این ویروس در این کشور ثبت شده و ۱۸۶ بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند.
بدین ترتیب شمار کل مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه به ۳,۴۴۵,۰۵۲ نفر و تعداد قربانیان بر اثر این بیماری نیز به ۳۲,۰۷۸ تن افزایش یافت.
انتهای پیام/
احتمال ظهور کرونای ترکیه‌ای وجود دارد خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار