یادداشت نصر/

چند نکته درباره ماجرای المان پیانوی تبریز/ هیزم های تَری که به پای هیزم خشک شهرداری سوختند

1400/01/11 - 11:56 - کد خبر: 40052 نسخه چاپی

نصر: روز گذشته اقدام شهرداری تبریز در برچیدن المان پیانو از فلکه دانشگاه موجب ایجاد تصویر نامناسبی از تبریز در رسانه ها شد و عدم شفافیت درباره چرایی این تصمیم موجب قضاوت های نادرست بسیاری نزد جوانان و شهروندان تبریزی شد و اعتماد آن ها به مدیریت شهری را کمرنگ تر کرد. دیروز هیزم های تَر زیادی به پای هیزم خشک شهرداری تبریز سوختند.

به گزارش نصر، نصب و برچیده شدن المان زیبای پیانو در فلکه دانشگاه تبریز روز گذشته به کانون توجهات اجتماعی و رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شد، اما واقعاً ماجرا چه بود؟ سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز چند روز پیش یک المان فضای سبز به شکل پیانو را در فلکه دانشگاه تبریز نصب کرد و این طرح جدید مورد استقبال شهروندان در شبکه های اجتماعی قرار گرفت، اما طولی نکشید که خبر برچیده شدن شبانه آن منتشر شد، بدون اینکه دلیل مشخصی برای آن توسط شهرداری تبریز ذکر شود. برچیدن شبانه این اثر بازار شایعات مختلف را در همان شبکه های اجتماعی داغ کرد و شائبه دستور نهادهای مختلف فرهنگی و حتی نظامی و امنیتی برای برچیده شدن این المان را مطرح کرد، در حالی که چنین چیزی واقعیت نداشت!
 
پیگیری های خبرنگاران نصر برای روشن شدن موضوع تا ساعت ها بی نتیجه ماند تا همچنان بازار داغ شایعات و اتهام زنی ها به نهادهای مختلف فرهنگی داغ بماند، تا اینکه بالاخره مشخص شد برچیدن المان پیانو به دستور شهردار تبریز انجام شده است، اما آقای شهین باهر پاسخگوی تماس تلفنی خبرنگار نصر نشد تا درباره این تصمیم حاشیه ساز خود توضیح بدهد تا اینکه در آخر معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 2 پاسخگوی نصر شد و اعلام کرد المان پیانو با دستور مستقیم ایرج شهین باهر، شهردار تبریز جابجا شده است.
 
ارسلان رحیمی اظهار کرد: المان پیانو حذف نشده و قرار است این المان در نقطه دیگری نصب شود که احتمالا امروز نصب خواهد شد.
 
وی افزود: نصب این المان در مکان یابی اشتباه شده است و شهردار تبریز نسبت به جمع آوری و نصب در محل دیگر المان دستور داده و حذف المان مطرح نیست.
 
دقایقی بعد محمدباقر خوشنواز، شهردار منطقه دو تبریز هم به این موضوع واکنش نشان داد و در گفتگو با خبرنگار شهریار اظهار کرد: المان پیانو در راستای زیباسازی و توجه به سیمای شهر نصب شده بود اما پس از جانمایی مشخص شد محل انتخاب شده برای آن به لحاط اینکه یک میدان پرتردد است و المان نیز دقیقا در مجاورت خط عابر پیاده واقع شده، مناسب نبود.
 
وی یادآور شد: علاوه بر این، خواه یا ناخواه توجه رانندگان به المان نیز جلب شده و امکان ایجاد خطر برای عابرین پیاده وجود داشت؛ به همین خاطر المان مذکور برداشته شد تا در ۴۸ ساعت آینده پس از آماده سازی بسترهای مورد نیاز، در همان مسیر بلوار۲۹بهمن، حوالی راهنمایی مجددا نصب شود.
 
توضیحات شهردار منطقه دو کمتر کسی را قانع کرد و رسانه ها از توضیحات وی با تیتر "عذر بدتر از گناه" استقبال کردند.
 
در این خصوص سید قاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در صفحه شخصی خود با انتقاد از حذف المان پیانو از سطح شهر، نوشت: نصب و برچیدن سازه‌های شهری جزو اختیارات شهرداری‌ها است اما کاش برای همیشه مدیران جرئت کنند و کسانی را که در کار آن‌ها اعمال نظر می‌کنند را به مردم معرفی نمایند و اگر قرار است المان پیانو برچیده شود، ما آماده‌ایم آن را در یکی از مراکز فرهنگی نصب کنیم.
 
اما پیگیری های خبرنگار نصر از منابع مطلع در شهرداری تبریز نشان داد موضوع جابجایی المان پیانو تنها به مشکلات ترافیکی مورد نظر شهردار منطقه دو مربوط نیست و این تصمیم با فشار دو فرد غیر مسئول به یک مدیر ارشد شهری (کاملاً خارج از مدیریت شهری و استانی) گرفته شده است و بر خلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی دستور هیچ نهاد، سازمان و مسئول فرهنگی و استانی در این اقدام شهرداری تبریز دخیل نبوده است.
 
این گزارش می افزاید، عملکرد شهرداری تبریز یک موضوع ساده و پیش پا افتاده را به موضوعی برای تشویش اذهان شهروندان تبریزی و سوژه ای برای رسانه های لندن نشین تبدیل کرد. نصب یا جابجایی یک المان شهری به خودی خود سوژه رسانه ای نیست، اما وقتی همین موضوع ساده مورد مدیریت سلیقه ای قرار گرفته و شبانه برچیده می شود و کسانی هم مسئول این تصمیم هستند هیچ توضیحی درباره آن نمی دهند، آتش برای حمله به ساختار و نهادهای فرهنگی و حتی نهادهای نظامی و امنیتی مردم ایران در رسانه های لندن نشین محیا می شود.
 
متاسفانه روز گذشته اقدام شهرداری تبریز در برچیدن المان پیانو از فلکه دانشگاه موجب ایجاد تصویر نامناسبی از تبریز در رسانه ها شد و عدم شفافیت درباره چرایی این تصمیم، موجب قضاوت های نادرست و دلخوری های بسیاری نزد جوانان و شهروندان تبریزی شد و اعتماد آن ها به مدیریت شهری را کمرنگ تر کرد. دیروز هیزم های تَر زیادی به پای هیزم خشک شهرداری تبریز سوختند.
 
دیروز عملکرد شهرداری تبریز موجب شد رسانه های فرصت طلبی مانند بی بی سی فارسی، من و تو، ایران اینترنشنال و... فرصت به دست آوردند تا به بهانه برچیده شدن المان پیانو، فرهنگ و هنر و نیز ساختار و نهادهای فرهنگی مردم تبریز و آذربایجان را زیر سوال ببرند، اما کمتر کسی دانست این اقدام شبانه و ناشیانه شهرداری تبریز چگونه گرفته شده است! چه کسی پاسخ این خسارت فرهنگی را می دهد؟
 
محمد سهرابی
 
انتهای پیام/
چند نکته درباره ماجرای المان پیانوی تبریز/ هیزم های تَری که به پای هیزم خشک شهرداری سوختند محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  الناز   3 سالها پیش  

به نظر من چون دیدن نارضایتی زیاد شده دوباره نصب کردن چون قبلا باید کارشناسی میکردن جای المان رو و اینکه آیا تو راهنمایی راننده ها المان رو ببینن حواسشون پرت نخواهد شد؟ یا جایی گزاشتن که دیده نشه ؟ اگه جایی گزاشتن دیده نشه پس به چه درد میخوره؟ گزاشتن المان دیگه ارزشی نداره. قدیم نن دیب لر تویدان سورا حنانی ......
پژوهشیار