مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی مطرح کرد:

کشتار مرغ نسبت به ماه های قبل بیش از دو برابر است/ تلف شدن 13 راس گوسفند در معدن اندریان

1400/01/08 - 11:32 - کد خبر: 39942 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: آماری که از کشتارگاه های مرغ داریم به میزان کافی کشتار روزانه انجام می شود و اکنون تعداد کشتار از وضعیت های بحرانی هم بالاتر است، آمار کشتار را به صورت روزانه داریم و این آمار نسبت به ماه‌های اخیر حداقل دو برابر است و اکنون در اوج تولید قرار دارد.

به گزارش نصر، یکی از اصلی ترین وظیفه اداره دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری هایی است که از طریق حیوانات منتقل می شود، باتوجه به اهمیت موضوع کمبود مرغ و دغدغه اصلی شهروندان " امیرحسین بهداد" با حضور در تحریریه نصر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: یکی از مهمترین وظایف دامپزشکی پیشگیری از وقوع بیماری ها است، در صورت وقوع بیماری و شیوع آن کنترل بیماری برعهده دامپزشکی است.
بهداد ابتدا در رابطه با آمار کشتار روزانه مرغ توضیح داد و افزود: کمبود مرغ در حیطه وظایف مسئولیت دامپزشکی نیست، اما آماری که از کشتارگاه های مرغ داریم به میزان کافی کشتار روزانه انجام می شود و اکنون تعداد کشتار از وضعیت های بحرانی هم بالاتر است، آمار کشتار را بصورت روزانه داریم و این آمار نسبت به ماه‌های اخیر حداقل دو برابر است و اکنون در اوج تولید قرار دارد.
 
وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه و اهمیت آن پرداخت و گفت: نقش رسانه‌ها صد درصد مفید و بیش از تمامی فعالیت‌های دیگر پر اهمیت است؛ اگر یک مرکز عرضه گوشت تخلفی کند به عنوان مثال در فروش گوشت چرخ‌کرده فله‌ای اگر خلافی صورت بگیرد طبق قانون برخورد می‌شود و این امکان را نداریم که برای هر مرکز عرضه گوشت و قصابی های سطح شهر ماموری را مکلف کنیم تا به نحوه تولید گوشت های چرخ کرده نظارت داشته باشد اما وقتی از طریق رسانه سطح سواد و آگاهی مردم را ارتقا دهیم توصیه می‌کنیم که همشهریان محترم گوشت چرخ‌کرده فله ای را به دلایلی خریداری نکند که یکی از این دلایل می‌تواند گوشت بکار رفته در چرخ‌کرده، گوشت بی‌کیفیت باشد یا ذبح غیر مجاز که مثلاً یک حیوان مرده را بخرند و گوشت آن را به صورت چرخ‌کرده بفروشند و دلایل دیگر که زمانی ریشه این خلاف ها از بین می رود که سطح اطلاعات و آگاهی مردم بالا برود.
وی تصریح کرد: نقش رسانه‌ها در حوزه بهداشت را بیش از عملکرد خودمان اولویت‌دار می دانم.
بهداد در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد ویروس کرونا از طریق حیوانات به انسان منتقل شود، گفت: بله این احتمال وجود دارد اما از طریق حیواناتی که قوت غالب مردم را تشکیل می‌دهند، همچون گاو، گوسفند، مرغ و ... تا این لحظه مطالعاتی که در دنیا انجام گرفته شده است موردی در این حیوانات یافت نشده است اما از حیواناتی مانند خفاش، مار و ... یافت شده است.
 
 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در رابطه با نحوه سلامت افرادی که در کشتارگاه ها یا پخش دخیل هستند، توضیح داد: کشتارگاه مساوی با دامپزشکی نیست، فقط قسمتی از بهداشت کشتارگاه ها بر عهده  دامپزشکی است و آن هم مربوط به سلامت حیوان است درکشتارگاه ها علاوه بر دامپزشکی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و سازمان صمت ناظر دارند، پایش سلامت افرادی که در کشتارگاه یا پخش دخیل هستند در حیطه علوم پزشکی است که آنها بخشی به نام بهداشت محیط پرسنل دارند و در آنجا رسیدگی می شود.
بهداد در رابطه با نبود میدان دام در تبریز گفت: ما در موضوع میدان دام برای تبریز توپی در میدان نداریم! دامپزشکی در حوزه اجرا و تاسیس میدان دام قرار ندارد، چرا که شهرداری وظیفه دارد ایجاد میدان دام و دامپزشکی وظیفه نظارت را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: چرا باید شهری به قدمت و عظمت تبریز که یکی از جاذبه‌های دامپروری کشور است نباید میدان دام داشته باشد؟ چه کسی باید میدان دام را ایجاد کند؟ شهرداری وظیفه دارد تا میدان دام را ایجاد نماید.
 
 
بهداد اضافه کرد: تا میدان دام در تبریز ایجاد نشود باعث خواهد شد تا دام به صورت پراکنده و بدون نظارت ذبح و احتمال انتقال بیماری های متعدد هم وجود خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نصر درباره اینکه نظارت بر کشتار دام در تبریز وجود ندارد، گفت: متاسفانه در تبریز میدان دام وجود ندارد و وقتی میدان وجود ندارد نظارت بر کدام کشتار صورت بگیرد؟
وی اضافه کرد: تمام تلاش‌های بنده و همکارانم در بحث پیشگیری از بیماری‌ها بی فایده است، چندین سال است که در جلسات متعدد و نامه های متوالی خواسته ایم میادین دام ساماندهی شود.
وی افزود: کارگروه‌های مختلف با حضور مسئولین رده بالای تبریز تشکیل شده است و همچنین فرماندار شهرستان تبریز بر ضرورت میدان دام تاکید نموده اند اما تا این لحظه هیچ کاری انجام نشده است.
بهداد تصریح کرد: مطالبه‌گری های ما تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است تا این لحظه موضوع میادین دام در تبریز بی‌نتیجه بوده است، این در شان آذربایجان شرقی که یکی از قطب‌های تولید دام در کشور به حساب می آید، نیست.
وی خاطرنشان کرد: در کل استان دو میدان مجوزدار داریم که یکی در اهر و دیگری در میانه قرار دارد که صد متأسفانه از میدان دام اهر نیز هیچ حمایتی نمی‌شود.
وی تصریح کرد: ما از شهرداری تبریز به شدت گلایه‌مند هستیم چون اگر میدان دام وجود نداشته باشد بحث انتقال امراض و بیماری ها تسریع خواهد شد و تمام اقدامات ما زیر سوال می‌رود متولی این امر شهرداری ها هستند اما تاکنون نتیجه‌ای نگرفتیم با وجود این‌که مطالبه‌گری و جلسات متعدد در این رابطه داشتیم.
مدیرکل دامپزشکی استان در رابطه با اتفاقی که در معدن اندریان رخ داد، گفت: در مقطعی تعداد گوسفند که در آنجا تلف شده بود را آزمایش کردیم و نتیجه این آزمایشات تلف شدن ۱۳ رأس گوسفند بود که نتیجه آنها مثبت و آلوده به سم سیانور شده بودند، تمام نتایج را به محیط زیست اعلام و نمونه ها را جهت بررسی بیشتر به تهران ارسال کردیم.
انتهای پیام/
کشتار مرغ نسبت به ماه های قبل بیش از دو برابر است/ تلف شدن 13 راس گوسفند در معدن اندریان محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  Salar   3 سالها پیش  

وقتی ادعای این مسئول رو با عملکرد و نحوه توزیع مرغ در بازار مقایسه میکنیم و با توجه به صفهای طولانی که امثال بنده وهمشهریان عزیزم برای تهیه مرغ متحمل میشوند ، ادعای ایشان چیزی غیر از یک دروغ بزرگ یا ریاکاری نمیتواند باشد
پژوهشیار