تسهیلات و مزایای توافق‌نامه همكاری تامین اجتماعی ایران و تركیه

1400/01/06 - 19:38 - کد خبر: 39895 نسخه چاپی

نصر: نماینده «موسیاد» ترکیه در ایران معتقد است که توافق‌نامه همکاری تامین اجتماعی ترکیه و ایران، سطح مناسبات اقتصادی و تجاری را ارتقاء خواهد داد.

به گزارش نصر، توافق‌نامه همكاری تامین اجتماعی ایران و تركیه در قالب قانون شماره 7306 طی حکم ریاست جمهوری در 16 مارس 2021 تصویب و روز چهارشنبه 24 مارس 2021 در شماره 31433 روزنامه رسمی ترکیه منتشر شد که به موجب آن سوابق پرداخت حق بیمه در کشور مقابل حساب و استفاده از امکانات درمانی میسر خواهد شد.
فاتح چایاباتماز، نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه «موسیاد» در ایران در تشریح این قانون و فواید اقتصادی آن گفت: این قانون موجب افزایش توجه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ایرانی به ترکیه شده و همچنین سطح مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور را افزایش خواهد داد.
چایاباتماز ادامه داد: ایرانی‌ها در ماه‌های گذشته در زمینه ثبت شرکت در بین اتباع خارجه در جایگاه نخست ترکیه قرار گرفتند، این قانون نیز به تقویت روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

- افزایش سرمایه‌گذاری در ترکیه
نماینده موسیاد ترکیه در ایران در زمینه جزئیات قانون مذکور گفت: «اگر این کارآفرین ایرانی که در ترکیه شرکت ثبت کرده بتواند اسناد و مدارک لازم در مورد پرداخت بیمه پرسنل ایرانی در ایران را به اداره تامین اجتماعی ترکیه ارایه کند، دیگر نیازی به پرداخت حق بیمه در کشور را نخواهد داشت. سوابق کاری و بیمه پردازی کارکنان و شاغلین ایرانی در ترکیه در کشورش نیز حساب خواهد شد. این امر موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش سرمایه گذاری در ترکیه خواهد شد. این قانون برای کارآفرینان و پرسنل ترک در ایران نیز صدق می‌کند».
وی اضافه کرد: «کارآفرین و پرسنل ایرانی در ترکیه در چارچوب این قانون از حق استفاده از امکانات درمانی و بیمارستانی در چارچوب بیمه خود در ایران نیز بهره‌مند خواهد شد. بدین ترتیب اداره تامین اجتماعی ترکیه نیز هزینه‌های درمانی ایجاد شده را از شرکت‌های بیمه ذی‌ربط ایران دریافت خواهد کرد. از این امکانات شهروندان ترکیه شاغل در ایران نیز استفاده خواهند کرد».

- امکان دریافت حقوق بازنشستگی همزمان از ایران و ترکیه
بنیامین اسن، بازرس تامین اجتماعی هم در این زمینه گفت: «با این قانون تمامی سوابق پرداخت حق بیمه برای شهروندان ترکیه و ایران در کشور مقابل حساب خواهد شد. به طور مثال اگر یک فرد ایرانی پس از 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه در کشور به کار خود در ترکیه ادامه دهد، تنها با 5 سال (مدت فعالیت در ترکیه برای بازنشستگی 25 سال است) فعالیت و پرداخت حق بیمه بازنشسته شده و به ازای سابقه پرداختی‌هایش در این مدت در ترکیه حقوق دریافت خواهد کرد. اما این فرد می‌تواند در ایران نیز حق بیمه باقیمانده را پرداخت کرده و از آن‌جا نیز حقوق بازنشستگی را به طور همزمان بگیرد».
گفتنی است ترکیه تاکنون با 35 کشور در این زمینه توافق انجام داده است که 34 مورد همراه با توافق‌نامه همکاری ایران آن به جز کشور لهستان توسط رئیس جمهور ترکیه تایید و در روزنامه رسمی منتشر شده است.
تمامی این توافق‌نامه‌ها به جز توافق‌نامه همکاری با کشور لیبی شامل بیمه‌های بلند مدت و امور بازنشستگی در رابطه با احتساب سوابق کاری و مدت بیمه پردازی است.
انتهای پیام/
تسهیلات و مزایای توافق‌نامه همكاری تامین اجتماعی ایران و تركیه خبرگزاری آناتولی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار