بررسی عملکرد تراکتور در سال ۹۹/

بی ثباتی مدیریتی در تراکتور و انتظار هواداران

1400/01/03 - 09:13 - کد خبر: 39810 نسخه چاپی

نصر: باشگاه تراکتورسازی تبریز در سال ۹۹ با وجود ثبت دومین افتخار تاریخ خود با انبوهی از تغییرات مواجه بود.

به گزارش نصر، در ادامه بررسی عملکرد تیم های لیگ برتر در سال ۹۹ نگاهی به وضعیت تیم‌ تراکتور خواهیم داشت.
پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رقابت‌های لیگ برتر، محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور به یکی از سردمداران مخالفت با آغاز مجدد این مسابقات تبدیل شد. هرچند در نهایت قطار لیگ نوزدهم در تابستان 99 روی ریل افتاد و تراکتور هم با ساکت الهامی در جایگاه چهارم قرار گرفت. البته سرخ پوشان تبریزی روز 13 شهریور دومین افتخار خود در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران را کسب کرده و با برتری 3 بر 2 مقابل استقلال در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد کاپ قهرمانی جام حذفی را بالای سر بردند تا هزاران نفر از مردم تبریز در شرایط کرونایی با حضور در ورزشگاه شهید سلیمانی تبریز جشن بگیرند.
با این وجود تراکتور که در آستانه برگزاری این مسابقه با چالش‌هایی مثل قهر و جدایی رشید مظاهری مواجه شده بود پس از فینال هم با محرومیت 6 ماهه ساکت الهامی به دلیل جنجال‌سازی وی در بازی فینال رو به رو شد تا مجبور به انتخاب مربی دیگری شود. در نهایت از بین گزینه‌های متعدد مطرح شده برای نشستن روی نیمکت این تیم در انتخابی عجیب علیرضا منصوریان فرمان هدایت تیم تبریزی را در تاریخ 27 شهریور دست گرفت.
حدود دو هفته پس از انتخاب منصوریان و در شرایطی که این تیم زمان زیادی برای فعالیت در نقل و انتقالات و دوران آماده سازی پیش از شروع لیگ بیستم نداشت، اولین تغییر مدیریت در این باشگاه برای فصل جدید رقم خورد و تراکتورسازان که از زمان مالکیت زنوزی به تعداد انگشتان دو دست مدیرعمل تغییر داده بودند، با تکرار این روند پیش از شروع فصل محمد علیپور، یکی از مدیران سابق و مرد در سایه باشگاه منحل شده نفت تهران را به عنوان جانشین میر معصوم سهرابی انتخاب کردند. سهرابی هم که قرار بود معاون ورزشی باشگاه باشد پس از تنها یک روز با استعفاء از سمت جدید خود به همکارش‌اش با تراکتور پایان داد.
البته دوران حضور خود علیپور در باشگاه تراکتور هم به بیش از 45 روز نرسید و وی طبق اختلاف با مالک این باشگاه به دلیل جذب و از دست دادن برخی بازیکنان مجبور شد از پست خود استعفاء بدهد. تراکتور که در سال های گذشته بازیکنان سرشناس و شاخصی را در نقل و انقالات جذب می کرد، با وجود جدایی نفراتی مثل رشید مظاهری، رضا اسدی، ایمان سلیمی و برخی چهره‌های جوان خود در این فصل نتوانست به اصطلاح بمب بترکاند. 
البته برای جذب برخی بازیکنان جدید این تیم مانند محمد عباس ‌زاده، وفا هخامنش، حمید بوحمدان، سعید واسعی و  هادی محمدی هم ارقام عجیبی مطرح شد که ابهام‌ها درباره دوران مدیریت علیپور در این باشگاه را افزایش داد. 
شش روز پس از جدایی علیپور این بار اتفاق‌ تازه ای در تراکتور رخ داد . براین اساس قرار شد این باشگاه به زیر مجموعه ای از هلدینگ تراکتور با مدیرعاملی سجاد سیاح تبدیل شده و معاون ورزشی این هلدینگ، مدیریت باشگاه را دست گرفته و امور ورزشی را زیر نظر مالک و مدیرعامل هلدینگ پیگیری کند. طبق همین موضوع سجاد سیاح به عنوان مدیرعامل هلدینگ تراکتور و هوشنگ نصیرزاده به عنوان معاون ورزشی این هلدینگ(مدیر باشگاه) انتخاب شدند. 
یکی دیگر از نکات مهم در شروع کار تراکتور در این فصل برکناری علیرضا منصوریان پس از تنها پنج هفته نشستن روی نیمکت این تیم بود. این مربی که از این بازی ها فقط 6 امتیاز به دست آورده بود خیلی زود حکم اخراج خود را دریافت کرد و البته در ادامه مدیران تراکتور و منصوریان افشاگری‌های عجیب و تندی علیه هم داشتند. برای انتخاب جانشین وی مدیران تراکتور این بار هم اقدام جالبی انجام دادند و تصمیم گرفتند از مسعود شجاعی، کاپیتان خود به عنوان سرمربی موقت استفاده کنند.
هرچند این حضور موقت تا پایان نیم فصل ادامه یافت و شجاعی هم تصمیم گرفت در برخی بازی‌ها به جای حضور روی نیمکت از کنار زمین به هدایت تیمش بپردازد اما با وجود درخواست‌های مکرر زنوزی و تیم مدیریتی تراکتور برای پذیرش سمت سرمربیگری تیم از شجاعی به شکل دائمی وی به هیچ وجه زیر بار این موضوع نمی‌رفت و در نهایت با کسب 16 امتیاز از 10 بازی این تیم 22 امتیازی در رده هفتم جدول نیم فصل اول قرار گرفت.
در دوران سرمربیگری شجاعی در تراکتور تغییر مدیریتی مهم دیگری هم در باشگاه رقم خورد و آن هم انتصاب علیرضا رحیمی به عنوان جانشین نصیرزاده بود که به دلیل برخی اختلاف‌نظرها با مالک و مدیرعامل باشگاه از سمت خود کناره‌گیری کرد.
پس از رد پیشنهاد سرمربیگری دائمی تراکتور توسط شجاعی، مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند با رسول خطیبی وارد مذاکره شوند و در نهایت سرمربی آلومینیوم اراک را به عنوان سرمربی جدید خود انتخاب کردند. البته فرآیندی که تراکتورسازان در نقل و انتقالات نیم فصل پیش گرفته و اختلاف‌های اساسی بین مسئولان رده بالای این مجموعه با رحیمی سبب شد این مدیر هم کمتر از دو ماه پس از شروع فعالیتش از سمت خود برکنار شود.
بی شک مهم ترین اتفاق در پنجره زمستانی نقل و انتقالات جدایی احسان حاج صفی از تراکتور بود که شوک عجیبی به این تیم وارد کرد اما در نهایت بازیکنان لژیونر ایرانی در لیگ آذربایجان مثل پیمان کشاوز، سامان نریمان جهان و نفراتی مثل صیاد کوکبی، ابوالفضل رزاق پور و پیمان بابایی به جای حاج صفی و بازیکنانی چون سعید مهری، وفا هخامنش و اوکاشه حمزاوی شدند.
تراکتور با رسول خطیبی شروع خوبی نداشت و در سه بازی ای که زیر نظر وی در سال 99 انجام داد فقط چهار امتیاز به دست آورد تا با 26 امتیاز این سال را با قرار گرفتن در رتبه پنجم تمام کند. 
این حجم از تغییرات مدیریتی و مربیگری در تیمی که باید به عنوان نماینده کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند، شرایط بی ثباتی محض را به وجود آورده و با این وضعیت باید دید تراکتور می تواند در سال جدید در آسیا برای ایران آبروداری کرده و فصل را به خوبی تمام کند؟
انتهای پیام/
بی ثباتی مدیریتی در تراکتور و انتظار هواداران خبرگزاری فارس


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار