واکنش نماینده مردم تبریز در مجلس به بحران زیستی «کاوه سودا»؛

با متخلفان مسامحه می‌کنند/ ظاهراً کاوه سودا از رعایت قوانین حفاظت محیط زیست معاف است!

1397/12/16 - 13:26 - کد خبر: 398 نسخه چاپی

نصر: نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس با اشاره به آلایندگی شدید محیط زیست توسط شرکت کاوه سودا گفت: اخطاریه بدون اقدام قانونی و قضایی، معنی جز رفع صوری تکلیف و مسامحه و کنار آمدن با متخلفان ندارد.

به گزارش نصر، احمد علیرضا بیگی در واکنش به سکوت حفاظت محیط زیست در قبال آلایندگی شدید زیست محیطی کارخانه کاوه سودا، اظهار داشت: استانداردهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست برای خروجی صنایع  تحت عنوان قانون نحوه جلوگیری از آلودگی آب تدوین شده، برای کارخانه کاوه سودا اعمال نشده است و خروجی پساب آن بسیار خطرناک و آلاینده است.

وی افزود: عجیب است که حفاظت محیط زیست استان اقدامی جدی برای الزام کاوه سودا برای تصفیه فاضلاب صنعتی نکرده و این شرکت همچنان پس از سال‌ها نسبت به تخلیه غیر مجاز پساب صنعتی در محوطه کارخانه اقدام می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به دپو پسماندهای خطرناک در محل کاوه سودا، باید به مسئولان امر یادآور شویم که متخلفان در این مورد به موجب ماده 31 قانون پسماندهای ویژه در اماکن غیر مجاز به حداکثر مجازات تعیین شده در مواد 16 و 20 قانون محکوم می‌شوند، اما با اینکه کاوه سودا پساب و پسماند بسیار خطرناک خود را بدون تصفیه و امحاء در محوطه بیش از 300 هکتاری این کارخانه در باغشهر مراغه رهاسازی می‌کند، از اعمال این قانون ظاهراً معاف شده است!

بیگی اضافه کرد: صدور مجوز برای دفن پسماندهای خطرناک و کاملا قلیایی و آلوده به آمونیاک کاوه سودا در منطقه‌ای به نام «موسی‌دره‌سی» مراغه توسط حفاظت محیط زیست استان که میزان پسماند آن حدود 1300 تن در روز یک تخلف آشکار قانونی و زیست محیطی محرز است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خروجی فاضلاب کاوه سودا مغایر با استانداردهای مصوب سازمان حفاظت محیط زیست بوده و فعالیت این واحد توام با انتقال بار آلودگی شدید به خاک و آب‌های زیر زمینی هست، مشخص نیست چرا تا کنون اقدامی قانونی برای برخورد با تخلفات این واحد آلاینده صنعتی و شیمیایی نشده است.

بیگی گفت: ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب صراحتاً اعلام کرده آلوده کردن آب به هر نحوی ممنوع است و مسئولیت پیشگیری و جلوگیری از آلودگی منابع آب به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و این دستگاه نظارتی نمی‌تواند بار مسئولیت خود را به دوش دیگران بیاندازد، هر چند دیگر دستگاه‌های مسئول نیز باید در این زمینه پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: قصور از اجرای قانون و فرافکنی برای توجیه قصور قابل قبول نیست و مسئولین مربوطه در مقابل قانون و افکار عمومی جوابگو باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به تخریب غیر قابل جبران محیط زیست و منابع طبیعی و برای صیانت از حقوق عمومی، ما تقاضای اجرای بند 5 اصل 159 و موضوع اصل 50 قانون اساسی توسط قوه قضاییه را برای بررسی این موضوع را ارائه می‌دهیم.

بیگی گفت: صدور 7 اخطاریه زیست محیطی برای کاوه سودا در سال 97 یعنی این واحد تولیدی شیمیایی آلاینده است و تکرار همین اخطاریه‌ها در سال های گذشته نشان می‌دهد هیچ تغییری در ماهیت عمل کاوه سودا رخ نداده است. اخطاریه بدون اقدام قانونی و قضایی، معنی جز رفع صوری تکلیف و مسامحه و کنار آمدن با متخلفان ندارد و این باعث گسترش پیامدهای منفی و تخریب محیط زیست توسط کاوه سودا شده است.

وی تاکید کرد: متولی کنترل آلودگی بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست است. چطور ممکن است به شکایت‌های متعدد مردمی تا کنون ترتیب اثر داده نشده و راحت‌ترین کار برای پاسخ به شکایت‌ها خریداری زمین‌ها و چاه‌های آلوده شاکیان بوده در جایی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان به این موارد کاملا اشرافیت دارد و برآلاینده بودن کاوه سودا بر اساس نتایج و آنالیز آنیون و کاتیون نمونه‌های برداشته شده آگاه است و از هر بعد که به موضوع نگاه شود کوتاهی و قصور اداره کل حفاظت محیط زیست استان در برخورد با تخلفات ویران کننده محیط زیست توسط کاوه سودا به وضوح نمایان است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در پایان تاکید کرد: بنده و همکارانم در مجلس بر اساس بند 4 سیاست‌های کلان محیط زیست، مطالبه صحیح مردم در برخورد با تخریب کنندگان محیط زیست و مشخص شدن علت تخلفات قانونی و قصوری که تا به امروز در برخورد با تخلفات آشکار کاوه سودا توسط حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته را تا حصول نتیجه و برخورد با مرتکبین قصور پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

با متخلفان مسامحه می‌کنند/ ظاهراً کاوه سودا از رعایت قوانین حفاظت محیط زیست معاف است! نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار