واشنگتن پُست خبر داد:

آژانس اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای IR-۴‌ در نطنز را تأیید کرد

1399/12/27 - 20:42 - کد خبر: 39678 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسماً آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۴ در نطنز را تأیید کرد.

به گزارش نصر، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی رسماً گزارش‌های پیشتر منتشر شده در خصوص آغاز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۴ در نطنز را تأیید کرد.
خبرگزاری رویترز شامگاه سه شنبه بنا بر گزارشی منتسب به «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA) ادعا کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را در نیروگاه زیرزمینی نطنز و با استفاده از نوع دوم سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به (IR-۴) آغاز کرده است.
بنا بر این گزارش، سال گذشته «ایران انتقال سه آبشار از مدل پیشرفته و متفاوت یک نیروگاه رو-زمینی در نطنز را به یک نیروگاه غنی سازی سوخت زیرزمینی آغاز کرد. این نیروگاه هم اکنون در حال انجام عملیات غنی سازی با سانتریفیوژهای مدل (IR-۲) است».
رویترز در گزارش خود افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی خطاب به اعضای این نهاد بین‌المللی مورخ دوشنبه اعلام کرده که روز پانزدهم مارس ۲۰۲۱ [برابر با ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹] آژانس تأیید کرد که ایران گازدهی به آبشار ۱۷۴ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ را که پیش از این در سایت‌های غنی سازی سوخت زیرزمینی نصب شده‌اند، با گاز هگزافلوراید اورانیوم آغاز کرده است.
گفتنی است، «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون رئیس سازمان انرژی اتمی حدود یک ماه پیش گفته بود که ایران در کمتر از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m در نطنز نصب خواهد کرد.
وی روز ۹ بهمن‌ماه در پاسخ به پرسشی درباره نصب سانتریفیوژهای IR۲m در نطنز براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: «الان آمار دقیق ندارم ولی با قاطعیت می‌گویم قبل از سه ماه هزار ماشین سانتریفیوژ IR۲m نصب شده خواهیم داشت. تعدادی از ماشین‌ها را باید تولید می‌کردیم و همزمان در حال تولید و نصب این ماشین‌ها هستیم. قبل از سه ماه هزار ماشین را مستقر خواهیم کرد».
انتهای پیام/
آژانس اتمی غنی‌سازی با سانتریفیوژهای IR-۴‌ در نطنز را تأیید کرد خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار