فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران:

42.3 درصد سرقت ها مربوط به خودروهاست/ رشد 107 درصدی کشفیات مواد مخدر در آذربایجان شرقی

1399/12/25 - 21:00 - کد خبر: 39560 نسخه چاپی

نصر: فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی گفت: کشفیات مواد مخدر در استان نسبت به سال گذشته 107 درصد رشد داشته است که همگی آن ناشی از تلاش های شبانه روزی و اشراف اطلاعاتی پلیس است.

به گزارش نصر، سردار سرتیپ دوم "حسین عبدی"، صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، گفت: نیروی انتظامی بر اساس قانون ماموریت برقراری نظم و امنیت و آرامش و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی را بر عهده دارد و یکی از سازمان هایی است که بیشترین ماموریت را در جای جای کشور، شهر و روستا و دریاها و جاده ها دارد و همه تلاش ناجا، به سرمنزل مقصود رساندن این ماموریت ها بسیار مهم است.

وی نقش اصحاب رسانه در هم افزایی و هم پوشانی این ماموریت ها را نقشی اساسی دانست و افزود: امروز رویکرد نیروی انتظامی مبتنی بر مردم و جامعه محوری است و اگر بخواهیم مردم را با خود همراه کنیم تا در حفظ امنیت خود در کنار پلیس باشند، حتما نیاز به اطلاع رسانی و آگاه سازی مناسب دارد.

عبدی ادامه داد: آذربایجان شرقی یکی از استان هایی است که نظارت اجتماعی قوی دارد و هم اکنون ما شاهد همکاری قابل توجه در مشارکت مردمی هستیم  که نقش رسانه ها در این میان بی بدیل است که در این خصوص از تلاش ها و همکاری های رسانه های استان بسیار سپاسگذارم.

کاهش 37 درصدی تصادفات
فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی امنیت را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و خاطرنشان کرد:  اگر مردم بخواهند در حوزه های مختلف رشد و تعالی داشته باشند، مقدمه و بستر آن امنیت است و خدا را شاکر هستیم که این توفیق را برقراری نظم و امنیت مردم عزیز استان به دست آورده ایم.

وی افزود: میزان وقوع جرائم در آذربایجان شرقی از میانگین کشوری پایین تر است؛ اما در مورد بعضی جرائم گاها در رده های اول قرار داریم که یکی از این موارد،  حوزه راهنمایی و رانندگی، هم برون شهری و هم درون شهری، است.

عبدی با بیان این که در فراوانی وقوع تصادفات در کل کشور رتبه سوم هستیم، تصریح کرد: تعداد فوتی های تصادفی در سال 1399، 767 مورد بود که نسبت به سال گذشته که 652 نفر بودند، 15 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: تعداد مجروحین تصادفی در سال 1399، 19 هزار و 149 مورد بود که نسبت به سال گذشته که 14 هزار و 696 نفر بودند، 23 درصد کاهش داشته است.

عبدی با اشاره به این که یکی از علت های کاهش تصادف در اوایل سال اعمال محدودیت های کرونایی بود، ادامه داد: در کل تصادفات جرحی و فوتی، 37 درصد کاهش داشته است و عمده ترین دلیل تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت در آذربایجان شرقی، عدم توجه به جلو توسط راننده با فراوانی ۲۶ درصد، انحراف به چپ با فراوانی 25 درصد و تحدی از سرعت مطمئنه با فراوانی 24 درصد هستند.

رشد 107 درصدی کشفیات مواد مخدر
فرمانده انتظامی استان در ادامه با اشاره به این که کشفیات مواد مخدر در استان نسبت به سال گذشته 107 درصد رشد داشته است که همگی آن ناشی از تلاش های شبانه روزی و اشراف اطلاعاتی پلیس است، تصریح کرد: از ابتدای سال تا کنون پنج هزار و 323 کیلو کشف مواد مخدر، پنج هزار و 602 فقره تشکیل پرونده که نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش، دستگیری پنج هزار و 61 قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر که این نیز نسبت به سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 23 باند توزیع مواد مخدر در استان متلاشی شده اند که نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد رشد داشته است. همچنین دو باند ترانزیت مواد مخدر در استان متلاشی شده اند که در کل 600 کیلو هروئین از این دو باند کشف شده است که متهمان آن همگی از اتباع خارجی هستند.

عبدی از کاهش 78 درصدی پذیرش در کمپ ها خبر داد و افزود: با این که شهر تبریز به شهری بدون معتاد متجاهر معروف است، ولی به دلیل وجود ویروس کرونا کمپ ها و بازپروری ها نتوانستند در امر نگه داری موفق باشند.

وی میزان شیوع مواد مخدر در استان را نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین و در رده 28 عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل هوشیاری و درایت خانواده ها و عملکرد مثبت مراکز فرهنگی و آموزش و پرورشی، میزران شیوع مواد مخدر در استان ۱.۲۲ است.

159 میلیارد قاچاق کالا
عبدی از افزایش پنج درصدی تشکیل پرونده در حوزه مبارزه با کالای قاچاق خبر داد و افزود: پلیس امنیت اقتصادی که از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ در استان فعال شده، منجر به افزایش دستگیری ها در این حوزه شده است. همچنین در این حوزه، دستگیری متهمین 20 درصد، ارزش کشف ریالی 28 درصد و خودروهای توفیقی نیز سه درصد افزایش کشف داشته است که در کل ارزش ریالی قاچاق ارز در استان ۱۵۹ میلیارد است.

وی از افزایش پنج درصدی تماس های مردمی با پلیس 110 نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میانگین تماس های مردمی با پلیس 110 در 24 ساعت پنج هزار و 500 مورد است که بیش از 50 درصد این تماس ها به عملیات منجر شده اند و بقیه موارد به عملیات پلیسی و ارشاد منتهی گشته است و یکی از موضوعاتی که در ناجا خیلی حائز اهمیت است و مردم می توانند به صورت 24ساعته با آن ارتباط برقرار کنند، پلیس ۱۱۰ است.

اکثریت کلاهبرداری ها در حوزه املاک
شخص اول نیروی انتظامی استان عمده اقدامات پلیس فتا را در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه سایبری عنوان کرد و اذعان داشت: یکی از اقدامات خوبی که پلیس فتا با همکاری بانک مرکزی انجام داده است، ایجاد رمز دوم پویا برای کارت های بود؛ که در پی آن برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی نسبت به سنوات گذشته به شدت کاهش داشته است.

وی افزود: کل پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا در سال 1399، سه هزار و 792 مورد بودند که به دلیل فعال کردن رمز دوم پویا نسبت به سال گذشته 29 درصد کاهش داشته است. همچنین 94 درصد جرایم فضای مجازی در استان کشف شده اند که نسبت به سال گذشته 22 درصد افزایش داشته است.
 
عبدی در ادامه افزود: نیاز است شهروندان و کاربران فضای مجازی در همه اوقات مراقب درگاه های جعلی اینترنت بانک باشند و حتما از صحت اطلاعات وارد شده اطمینان حاصل نمایند و فریب عناوینی مانند فروش ویژه نوروزی و کمک های نقدی به نیازمندان و... را نخورند خریدهای اینترنتی خود را از سایت های معتبر و دارای نماد اعتماد انجام دهند.

وی با بیان این که خیلی از کلاهبرداری ها در حوزه معاملات ملکی است، ادامه داد: به دلیل این که بیشتر معاملات در بنگاه های غیررسمی که پروانه کسب لازم را ندارد انجام می شود، مورد کلاهبرداری قرار می گیرند؛ که ۸۲ درصد کلاهبرداری ها در استان کشف شده اند.

42.3 درصد سرقت ها مربوط به خودروها
عبدی با بیان این که آذربایجان شرقی رتبه 28 کشور را از لحاظ وقوع سرقت ها دارد، افزود: 42.3 از این سرقت ها مربوط به خودروها و سرقت قطعات خودرو، پلاک آن و... است. که برای پیشگیری از آن و کاهش چشم گیر سرقت ها، مردم نباید خودروی خود را در داخل کوچه و خیابان در حالت روشن قرار دهند و اگر پارکینگ دارند حتما از آن استفاده کنند و نیز در داخل خودرو، کیف و اسبابی که برای سارقان جلب توجه می نماید را قرار ندهند.

وی کل وقوع سرقت مسلحانه را در استان شش مورد عنوان کرد و افزود: ۱۰۰ درصد این سرقت ها کشف شده و متهمان در چنگال عدالت قرار گرفتند و در کل ۷۷ درصد سارقان معتاد، ۹۸.۴ درصد مرد، ۷۰ درصد آنان سابقه دار و ۱۰ درصد نیز غیر بومی و ۷۷ درصد آنان بیکار هستند.

عبدی به ترخیص موتورسیکلت ها از پارکینگ ها اشاره کرد و اذعان داشت: در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری، ترخیص موتورسیکلت ها از پارکینگ ها انجام می شود که مردم می توانند موتورسیکلت های توقیفی خود را با حداقل هزینه و تعرفه سال ۱۳۹۴ ترخیص کنند. همچنین ناجا به هیچ وجه توقیف موتورسیکلت ندارد مگر آنکه صاحب آن مرتکب جرم شود.
انتهای پیام/
42.3 درصد سرقت ها مربوط به خودروهاست/ رشد 107 درصدی کشفیات مواد مخدر در آذربایجان شرقی فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار