تبریزیم(33)/

کوچه باغ؛ کوچه ای در باغشهر تبریز + تصاویر

1400/01/17 - 10:00 - کد خبر: 39535 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به محله کوچه باغ می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، کوچه‌باغ، نام یکی از محلات قدیمی شهر تبریز است. این محله از سمت شمال به قره‌آغاج، از سمت جنوب به کوی فیروز، از سمت شرق به گجیل و از سمت غرب به آخونی محدود شده‌است.
میدان اصلی محله، مقابل مسجد قدیمی «میرمحمدعلی» است. بنابه تصریح درویش کربلایی حسین در ذکر مرقد و مزار مغربی تبریزی، محلهٔ کوچه‌باغ در سابق ظاهراً جزء محلهٔ نوبر به‌شمار می‌ رفته‌ است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
البته احتمال دارد که این کوچه‌باغ، ارتباطی به کوچه‌باغ امروزی که خود، محله‌ای جداگانه است، با شرحی که در بالا داده شد، نداشته و کوچه‌ای از کوچه‌های محلهٔ نوبر بوده‌است.
 

کوچه باغ دارای بیش از 10 مسجد است که معروف‌ترین آن‌ها مسجد حاج آقابالا، آقا میرمحمدعلی، حاج قیمعلی، الله وردی‌خان و حاج اسد است.
مسجد الله وردی خان در سال 1390به عنوان میراث فرهنگی باقیمانده از دوران قاجار ثبت ملی شد. در نزديكی این مسجد حمامی نيز وجود داشته كه اكنون تغيير كاربری داده است.
 
 
کوچه‌های مشهور این محله عبارتند از قاسم بویاق‌چی، باغ دربندی، زرگرلر دربندی، سرچشمه، حمام دربندی و شاهرضا(احمدیان) و طالار. از خاندان‌های قدیمی این محله می‌شود به خانواده‌هایی هم چون امانت، وفیدسرکاری، مشگین باغ، صابون‌چی، و صباغ و چائی کوچه‌باغی اشاره کرد.

انتهای پیام/
کوچه باغ؛ کوچه ای در باغشهر تبریز + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  رضا   3 سالها پیش  

من متولد کوچه زرگرلر محله کوچه باغ هستم و الان ساکن شهر جدید سهند
ممنون از شما که با دیدن عکسها یاد دوران شیرین کورکی ام افتادم
یورولمیه سیز
پژوهشیار