خبر/

گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اردبیل آغاز شد

1398/07/18 - 13:46 - کد خبر: 3948 نسخه چاپی

نصر: چهارمین گردهمایی سراسری سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های سراسر کشور طی آیینی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی آغاز شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، امروز در این گردهمایی با حضور ۳۲ تشکل و سازمان مردم‌نهاد (سمن) مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۹ استان کشور و در مدت سه روز برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی راه‌های حفاظت از میراث فرهنگی بویژه در بافت تاریخی شهرها، شیوه اطلاع‌رسانی و تبلیغات در عرصه گردشگری و نیز روش‌های ترویج و توسعه صنایع دستی مناطق مختلف ایران را بررسی می‌کنند.

 

نقش تشکل‌های مردم نهاد در احیای بافت باارزش شهرها نقش محوری دارند

دبیر اجرایی این گردهمایی با بیان این که نسل جدید نسبت به میراث فرهنگی و حفظ ارزش بافت کهن شهرها بی‌تفاوت است، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن) برای حفاظت از میراث فرهنگی و حفظ ارزش بافت باارزش و کهن شهرها وارد میدان شده‌اند.

ارشیا صباحتی تاکید بر نقش تشکل‌های مردم نهاد در احیای بافت باارزش شهرها افزود: هر گونه حفاظت از بافت تاریخی نیازمند همکاری جوامع محلی از جمله تشکل‌های مردمی، کارشناسان و متولیان امر است و بر همین اساس سازمان‌های مردم‌نهاد در جایی که دستگاه‌های اداری به علت پیچیدگی موضوع برای احیا و حفظ بافت باارزش شهرها اقدام نمی کنند، کار بزرگی را شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انتخاب مجدد شهر اردبیل برای برگزاری گردهمایی این تشکل‌ها بیان کرد: هدف این گردهمایی احیای بافت باارزش تاریخی شهرها بویژه شهر اردبیل و حراست از آن است.

صباحتی با تاکید بر ضرورت تصمیم مشترک سازمان میراث فرهنگی، نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی برای احیای بافت باارزش تاریخی شهر اردبیل معرفی بازار تاریخی اردبیل به عنوان پایگاه ملی میراث فرهنگی شد.

وی همچنین تهیه سند جامع بین دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و احیای بافت باارزش تاریخی شهر اردبیل به منظور احیای مسیرهای گردشگری داخل شهری با هماهنگی دستگاه‌های تخصصی را ضروری خواند و افزود: شورای اسلامی شهر اردبیل قول داده است که با همکاری بنیاد ایران‌شناسی، اطلس جامع محلات تاریخی و بافت قدیمی شهر اردبیل را به عنوان دومین شهر در ایران تهیه کند.

 

تاکید بر ضرورت احیای نقش بازار تاریخی اردبیل

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این گردهمایی با اشاره به این که در گذشته نسبت به احیای بازار تاریخی و سنتی اردبیل غفلت شده است، گفت: بافت تاریخی و به خصوص بازار سنتی شهر اردبیل می‌تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

علیرضا پوستی افزود: بازار تاریخی اردبیل به اندازه مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ارزشمند است و ساکنان شهر و جوامع انسانی همچنان از این اثر تاریخی استفاده می‌کنند.

وی بر ضرورت حفظ و احیای اجتماع بازار محور در مجموعه تاریخی بازار اردبیل تاکید کرد و گفت: این بازار که مطابق با ویژگی محل احداث شده، جاذبه مهم فرهنگی و اجتماعی در عرصه گردشگری محسوب می‌‌شود.

تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

مدیرکل امور دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این گردهمایی، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیروابسته بودن و دغدغه داشتن در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را از جمله مزیت‌های سازمان‌های مردم نهاد شکل گرفته در این حوزه دانست.

جلال تاجیک با اشاره به تشکیل شورای گفتگوی تشکل‌های مردم نهاد و شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تشکیل این ۲ شورا را الگوی مناسبی برای هماهنگی و همراهی همه تشکل‌ها دانست.

وی بیان کرد: علاوه بر این دو شورا کمیسیون‌های مهر و میراث نیز برای پیگیری امور فعالیت سازمان‌های مردم نهاد این حوزه در همه استان‌های کشور از جمله در استان اردبیل شکل گرفته است.

تاجیک با اشاره به شکل‌گیری سمن‌سراها در اردبیل افزود: خانه‌ها و ابنیه‌ تاریخی متعددی در کشور وجود دارد که نیازمند مرمت هستند و در هر استانی باید یکی از این مکان‌ها پس از مرمت به سمن‌سراها اختصاص یابد.

مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها در تبیین هویت فرهنگی استان‌ها تاکید کرد و ادامه داد: برگزاری گردهمایی مناسب‌ترین فرصت جهت احصای مشکلات و موانع بهره‌گیری از ظرفیت مردم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

 

توجه به ظرفیت بسیج مردمی سازمان‌های مردم نهاد در حفظ میراث فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز در این گردهمایی با برشمردن ویژگی‌های منحصر بفرد استان اردبیل در همه عرصه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ثبت هزار و ۸۰ اثر تاریخی در فهرست میراث ملی ایران از این استان نشان دهنده قدمت این منطقه در عرصه فرهنگی و تمدنی است.

نادر فلاحی با اشاره به شکل‌گیری ۲۳ تشکل مردم‌نهاد در استان اردبیل در زمینه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یک مورد از این تشکل‌ها ملی و مابقی به صورت استانی و شهرستانی فعالیت می‌کنند.

وی مشاوره و همفکری در پیشبرد اهداف در عرصه حفظ میراث فرهنگی و ترویج گردشگری و نیز حراست از صنایع دستی بومی را از جمله انتظارات بحق از تشکل‌های مردم نهاد شکل گرفته در این عرصه عنوان کرد و ادامه داد: این تشکل‌ها همچنین باید دیده‌بان و چشم تیزبین مردم باشند و همه تحولات این عرصه را رصد کنند.

فلاحی خواستار کسب درآمد از همه ظرفیت‌های گردشگری بویژه از آثار تاریخی و مواریث باستانی موجود در منطقه شد و اضافه کرد: برای رونق اقتصادی مردم باید از وجود این همه آثار به جای مانده از گذشته بهره ببریم چرا که حفظ و مرمت و صیانت از این آثار به تنهایی هدف نیست و ایجاد فضای کسب و کار و رونق اقتصادی نیز از جمله اهداف ما در مرمت این آثار بشمار می‌رود.

وی تجاری‌سازی میراث فرهنگی را ضروری خواند و گفت: تشکل‌های مردم نهاد در هر سه عرصه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید آنقدر تقویت شوند که توانایی بسیج عمومی را داشته باشند و بتوانند مطالبه‌گری کرده و نگذارند که میراث فرهنگی از بین برود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل حفظ و حراست از بافت باارزش و تاریخی شهرها به خصوص در اردبیل را از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و افزود: همه از این وزارتخانه انتظار اقدام برای حفاظت و حراست دارند در حالی که هم مردم و هم تشکل‌های مردم نهاد وظیفه بیشتری بر عهده دارند.

وی خواستار شبکه‌سازی در زمینه پایش و حفظ آثار میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شد و گفت: این مساله محور اصلی فعالیت‌ها در سازمان‌های مردم نهاد است و ضروری است که سمن‌ها، افکار عمومی را در مطالبه‌گری و صیانت از مواریث فرهنگی کشور بسیج کنند.

فلاحی همچنین خواستار واگذاری همه امور به خود تشکل‌های مردم نهاد در قالب سمن سراهای تشکیل شده در این استان شد و گفت: همه باید از توان فرهنگ‌سازی و آموزش این تشکل‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به تاریخ درخشان اردبیل و شکل‌گیری صفویه به عنوان نقطه عطف وحدت مذهبی و سرزمینی ایران افزود: در تبیین این جایگاه و برگزاری هرچه باشکوه گرامیداشت هفته استان اردبیل در تابستان سال آینده، نیازمند مشارکت سمن‌ها هستیم.

فلاحی اردبیل را خاستگاه وحدت مذهبی و جغرافیایی ایران عنوان کرد و ادامه داد: مرمت آثار به جای مانده از اعصار گذشته در این استان با هدف آجر روی آجر گذاشتن انجام نمی‌شود بلکه هدف سازمان میراث فرهنگی احیای نقش تاریخی این خطه در عصر کنونی است.

انتهای پیام/

گردهمایی سازمان‌های مردم نهاد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اردبیل آغاز شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار