سخنگوی کمیسیون عمران مجلس؛

راه‌آهن اردبیل آماده ریل‌گذاری در سفر رییس‌جمهوری است

1398/07/18 - 13:24 - کد خبر: 3943 نسخه چاپی

نصر: نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دهم اعلام کرد: طرح راه‌آهن اردبیل برای ریل‌گذاری در جریان سفر قریب‌الوقوع رییس‌جمهوری به استان آماده شده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، صدیف بدری امروز در مصاحبه با خبرنگار گفت: ریل گذاری ۱۵ کیلومتر از طرح مهم راه آهن اردبیل از سمت اردبیل اجرا می”شود و قرارداد خرید ریل نیز منعقد شده است.

وی بیان کرد: برای تامین ریل مورد نیاز این طرح ملی، رایزنی و پیگیری شرکت راه آهن و مسئولان استان با ذوب آهن اصفهان در جریان است.

بدری با اشاره به اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح در سال گذشته و همین میزان اعتبار در سال جاری از محل فاینانس بانک ملی و اعتبارات ملی افزود: پیش بینی می”شود که این طرح در سال آینده به بهره”برداری برسد.

وی خواستار پیگیری ادامه این خط ریلی کشور به سمت شمال استان اردبیل شد و اظهار کرد: این خط ریلی منطقی”ترین و کم هزینه”ترین مسیر ریلی در کریدور شمال ـ جنوب محسوب می”شود و با ادامه احداث آن تا منطقه مغان و گمرک مرزی در شهرستان بیله”سوار، کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

بنا به این گزارش، اجرای طرح راه آهن اردبیل که بر اساس برنامه زمان”بندی شده قرار است اواخر سال آینده به بهره”برداری برسد، این روزها سرعت گرفته و بنا به اعلام مسئولان استان همزمان با سفر قریب”الوقوع رئیس جمهوری به اردبیل ریل گذاری می”شود.

برای اجرا و اتمام این پروژه ۱۴ ساله، هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد اعتبار از محل فاینانس داخلی بانک ملی در سه قسط اختصاص یافته و علاوه بر این یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز در قالب اعتبارات ملی به این پروژه اختصاص می”یابد.

بر این اساس، در مدت سه سال و هر سال، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی اعتبار مورد نیاز این طرح از طرف بانک ملی تامین شده و بخشی از اعتبارات نیز مورد نیاز طرح نیز از سوی دولت تامین می”شود.

این طرح ریلی هم”اکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.

مرتفع ترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث است و علاوه بر آن، در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.

پیشرفت فیزیکی این طرح ۵۳ درصد اعلام شده و با اجرای بخش”های زیربنایی و زیرسازی، عملیات روسازی و ریل”گذاری به سرعت انجام شده و پروژه برای افتتاح در اواخر سال آینده آماده می”شود.

عملیات اجرایی راه ”آهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیده اند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.

در طرح راه آهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل دره”ای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا می”شود.

حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهن آلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.

مسئولان ذیربط پیشرفت فیزیکی طرح راه آهن اردییل - میانه که در ۱۲ قطعه در حال اجرا می”باشد را قابل قبول ذکر کرده و می”گویند که افتتاح آن تا پایان سال ۹۹ تقریبا قطعی است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل چند ماه پیش نیز اعلام کرد که افتتاح این طرح را در دهه فجر ۹۹ به مردم نوید داده”ایم و امید است در موعد مقرر تحقق یابد.

انتهای پیام/

راه‌آهن اردبیل آماده ریل‌گذاری در سفر رییس‌جمهوری است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار