در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی عنوان شد؛

شیخ محمدخیابانی مدرس ثانی است/ضرورت آشنایی نسل جوان با تاریخ کشور

1399/12/23 - 12:07 - کد خبر: 39414 نسخه چاپی

نصر: نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: شیخ محمد خیابانی را باید مدرس ثانی نامید چراکه ایشان نقش مهمی در تاریخ این کشور و مجلس شورای اسلامی داشتند.

به گزارش نصر، همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی امروز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز و بعد از ظهر به صورت استانی در شهرستان شبستر پیگیری خواهد شد.
شهید شیخ محمد خیابانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در خامنه از توابع شهرستان شبستر به دنیا آمد.
وی در سال ۱۲۸۸ به علت برخورداری از سابقه درخشان، به عنوان نماینده مردم تبریز برای مجلس دوّم انتخاب شد و بعد از انتخابات به تهران رفت و در دفاع از آزادی و حقوق ملت سرآمد همگان بود. شیخ محمد خیابانی در بیست و دوم شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی به شهادت رسید.
محمدرضا میر تاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و رئیس همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی گفت: به حق باید شیخ محمد خیابانی را مدرس ثانی نامید.
وی افزود: وقتی مجلس اول به توپ بسته شد اولین نماینده شهید یک تبریزی بود و پس از شهادت او مردم تبریز با رهبری شیخ محمد خیابانی قیام خود را آغاز کردند.

قیام مردی از دیار آذربایجان بعد از جنگ جهانی اول
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: قیام شیخ محمد خیابانی سه علت عمده داشت که به روحیه مبارزاتی و خلق و خوی استکبارستیزی این مرد آزادی خواه باز می‌گردد.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به قیام مردی از دیار آذربایجان بعد از جنگ جهانی اول ادامه داد: ضد استکبار بودن، دشمن ستیزی و بیزاری از دخالت بیگانگان در امور کشور و سر و سامان دادن و بهبود اوضاع کشور بعد از جنگ جهانی اول از عللی بود که شیخ خیابانی را در مسیر قیام بزرگش قرار داد.

تبریزی‌ها اولین مردم در استقبال از دموکراسی بودند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی گفت: تبریزی‌ها اولین مردم در استقبال از دموکراسی بودند.
علیرضا منادی با بیان اینکه مردم تبریز و آذربایجان در همه چیز پیش قدم بوده‌اند، گفت: فرزندان ما نمی‌دانند که ۱۰۰ سال پیش این مجلس را پدرانشان ساخته‌اند. باید نسل جوان و نوجوان با تاریخ این کشور آشنا شوند.
وی سپس گفت: از رئیس مجلس تقاضا داریم، بودجه‌ای برای احداث موزه پارلمان و با مدیرت مجلس شورای اسلامی در تبریز اختصاص دهند تا بدانیم که این مجلس چگونه به وجود آمده است.
انتهای پیام/
 شیخ محمدخیابانی مدرس ثانی است/ضرورت آشنایی نسل جوان با تاریخ کشور خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار