گزارش نصر ازآخرین وضعیت تالو آذربایجان شرقی:

پیشرفت چشمگیر ووشو در سایه مشارکت همگانی

1399/12/23 - 09:45 - کد خبر: 39396 نسخه چاپی

نصر: تیم تالو آذربایجان شرقی در سال های اخیر با استعدادیابی و توجه به رده های سنی پایه مسیر رو به رشدی را آغاز کرده است اما این مسیر با توجه به پتانسیل فنی و علمی موجود در استان، در صورت افزایش آگاهی مردم و توسعه همگانی ووشو می تواند پر رنگ تر شود.

به گزارش نصر، محمد گنجی نژاد، از مربیان  تیم تالو آذربایجان شرقی که در سال های نه چندان دور دو مدال طلای کشوری و در سطح جهانی مدال طلا و نقره مسابقات بین المللی لهستان و مدال نقره مسابقات مالزی (که اولین مدال بین المللی ووشو جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود) را در کارنامه دارد و از سال 95 وارد عرصه مربیگری شده و به پرورش تالوکاران آذربایجان شرقی پرداخته است، در گفت و گوی کوتاهی به بررسی وضعیت ووشو آذربایجان شرقی پرداخت.
محمد گنجی نژاد در رابطه با وضعیت کنونی ورزش ووشو استان اظهار کرد: ووشو ایران در سطح جهانی پیشرفت بسیاری داشته و امروز حرفی برای گفتن دارد و متعاقبا ووشو استان های کشور نیز پیشرفت خوبی داشته اند. در حوزه تالو از استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی ورزشکاران قدرتمندی در مسابقات حضور پیدا کرده و عناوین مختلفی را کسب کرده  اند که این امر زمانی دور از انتظار بود اما امروز در سطح کشور شاهد رقابت بسیار نزدیکی هستیم.
این مربی تالو در این گفتگو با بیان اینکه فرم هایی که هم اکنون در رده های مختلف سنی آموزش داده می شود، در سال های گذشته فقط در رده سنی بزرگسالان اجرا می شد و این موضوع نشانگر رشد و توسعه این رشته ورزشی است، ادامه داد: وضعیت تالو آذربایجان شرقی در مقایسه با گذشته که شاهد نسل طلایی ووشو و حضور تالوکاران در تیم ملی بودیم به دلیل عواملی متعددی همچون تغییر نسل و مهاجرت ورزشکاران به تیم های سایر استان ها اکنون با نزول کمی و کیفی مواجه شده است اما خوشبختانه در سال های اخیر هیأت ووشو استان با همت قابل توجهی سعی در پرورش نسل جدید تالوکاران داشته و در این امر نیز موفق عمل کرده است تا جایی که در مسابقات کشوری مقام های متعددی توسط ورزشکاران استان بدست می آید و هم اکنون شانس اول اعزام به مسابقات جهانی (علی پورقاسمی) تالوکار 12 ساله استان بود که به دلیل کرونا مسابقات جهانی لغو گردید.
 
برنامه ریزی برای افزایش جامعه آماری ووشو
گنجی نژاد سطح فنی ووشو آذربایجان شرقی را بسیار بالا دانسته و عنوان کرد: تنها مشکل موجود کمبود جامعه آماری و نیروی انسانی است، در سال های اخیر ما با محدود بازیکنانی که داشته ایم توانسته ایم مدال های کشوری متعددی را کسب نمائیم و این یعنی بار فنی و علمی ووشو در استان بسیار بالا می باشد.
وی افزود: در صورتی که شرایط و بستر مناسب فراهم شده و تعامل مناسبی با سازمان آموزش و پرورش داشته باشیم، می توانیم تبدیل به یکی از قطب های ووشو کشور شویم و در صورت استعداد یابی مناسب شاکله اصلی تیم بزرگ سالان نیز در سال های آتی انجام خواهد شد.
قهرمان سابق تالو جهان با اشاره به لزوم استفاده از موجودیت و توانمندی های ورزشکاران گفت: باید از داشته های خود حمایت نمائیم و به هر نحوی انگیزه ورزشکارانمان را تقویت کنیم و با حمایت های که از سوی مسئولین مربوطه انجام می شود آینده مناسبی را برای ووشو استان ترسیم نمائیم که در همین راستا و در بحث استعدادیابی، جناب آقای ابراهیمی رئیس محترم هیئت ووشو استان چندی پیش مسئول استعدادیابی استان را مشخص کردند و برنامه هایی را نیز در همین راستا آغاز کردیم اما متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس فعلا راکد مانده است.
محمد گنجی نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه جلسه ای با معاونت محترم تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استان در باب استعدادیابی برگزار شد تا ووشو را به سطح مدارس کشانده و از پتانسیل موجود در رده های مختلف سنی استفاده شود که اگر بتوانیم این مسیر را به سرانجام رسانده و ووشو را به عنوان یک رشته ورزشی دانش آموزی نشان دهیم قطعا در سال های آتی شاهد جامعه آماری بسیار مناسبی خواهیم بود، علی الخصوص در قسمت تالو که رشته ای پایه ای محسوب شده و به آن ژیمناستیک چینی نیز می گویند.
 وی ادامه داد: گام های مثبتی در این زمینه برداشته شده است و اکنون منتظر همت مسئولین هستیم تا از پتانسیل مربیان برجسته استان استفاده کرده و شاهد شکوفایی و توسعه ووشو باشیم که این امر بستگی به برنامه ریزی و نظارت هیأت استان نیز دارد.
 
دغدغه مالی ورزشکار نیازمند حمایت مسئولین
این مربی تالو با بیان اینکه امروز نیازمند تلاش و همتی هستیم تا بتوانیم دوباره به روز های اوج ووشو که دور از دسترس نیست بازگردیم، یادآور شد: در سال های نه چندان دور ووشو معمولا کاپ طلای کشور متعلق به استان ما بود و تنها با چهار ووشو کار می توانستیم یازده مدال طلا کشوری را بدست آوریم. البته این موضوع به این دلیل است که در ووشو تقسیم مدال متعدد می باشد و یک بازیکن به تنهایی می تواند در چندین بخش صاحب مدال شود.
گنجی نژاد اضافه کرد: امروز وقتی بازیکنی می خواهد در یک مسابقه تالو رسمی کشوری حضور پیدا کند حدود 3 میلیون تومان فقط باید هزینه لباس، کفش و سلاح بپردازد که این وضعیت نیازمند حمایت مسئولین ورزشی استان می باشد.
وی در انتها افزود: اگر بتوانیم دغدغه های مالی ورزشکاران را کاهش دهیم از لحاظ فنی در سطحی قرار داریم که قطعا می توانیم در سطح کشور و حتی سطح بین المللی صاحب مقام شویم و نام ایران اسلامی را در سطح جهانی متجلی تر نمائیم.
 
افزایش شناخت مردم از ووشو زمینه ساز پیشرفت است
نسیم جعفری، سرمربی تیم تالو بانوان استان که خود در سال های 83 تا 92 در مسابقات کشوری مقام آور بوده و در سال 86 در کره جنوبی مقام اول و مدال طلای آسیا را بدست آورده است نیز در گفت و گو با نصر عنوان کرد: در سال های اخیر شاهد نسل جدید و افزایش نسبی تالو کاران در قسمت دختران هستیم و با رویکردی که هیأت ووشو استان دارد، قطعا شاهد روز های خوبی خواهیم بود.
سرمربی تیم تالو بانوان آذربایجان شرقی افزود: از لحاظ جامعه آماری دختران نیز در سال های اخیر نسبت به قبل شاهد پیشرفت خوبی بوده ایم و از نظر من تنها راهی که می توان به جامعه آماری مناسب و قهرمان پروری در ووشو رسید، این است که سطح آگاهی مردم از ووشو افزایش یابد و تا آنجایی که می توانیم توسط رسانه ووشو را معرفی نمائیم چون حتی بیشتر مردم فقط نام ووشو را شنیده اند و شناختی از این ورزش ندارند.
 
 
 
 
اعضای تیم نوجوانان تالو آذربایجان شرقی (پسران)
علی پورقاسمی
متولد 1388 – 10 مقام قهرمانی در استان و مقام اول، دوم و سوم کشور
عطا نصیری
متولد 1388 – 6 مدال طلای استان در رده های سنی و دو مدال نقره و سه مدال طلای کشوری
علی ولیزاده
متولد 1388 – مقام اول نوجوانان استان
علی نصیری
متولد 1388 – مقام سوم کشور و مقام اول تا سوم استان
نصیر نصیری
متولد 1388 – مقام اول استانی و مقام سوم کشوری

گزارش از حمیدرضا سامبرانی
انتهای پیام/
پیشرفت چشمگیر ووشو در سایه مشارکت همگانی نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار