آخرین خبرها از پروانه‌های دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران

1399/12/20 - 13:00 - کد خبر: 39289 نسخه چاپی

نصر: مشاهده‌ی سفیدی بر روی تنه درختان جنگلی دره مکیدی کلیبر، گمانه‌زنی‌ها در مورد طغیان مجدد آفت پروانه دم قهوه‌ای را تشدید کرده است، آفت پروانه دم قهوه‌ای، آفت برگ‌خوار همه چیز خواری است که به درختان جنگلی و درختان میوه حمله می‌کند.

به گزارش نصر، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در توضیح آفات موجود در جنگل‌های ارسباران با بیان اینکه دخالت‌های انسانی و آفت کش ها از دلایل ایجاد آفت‌ها در جنگل‌های ارسباران به شمار می‌آیند، به ایسنا گفت: عمومیت پیدا کردن توسعه کشاورزی و استفاده بیش از حد از آفت کش‌ها باعث از به هم خوردن تعادل در جنگل می‌شود، این اقدامات باعث کاهش حشرات و پارازیت‌هایی می‌شود که به درد ما می‌خورند و در مبارزه با دشمنان طبیعی به ویژه آفت پروانه دم قهوه‌ای مفید هستند.
رحمان نیک‌پیران با اشاره به عملیات مکانیکی برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران، اظهار کرد: عملیات مکانیکی دشمنان طبیعی را زیاد کرده و تعادل را حفظ می‌کند تا جنگل خودش را درمان کند؛ مبارزه بیولوژیک و مکانیکی در کلیبر همچنان ادامه دارد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه جنگل‌ها اکوسیستم طبیعی هستند که هرگونه دخالت بشر در آن مانند قطع اشجار، استفاده از سموم نباتی و کودها می‌تواند مشکل آفرین باشد، اظهار کرد: در مورد مبارزه با آفات هدف ما به صفر رساندن آفت نیست.
رستم صادقی ادامه داد: در مبارزه با آفاتی مانند کرم سیب، سن گندم، کرم خراط که کل درختان گردو را گرفتار کرده، و سفیدک، هیچ وقت نتوانسته‌ایم با وجود تکنولوژی و استفاده از سموم آفات را به صفر رسانده و به طور کامل از بین ببریم؛ در مبارزه با آفات هم تلاش می‌شود تا جمعیت حشرات آفات را با دخالت‌ها کم کنیم تا آثار خسارت چندان زیاد نباشد.
وی با اشاره به وجود دو آفت پروانه دم قهوه‌ای و کرم ابریشم باف ناجور در جنگل‌های ارسباران، اظهار کرد: این نوع آفت سیکل زندگی متفاوتی دارند، اما هر دو دارای چهار مرحله شامل تخم، لارو، شفیره و حشره کامل هستند.
این گیاهپزشک خاطرنشان کرد: پروانه دم قهوه‌ای در سه مرحله تخم، شفیره و حشره کامل تغذیه‌ای ندارند و خسارتی به گیاه وارد نمی‌کنند، تنها مرحله‌ای که این آفت می‌تواند باعث خسارت شود، مرحله لارو است، پروانه‌ی دم قهوه‌ای ۵ مرحله لاروی دارد که شامل سن یک تا سن پنج می‌شود و در سنین سه الی پنج به‌ تدریج درخت را لخت می‌کند.
وی گفت: مبارزه با پروانه دم قهوه‌ای در صورت کنترل نشدن به روش مکانیکی با محلولBT یا باسیلوس ترنجینسیس انجام می‌شود. پروانه دم قهوه‌ای زمستان‌گذرانی‌اش را به صورت لانه‌های سفید می‌گذراند و این لانه‌های زمستان‌گذران از سر درخت قیچی شده و به روش‌های مختلف دفن می‌شوند.
رستمی با بیان اینکه آفت ابریشم باف ناجور در جنگل‌های کلیبر زیاد است، خاطرنشان کرد: این آفت به صورت تخم زمستانگذرانی کرده و بهترین روش معدوم‌سازی آن، مرحله یک توده یا تخم است.
انتهای پیام/
آخرین خبرها از پروانه‌های دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار