گزارش نصر از آخرین وضعیت مرغ در تبریز؛

مرغ در تبریز یافت نمی شود / فرار مرغ ها از تبریز!

1399/12/22 - 09:00 - کد خبر: 39192 نسخه چاپی

نصر: گزارش ها از بازار تبریز که از مناطق اصلی عرضه گوشت مرغ و گوشت قرمز به شمار می آید، حاکی است که در هیچ یک از مرغ فروشی های این شهر مرغ وجود ندارد و مردم برای خرید گوشت مرغ با مشکل مواجه هستند.

به گزارش نصر، طی روزهای اخیر و به دنبال افزایش ناگهانی قیمت گوشت مرغ، این کالای اساسی و مورد نیاز مردم در شهر تبریز کمیاب شده و بسیاری از واحدهای صنفی مربوطه از عرضه این محصول خودداری می کنند.

محدودیتی برای توزیع مرغ منجمد نداریم
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان اظهار داشت: مرغ منجمد آماده طبخ به اندازه کافی تامین و جهت عرضه در بازار ذخیره‌سازی شده است و برای عرضه در ایام پایانی سال و شب عید نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته است.
"کریم صدیقیان" تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت گوشت مرغ آماده طبخ تازه در سطح بازار استان، شرکت پشتیبانی امور دام استان پس از اخذ مجوزهای لازم، اقدام به توزیع مرغ منجمد داخلی کشتار شده در سطح استان کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.
مدیر شرکت پشتیبانی امور دام استان، ادامه داد: قیمت مصوب مرغ منجمد آماده طبخ درب سردخانه ۱۴ هزار تومان و برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است که با اخذ معرفی نامه از سازمان صمت توسط عاملان توزیع می‌شود.
وی اضافه کرد: گوشت مرغ‌های توزیعی مربوط به بهترین کشتارگاه‌های استان و به لحاظ کیفی، وزن و سیستم نگهداری از جمله انجماد سریع در بالاترین سطح استاندارد قرار دارند.
صدیقیان با بیان اینکه محدودیتی برای توزیع مرغ منجمد در سطح آذربایجان‌شرقی وجود ندارد و پس از اتمام سهمیه 480 تنی باز هم مرغ منجمد عرضه خواهد شد، بیان داشت: این شرکت همچنین آمادگی توزیع تا تعادل نسبی بازار را با قیمت فوق‌الذکر دارد.

سازمان صمت پاسخگوی کمبود مرغ در بازار باشد
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: میزان تولید مرغ در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته و جهاد کشاورزی که متولی تولید مرغ بوده، اعلام کمبود مرغ نکرده است.
"اکبر فتحی" ضمن تکذیب هرگونه کاهش کشتار مرغ در آذربایجان‌شرقی، ارائه آمار غلط و نادرست رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز در این خصوص را بدون استعلام از مرجع اصلی و مصداق بارز تشویش اذهان عمومی دانست و  اظهار داشت: میزان جوجه ریزی در استان آذربایجان شرقی نه تنها کاهش نیافته است بلکه نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش داشته و در حال حاضر در مقایسه با آمار تولید اسفند ماه سال قبل حدود ۴۰۰ هزار قطعه افزایش جوجه ریزی وجود دارد.
وی در ارتباط با آخرین وضعیت قیمت و میزان تولید مرغ در استان گفت: میزان مصرف روزانه گوشت  مرغ در آذربایجان شرقی حدود ۲۳۰ تا ۲۴۰ تن می باشد و این مرغ ها در ۱۱ کشتارگاه فعال در استان کشتار شده است و آمارهای غیر از این کذب و بدون راست آزمایی بیان شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: میزان جوجه ریزی با توجه به سامانه سماصط مشخص می شود و کنترل از طریق همین سامانه انجام می شود و عرضه مرغ پس از حمل به کشتارگاه که با مجوز حمل و تایید تخلیه به کشتارگاه انتقال یافته و آمار کاملاً مشخص و موثق می باشد.
فتحی با اشاره به اینکه در روز پنجشنبه ۱۴ اسفند حدود ۳۵۰ تن کشتار مرغ داشتیم و در روز شنبه ۱۶ اسفند که کمترین میزان کشتار شده روزانه مرغ تا به اینجا بوده، حدود ۱۵۶ تن بوده است که اصولاً این میزان تولید باید در بازار خود را نشان می‌داد اما دلیل کمبود مرغ باید توسط همکاران سازمان صمت استان تحلیل و بررسی شود چرا که سازمان جهادکشاورزی متولی تولید مرغ بوده و نظارت بر توزیع بر عهده سازمان صمت استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر مسئولیت سازمان جهادکشاورزی در تنظیم بازار قیمت مرغ افزود: جهادکشاورزی با کشف قیمت و تحلیل هزینه های تولید مرغ در صدد تامین مرغ مورد نیاز بازار بوده و قیمت مصوب و تعیین شده ستاد تنظیم بازار کشور کیلویی ۲۰ هزار ۴۰۰ تومان است.
وی افزود: قیمت مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان بوده و برای عرضه به مصرف کنندگان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است و هدف جهاد کشاورزی در تنظیم بازار قیمت مرغ ، کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش آن می باشد.
فتحی با بیان اینکه مردم هیچگونه نگرانی بابت کمبود مرغ در ایام شب عید نداشته باشند، تاکید کرد: کمبودی در عرضه مرغ شب عید در آذربایجان شرقی نداریم و میزان تولید طبق روال تا انتهای سال ادامه خواهد داشت و مشکلی از بابت تولید وجود نخواهد داشت و از امروز روزانه ۵۰ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع می شود و اگر در توزیع مرغ انسجام برای نظارت و کنترل وجود داشته باشد، قیمت مصوب نیز افزایشی نخواهد داشت و مردم می توانند با خیال راحت مرغ مورد نیاز خود را تامین کنند.
لازم به ذکر است در گفتگوی نصر با یکی از فروشندگان مرغ، اظهار کرد: مرغ در کشتارگاه های تبریز به استان های زنجان و تهران بصورت شبانه فروخته می شود در حالی که در خود استان ما کمبود وجود دارد.
يکی ديگر از فروشندگان مرغ به خبرنگار نصر گفت: مرغ با قیمت بالا به شرکت های کالباس و پروتئینی ها فروخته می شود و این درصورتی است که ما چندین وقت است مغازه هایمان خالی از مرغ است.

کشتار مرغ در آذربایجان‌شرقی به یک سوم کاهش یافته است
رییس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز با اشاره به کاهش کشتار مرغ در آذربایجان‌شرقی، گفت: در حال حاضر تنها یک سوم مرغ مورد نیاز مردم استان در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شود.
"ایوب آقاپور فرشکار" گوشت گرم مرغ مورد نیاز استان را ۱۵۰ تا ۱۶۰ تن در روز اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که طی روزهای اخیر در خوش بینانه ترین حالت ۵۰ تن در کشتارگاه های طیور کشتار و به عاملان توزیع  ارسال شده است.
وی با بیان اینکه با چهار و پنج خودروی حمل گوشت مرغ نمی توان نیاز یک شهر ۲ میلیون نفری و استان چهار میلیونی را تامین کرد، ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان شرقی به لحاظ تامین و توزیع گوشت مرغ گرم مشکل جدی دارد و اگر مسووولان در این زمینه اقدامات فوری انجام ندهند طی روزهای آینده با مشکلات جدی در این زمینه روبرو خواهیم شد.
آقاپور فرشکار اعمال جرایم برای صنوف مختلف را نسخه ای فرسوده و بی نتیجه برای رفع مشکلات کنونی در حوزه گوشت مرغ توصیف کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که چنین جرایمی به هیچ عنوان مشکل کمبود مرغ در آذربایجان شرقی را حل نمی کند و اگر سازمان متولی توانایی تامین مرغ استان را دارد باید وارد عرصه شده و به سرعت بازار را از این فرآورده پر کند.
وی با تکذیب کشتار روزانه ۲۴۰ تنی مرغ در آذربایجان شرقی، یکی از دلایل مهم و اصلی کمبود و افزایش قیمت گوشت مرغ در تبریز و آذربایجان شرقی را قاچاق به شهرهای بزرگ از جمله تهران اعلام کرد.
آقاپور فرشکار گفت: صاحبان مرغداری های استان به دلیل اینکه هزینه ها با درآمدهایشان همخوانی ندارد و البته قیمت بالای گوشت مرغ در تهران و سایر شهرهای بزرگ، اقدام به ارسال محصولات خود به این شهرها می کنند.
وی با اشاره به اینکه دولت قیمت مرغ پرکنده را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است، یادآور شد: این در حالی است که قیمت این نوع مرغ ها حداقل ۲ هزار تومان بیشتر از قیمت اعلامی دولت برای مرغداری ها در می آید و این نابسامانی های موجب کشتار پایین و به تبع آن قاچاق و در نهایت کمبود  و افزایش قیمت گوشت مرغ  در آذربایجان شرقی شده است.
گزارش نصر می افزاید، طی چندین بار تماس با مسول مربوطه سازمان صنعت معدن و تجارت استان متاسفانه پاسخی از سوی این سازمان دریافت نشد.
انتهای پیام/
 مرغ در تبریز یافت نمی شود / فرار مرغ ها از تبریز! محمدرضا اخگرگداز


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار