به بهانه روز جهانی زن؛

آینده ای برابر در دنیای کووید ۱۹

1399/12/18 - 19:34 - کد خبر: 39170 نسخه چاپی

نصر: شرکت گوگل، فیلمی با عنوان "دستیابی به آینده ای برابر در دنیای کووید ۱۹" منتشر کرد و ۸ مارس روز جهانی زن را گرامیداشت.

به گزارش خبرنگار نصر، این شعار که در شرایط امروزی حاکم بر جهان معنا و مفهوم بسیاری را در خود گنجانده است، به نوعی اشاره به روایتی از فعالیت‌های زنان است که در راستای مشارکت مضاعف در مهار بحران کرونا، همراه خانواده و جامعه، روزهای متفاوتی را سپری می‌کنند.
از هنگام شیوع کرونا ویروس جدید در دنیا، پیش‌بینی ‌ها و سناریوهای متعددی درباره تأثیر این ویروس بر اقتصاد، سلامت و بهداشت، روابط اجتماعی و بنیان خانواده ها و... در جهان ارائه شده است که همه این سناریوپردازی ‌ها به دنبال برآورد حداقل و حداکثر پیامدهای کووید-۱۹ و ترسیم راه ‌های مقابله با آسیب های آن بود.
شیوع ویروس کووید-۱۹ و گستردگی این بیماری نه تنها بستر شکل‌ گیری بحران اقتصادی جدی را در جهان فراهم کرد و حتی اشتغال به سبک دورکاری را همراه خود آورد و تاثیر بسیاری بر روابط اجتماعی، سلامت روان و خانواده گذاشت و همین به مخاطره افتادن موقت حیات اجتماعی شرایط را متحول کرد و پیرو آن "خانه امن‌ترین جای جهان شد".
حال که بحران کرونا بعد از گذشت ماه ها همچنان رابطه مستقیمی با بنیان خانواده دارد، پرداختن به روایت استراتژی‌های سرپرست خانواده از جمله نقش زنان و مردان برای مهار کرونا در خانه و خارج از منزل، تامین نیازهای اقتصادی و.... خالی از لطف نیست، چرا که زنان و مردان هر کدام، این روزها در ظرفیتی برابر، خود را  مسئول حفظ بنیان خانواده می‌دانند و مشارکت حداکثری همسران و فرزندان از جمله بدیهی‌ترین فعالیت‌های خانواده در این روزهاست.
البته هدف از این گزارش بیشتر نگاهی از زاویه متفاوت و پرداختن به روایتی از فعالیت‌های زنانی است که در راستای مشارکت مضاعف در مهار بحران کرونا، همراه خانواده و جامعه، روزهای متفاوتی را سپری می‌کنند.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، از این روست که حساسیت به نحوه حضور و مشارکت زنان، طی روزهای اخیر بیش از پیش دیده می‌شود؛ اما ناگفته نماند که این بحث برای بیان ویژگی‌های مستقل بین مردان و زنان نیست بلکه صرفاً به این دلیل که تلاش های آنها معمولاً در موضوعات اجتماعی کمتر به چشم آمده است و یا به آن کمتر توجه شده است، مطرح می شود.
این روزها، روایت زنانی بر سر زبان هاست که با استفاده از ظرفیت فعال خود، بصورت خودجوش و گاهی حتی با امکانات خودشان به اشکال مختلف برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده تلاش می کنند، چه زنانی که در نقش پزشک، پرستار و بهیار هستند و چه مادر و همسر یا معلم، شایان ذکر است که اپیدمی کووید ۱۹ و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تحولات در فضای کسب و کار و شیوه اشتغال کارکنان نیز شد و در همین راستا گسترش پدیده دورکاری، نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد نیز دو چندان شد.
این موضوع به ویژه با تعطیلی مدارس و تقبل وظایف دیگر از جمله توجه بیشتر به تحصیلات فرزندان و گذران اوقات حضور آنها در منزل، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و سبب شده است در اکثر نقاط جهان مدیریت تاثیرگذار زنان بر بحران‌ها، در تحقیقات و گزارش‌های مطرح شود.
بسیاری از روانشناسان معتقد هستند زنان به دلیل ارتقای سطح دانش و تحصیلات و همچنین به دلیل برخورداری از امکانات و اطلاعات می‌توانند از جوانب مختلف بر سلامت جسم و روان اعضای خانواده تاثیر گذار باشند، در گزارشات آمده است حدود 70 درصد از کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا را زنان تشکیل می‌دهند و از سوی دیگر در این شرایط  در نقش مادر، همسر و فرزند در کانون خانواده و در نقش فعال اجتماعی نیز حاضر شدند، در گزارشی دیگر هم آمده است که بسیاری از دانشمندان زن در مسیر یافتن واکسن یا درمان موثر کووید ۱۰ قدم گذاشته اند، ۳۶ درصد مشاغل تحقیقی در این زمینه را اشغال کرده و بیش از ۵۰ درصد پژوهش ها درباره این ویروس از سوی زنان بوده است.
در واقع شاید تلاش مصاعف زنان در دوران پاندمی کرونا، فرصتی برای بازنمایی نگاه اجتماعی به توانایی آنها و کم رنگ شدن شکاف‌ها و حرکت به سمت نگاهی به نقش آفرینی مؤثر آنها باشد.
تمام این موارد گویای این است که در شرایط بحران کرونا زنان از توانایی‌های وجودی و اکتسابی‌شان برای مدیریت بحران در خانه و جامعه استفاده می‌کنند با نگاه مسئولیت پذیر و روحیه‌ای سرشار از عاطفه و توان مراقبتی، خانواده را در آغوش پرورش می دهند.
انتهای پیام/
آینده ای برابر در دنیای کووید ۱۹ گلناز پورنامی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار