گزارش اختصاصی نصر/

کمبود اکسیر حیات بیماران دیابتی در آذربایجان شرقی / ضرورت قطع دست سودجویان

1399/12/19 - 08:10 - کد خبر: 39155 نسخه چاپی

نصر: به دنبال انتشار گزارش هایی در خصوص پشت پرده های کمبود انسولین در بازار، بعد از پیگیری های فراوان به وجود مافیا و دست هایی در پشت پرده کمبود این ماده حیاتی برای بیماران دیابتی رسیدیم.

به گزارش نصر، دست هایی که مانع از رسیدن انسولین به حد کافی برای بیماران می شوند، دست هایی که به هیچ وجه شرایط بیماران و نیاز مبرم آنان را برای انسولین، که به منزله اکسیژن برای این بیماران محسوب می شود، را در نظر نمی گیرند و فقط و فقط به منافع و سودهای کلان خود که از این طریق به دست می آورند فکر می کنند و لاغیر.

مشکل اساسی، عدم تجویز انسولین توسط پزشکان است
دکتر حسن آقاجانی، مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در گفت و گو با خبرنگار نصر به علل کمبود انسولین در بازار اشاره کرد و گفت: کمبود انسولین در بازار، به خصوص در یک سال گذشته، چندین علت دارد که از جمله آن ها تحریم ها هستند؛ عدم تاثیر تحریم ها بر دارو کاملا کذب است و کل معادلات و انتقال ارز و تامین آن، کاملا تحت تاثیر تحریم ها قرار دارند.
وی ادامه داد: مصوبه مجلس در خصوص ممنوعیت داروهایی که تولید داخل دارند و تنها تا 10 درصد به آن ها مجوز واردات داده می شود؛ که این مقدار هم برای بیمارانی است که به خاطر شرایط فیزیولوژی بدن خود، قادر به مصرف داروهای ایرانی نیستند.
آقاجانی به سهمیه بندی انسولین قلمی در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: بر مبنای همین مصوبه مجلس، چون انسولین قلمی به مقدار کمی وارد می شود، بنابراین وزارت بهداشت و سازمان بیمه اجازه عرضه دارو به بیمار برای مدت بیش از یک ماه را نمی دهند و مردم تصور می کنند که کمبود انسولین داریم.
وی ادامه داد: انسولین تولید داخل به حد کافی در بازار و داروخانه ها وجود دارد، اما مشکل اساسی در این زمینه عدم تجویز آن توسط پزشکان است. وقتی تولید داخل می تواند نیاز بیمار را برطرف نماید و قند وی را منترل کند، چه لزومی به استفاده از انسولین های خارجی است.
آقاجانی در خصوص عدم تجویز انسولین ایرانی در نسخه های پزشکان گفت: برخی شرکت های داروسازی، مخصوصا شرکت های خارجی روشی برای تبلیغ محصولات خود دارند؛ اما بنده نمی توانم در مورد مسائل دیگر و پشت پرده های آن، اظهار نظر کنم.

سهمیه انسولین استان، جوابگوی بیماران دیابتی نیست
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: باید همه با هم، هم پزشکان و هم بیماران، دست به دست هم دهیم تا معضل کمبود انسولین برطرف شود؛ چرا که انسولین ایرانی و خارجی هیچ تفاوتی باهم ندارند و در این مورد نامه نگاری های زیادی با نظام پزشکی و متخصصان غدد داشته ایم.
آقاجانی در پایان به حداکثر تلاش این معاونت برای جذب سهمیه انسولین استان اشاره کرد و اذعان داشت: به دلیل تعداد زیاد بیماران دیابتی در این استان، سهمیه تعلق گرفته شده برای استان، به هیچ وجه جوابگوی نیاز بیماران نیست.
وی به راه اندازی سامانه تی تاک اشاره کرد و اذعان داشت: سعی می کنیم انسولین به صورت کنترل شده بین بیماران دیابتی توزیع شود تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد و به دست مصرف کننده واقعی برسد. اگر در جایی هم تخلفی در این خصوص صورت بگیرد، به راحتی از طریق سامانه تی تاک قابل ردیابی است.

انسولین ایرانی هیچ تفاوتی با انسولین های قلمی ندارد
دکتر محمد رضا سیاهی، عضو هيئت مديره سازمان نظام پزشكي تبريز، نیز در گفت و گو با خبرنگار نصر با تاکید بر این که داروهای ایرانی و خارجی هیچ گونه تفاوتی باهم ندارند، افزود: استاندارد و قانون دارو در کل دنیا برابر است و به هیچ عنوان کیفیت داروهای ایرانی نمی تواند متفاوت از داروهای خارجی باشد؛ بلکه تنها تفاوت آن در شکل ظاهری است.
وی ادامه داد: انسولین ایرانی هیچ تفاوتی با انسولین های خارجی ندارد؛ تنها تفاوت آن در نحوه تزریق دارو بود که الان شرکت های ایرانی با قرار دادن انسولین در داخل دستگاه اتوماتیک مخصوصی، تزریق آن را رحت تر کرده اند و هر بیمار می تواند به راحتی انسولین را با استفاده از دستگاه مذکور تزریق نماید.
وی بر لزوم تجویز انسولین ایرانی توسط پزشکان اشاره کرد و اذعان داشت: بعضی شرکت های دارویی از طریق ارسال ویزیتور به مطب پزشکان، آنان را مجاب به تجویز داروهای خود می کنند؛ که در این خصوص ما توصیه های لازم را به پزشکان می کنیم. ولی پزشکان می گویند: من موقع استفاده از انسولین ایرانی در بیماران خود نتیجه ای نمی گیرم؛ نظام پزشکی آیا مسئولیت آن را بر عهده می گیری؟
وی با بیان این که در تامین مواد اولیه داروها وجود دارد، تصریح کرد: برای تولید داخلی و تامین مواد اولیه داروها به بهانه تحریم ها مشکلات متعددی وجود دارد؛ ولی برای داروهای وارداتی موانع زیادی وجود ندارد.
وی به رتبه چهارم ایران در تولید داروهای بیولوژیکی در آسیا اشاره کرد و اذعان داشت: ایران در تولید داروهای بیولوژیکی، که شامل داروهای هورمونی و ضدسرطان و... می شود، در آسیا بعد از کشورهای ژاپن، چین و کره رتبه چهارم را دارد.
این گزارش می افزاید، عدم وجود نظارت های مستمر و موثر بر نحوه واردات و توزیع آن، و همچنین وجود برخی سودجوها و منفعت طلبان در این زمینه برای کسب منافع بیشتر با سوءاستفاده از نیاز مبرم بیماران دیابتی به انسولین، موجب کمبود انسولین در بازار شده است و کابوسی برای بیماران دیابتی؛ که امید است مسئولان استانی و کشوری در راستای حل این معضل مذکور جامعه تلاش خود را به کار گیرند.
انتهای پیام/
کمبود اکسیر حیات بیماران دیابتی در آذربایجان شرقی / ضرورت قطع دست سودجویان فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار