مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران خبر داد؛

توقف عملیات اکتشاف مس سونگون با حکم قضایی/ قطع درخت در جنگل های ارسباران جرم است

1399/12/18 - 13:07 - کد خبر: 39144 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: هر کسی به هر عنوانی به عرصه منابع طبیعی و جنگل ها تجاوز کند و موجب ضرر و زیان منابع طبیعی شود، وظیفه ما برخورد با متخلفان و صیانت از عرصه منابع طبیعی است و کسی نمی تواند با فشار آوردن به ما مانع اجرای قانون شود.

به گزارش خبرنگار نصر، "رحیم مهردادی" طی نشست خبری با حضور اصحاب رسانه آذربایجان شرقی به مناسبت هفته منابع طبیعی، از مواهب طبیعی به عنوان انفال الهی یاد کرد که باید برای نسل آیندگان نیز حفظ شود.
 
وی تاکید کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری حفظ و صیانت از منابع طبیعی و حفظ پوشش گیاهی ارجحیت دارد و در کنار کاشت درختان جدید باید از منابع طبیع و پوشش جنگلی موجود به جدیت بیشتر صیانت کرد.
 
مهردادی در ادامه از برنامه کاشت یک میلیون اصله نهال در آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: اولویت کاشت این نهال ها در محل هایی است که امکانات نگهداری بهتر و آبیاری مناسبی وجود داشته باشد.
 
وی آبخیزداری را یکی از اولویت های مهم این دستگاه عنوان کرد که در کنترل سیلاب ها، روان آب ها و تغذیه منابع آب زیر زمینی نقش مهمی دارد.
 
"همه با هم" رمز موفقیت و پیروزی های ما بوده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی شعار سال منابع طبیعی را "همه با هم برای حفاظت از منابع طبیعی" عنوان کرد و افزود: "همه با هم" رمز موفقیت و پیروزی های ما بوده است و معتقدیم بدون حضور مردم و حمایت آنها امکان صیانت از منابع طبیعی وجود ندارد.
 
مهردادی بیان کرد: آب، هوا و خاک منابع حیات بخش انسان و زمین هستند و حفظ و صیانت از آنها ضروری ترین اقدام است. می بینید که ما در جنوب کشور با مشکل گرد و غبار مواجهیم و در حدود سال 90 هم گرد غبار در حاشیه دریاچه ارومیه را تجربه کردیم، همه این ها به دلیل عدم توجه به محیط زیست و صیانت از منابع طبیعی و مراتع است.
 
لزوم حضور نیروهای حفاظتی در جنگل های ارسباران
وی در ادامه اظهار کرد: از 4.5 میلیون هکتار وسعت استان، 2.8 میلیون هکتار متعلق به اراضی ملی و منابع طبیعی است که 188 هزار هکتار آن پوشش جنگلی دارد که در 6 شهرستان شمالی استان پراکنده شده است که این ضرورت افزایش تدابیر حفاظتی از این منابع خدادادی و بکر را بیشتر می کند.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی به لزوم توجه به افزایش سطح حفاظتی جنگل های ارسباران تاکید کرد و افزود: جنگل های شمال نیروهای جنگلبانی دارند، اما جنگل های خارج از شمال از جمله جنگل های ارسباران فاقد این نیروها هستند و ما مکاتبات و پیگیری ها را با حمایت استاندار محترم برای اختصاص نیروهای جنگلبانی برای حفاظت از ارسباران را دنبال می کنیم.
 
دو دغدغه مهم در جنگل های ارسباران
مهردادی درباره شیوع آفت در درختان جنگل های ارسباران نیز گفت: آفت پروانه دم قهوه‌ای و کرم ابریشم باف ناجور در جنگل‌های ارسباران از سال گذشته شیوع پیدا کرد که کار مبارزه مکانیکی با این آفت ها با کمک مردم محلی و بدون استفاده از مواد و سموم شیمیایی پیگیری می شود.
 
 وی اضافه کرد: شیوع آفت در جنگل های طبیعی علت های مختلفی دارد که تضعیف دشمنان طبیعی آفت ها در جنگل های طبیعی به سبب استفاده از سموم کشاورزی و حشره کش در مناطق جنبی و مسکونی اطراف، تغییر اقلیم و حملات بیوترویستی از عوامل آن مهم آن محسوب می شود.
 
مهردادی بیان کرد: مبارزه با آفات در جنگل ها بصورت بیولوژیکی صورت می گیرد و تقویت دشمنان طبیعی، آفات در جنگل‌ها را از بین می برد و در صورت شناسایی آفات در زمان طغیان و در زمان مناسب، کنترل آنها راحت‌تر خواهد بود.
 
وی چالش دیگر جنگل های ارسباران را ایجاد پایگاه آتش نشانی هوایی عنوان کرد و افزود: تجربه آتش سوزی بزرگ دو سال پیش، تجربه بسیار تلخی بود که لزوم ایجاد پایگاه دائمی آتش نشانی هوایی را به یک مطالبه عمومی تبدیل کرده است. طرح این پایگاه نهایی شده و البته هلال احمر استان هم به طور دو منظوره از این پایگاه برای امداد و نجات کوهستانی استفاده خواهد کرد.
 
با اشتغال و توسعه مشکل نداریم، اما قطعاً باید منابع طبیعی حفظ شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب عرصه های جنگلی توسط مس سونگون، تاکید کرد: ما با اشتغال و توسعه مشکل نداریم، اما قطعاً باید منابع طبیعی و جنگل ها حفظ شود.
 
مهردادی افزود: متاسفانه اکثر معادن در منطقه ارسباران هستند و این چالش های زیادی برای ما ایجاد کرده است، وظیفه ما حراست از منابع طبیعی و جنگل هاست و در اجرای قانون و انجام وظیفه مان با هیچ احدی تعارف نداریم.
 
وی تاکید کرد: هر کسی به هر عنوانی به عرصه منابع طبیعی و جنگل ها تجاوز کند و موجب ضرر و زیان منابع طبیعی شود، وظیفه ما برخورد با متخلفان و صیانت از عرصه منابع طبیعی است و کسی نمی تواند با فشار آوردن به ما مانع اجرای قانون شود.
 
ارزش جنگل ها و منابع طبیعی بالاتر از طلا، مس و دلار
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی از همراهی و کمک های دستگاه قضایی استان در برخورد با تخلفات و تخریب منابع طبیعی استان خبر داد و گفت: همراهی دستگاه قضایی با منابع طبیعی خیلی خوب و ستودنی است و من از این عزیزان قدردانی می کنم. اهمیت و ارزش منابع طبیعی و جنگل ها با هیچ چیزی قابل قیاس نیست و به هیچ عنوانی استخراج طلا، مس، دلار و... نمی تواند توجیهی برای تخریب منابع طبیعی و جنگل ها باشد. آن زمانی که نفس ها به تنگی افتاد، می فهمیم طلا و مس مهمترند یا آب، هوا و خاک سالم؟
 
مهردادی با اشاره به تخلفات صورت گرفته توسط معدن مس سونگون، گفت: حکم توقف عملیات اکتشاف معدن مس سونگون به دلیل تجاوز به عرصه منابع طبیعی صادر شده است.
 
اجازه‌ ادامه عملیات اکتشاف مس در جنگل‌های ارسباران را نمی‌دهیم
وی ادامه داد: ما به عنوان حافظ انفال، وظیفه‌ صیانت از منابع طبیعی داریم و به هیچ عنوانی اجازه‌ ادامه عملیات اکتشاف مس در جنگل‌های ارسباران را نمی‌دهیم. در مورد جنگل با کسی شوخی نداریم و اجازه ورود به عرصه جنگل را نخواهیم داد، اساساً کسی حق قانونی صدور مجوز فعالیت معدنی در عرصه های جنگلی را ندارد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: ما موانع طبیعی نیستیم، بلکه حافظ منابع طبیعی هستیم، هر گونه فعالیت معدنی باید با لحاظ اصول توسعه پایدار و حفظ منابع طبیعی باشد.
 
مهردادی در مورد تخلفات معدن مس سونگون افزود: با ورود دستگاه قضا از مهر ماه گذشته اعلام جرم شد و عملیات اکتشاف مس سونگون تاکنون متوقف شده، مجتمع مس هم پس از صدور رای، از قانون تخطی نکرده و همکاری لازم را در این خصوص دارد.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۱ مورد پرونده با مس‌سونگون داریم که از بابت یکی از پرونده‌ها خسارتی در حدود ۷۴ میلیارد تومانی به خزانه دولت پرداخت شده است، ولی تاکنون هیچ درصدی از این خسارت به استان برای جبران خسارات وارده به منابع طبیعی استان باز نگشته است و مطالبه ما این است که این مبلغ جهت جبران خسارت وارده به طبیعت استان باز گردد.
 
فشار مضاعف طرح تنفس جنگل های شمال در سایر مناطق کشور
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در پاسخ به سوالی در خصوص ادغام منابع طبیعی و آبخیزداری با حفاظت محیط زیست، بیان کرد: در بحث ادغام این دو سازمان نظرات مختلفی مطرح است و هر مجلس شورای اسلامی تصمیم بگیرد، اجرایی خواهد شد. ما با حفاظت محیط زیست وظایف مشترک و همپوشانی هایی داریم و در مناطقی که تحت پوشش محیط زیست قرار دارد، منابع طبیعی هم حضور دارد و در واقع وقتی سازمان حفاظت محیط زیست منطقه ای را جزو مناطق چهارگانه تحت حفاظت خود اعلام می کند، یک پوشش حفاظتی قوی تری در منطقه مورد نظر ایجاد می شود.
 
مهردادی ادامه داد: در خصوص ادغام این دو سازمان، معتقدم در موضوعات مشترک هر چقدر تعدد دستگاه های تصمیم گیر کمتر باشد، کارها سریع تر و شفاف تر پیش می رود و مطالبه گری و پاسخگویی هم در موضوعات روشن تر می شود.
 
وی در ادامه به سوالی در خصوص طرح تنفس 10 ساله جنگل های شمال نیز گفت: از طرح از سال 95 شروع شده و اجرای آن برای ترمیم جنگل های شمال کشور لازم بود، اما این موضوع سبب ایجاد فشار مضاعف در سایر مناطق کشور، از جمله آذربایجان شده است و ما با افزایش نظارت ها تلاش کردیم از قاچاق چوب و قطع درختان عرصه های منابع طبیعی و جنگلی جلوگیری کنیم.
 
قطع درخت در جنگل های ارسباران جرم است
مهردادی تاکید کرد: صدور مجوز بهره برداری فقط در جنگل های شمال کشور صورت می گیرد و قطع درختان و  بهره برداری از سایر جنگل های کشور از جمله جنگل های ارسباران جرم است و اساساً با توجه به نوع و گونه درختان، بهره برداری از جنگل های ارسباران اقتصادی هم نیست و برای پاسخ به نیاز صنایع چوب کشور، طرح کاشت صنوبر و کشت چوب را حمایت می کنیم تا بصورت درست و قانونی نیاز صنایع چوب کشور به انواع چوب تامین شود.
 
انتهای پیام/
توقف عملیات اکتشاف مس سونگون با حکم قضایی/ قطع درخت در جنگل های ارسباران جرم است محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار