خبر/

کمپ‌ماده ۱۶ ظرفیتی برای افراد درگیر با اعتیاد

1399/12/19 - 12:38 - کد خبر: 39142 نسخه چاپی

نصر: مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان مرکز ماده ۱۶ بانوان تبریز برای نگه‌داری بانوان معتادی که محل مناسبی برای نگهداری ندارند، در کنار مرکز ماده ۱۶ آقایان تبریز افتتاح شد.

به گزارش نصر، مرکز فوق با یکهزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا با گنجایش یکصد نفر در قالب ۲ سالن بستری و یک سالن سم زدایی در جوار مرکز ماده ۱۶ آقایان در بخش شمال غربی تبریز با هزینه کردی معادل ۳۰ میلیارد ریال توسط شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر و استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز و بخش خصوصی افتتاح شد.
مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد به عنوان مراکز حاکمیتی با پذیرش معتادهای بی خانمان و متجاهر اقدام به نگهداری، درمان و بهبود آن ها کرده و با اشتغالزایی و فراهم کردن موقعیت های شغلی آسان برای بهبودیافتگان از اعتیاد، در راستای ایجاد شهری بدون معتاد متهاجر حرکت می کنند.
مرکز ماده ۱۶ نگهداری و درمان اجباری معتادن به مواد مخدر شهر تبریز با ظرفیت ۶۰۰ نفر در تیر ماه سال ۱۳۹۴ توسط وزیر کشور افتتاح شد که شامل ۶ سوله بزرگ برای سم زدایی، نگهداری و درمان بوده و علاوه بر آن کارگاه های حرفه آموزی و اشتغال زایی نیز در آن پیش بینی شده است.
این مرکز در مجموع ۶ هکتار مساحت و یک هکتار زیربنا دارد که با هزینه ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان ساخته شده است.
استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این مرکز با بیان اینکه هدف اصلی از ایجاد چنین مراکزی سالم سازی جامعه و رسیدگی به بیماران موادمخدر است، گفت: فرهنگ بالای مردم آذربایجان و تقیدات دینی و مذهبی آنها موجب شده است برنامه های پیشگیری و مقابله با اعتیاد در این استان به خوبی پیش رود.
"محمدرضا پورمحمدی"، از مرکز ماده ۱۶ تبریز به عنوان مراکز پیشرو در سطح کشور توصیف و اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۴۵۰ معتاد متجاهر مرد در بخش آقایان نگهداری می شود که این افراد علاوه بر طی دوره های درمانی خود، در کارگاه های مختلف مرکز نیز اشتغال دارند.
وی با تاکید بر اینکه تلاش مجموعه مدیریت آذربایجان شرقی کمک به حفظ کرامت انسانی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی ناشی از سوء مصرف موادمخدر است، اظهار داشت: بر همین اساس در مرکز ماده ۱۶ علاوه بر بهبودی بیماران، برای اشتغال آنها نیز برنامه ریزی می شود که در این زمینه به شدت نیازمند مساعدت خیرین و نیکوکاران هستیم.
پورمحمدی ابراز امیدواری کرد: مشکلی به نام اعتیاد در جامعه وجود نداشته باشد تا مرکز ماده ۱۶ تبریز در آینده به بزرگترین مرکز اشتغالزایی در منطقه شمال غرب کشور تبدیل شود.
وی رهاسازی معتادان در سطح جامعه را منجر به بروز و ظهور انواع آثار منفی دانست و بر مراقبت از این افراد توسط آحاد مردم تاکید کرد.
پورمحمدی ادامه داد: باید توجه داشت که مراقبت از بیماران موادمخدر جزو مسئولیت های مهم و محوری ماست تا روزی فرا برسد که حتی یک نفر معتاد نیز در کشور و استان وجود نداشته باشد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی صبح روز دوشنبه، در مراسم افتتاح این مرکز که همزمان با افتتاح سایر مراکز در استان‌های دیگر به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت:  کمپ مرکز ماده ۱۶ بانوان در مساحتی حدود چهارهزار متر مربع و زیربنای بالغ بر 1200 متر مربع  برای نگهداری حدود ۱۰۰ نفر از بانوان احداث شده است.
"رضا استاد رحیمی"، افزود: حدود ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای راه اندازی این مرکز هزینه شده است.    
وی با اشاره به همکاری اکثر دستگاه‌های اجرایی در ساخت مرکز ماده 16 بانوان تبریز، گفت: از تمامی کسانی که در گذشته و حال برای ساخت این مرکز زحمات بیشماری کشیده‌اند، قدردانی می‌کنم، سپاه پاسداران 100 تخت به این مرکز اهدا کرده است، همچنین پتوها و بالش‌های مورد نیاز این مرکز نیز از طریق هلال احمر تامین شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی با بیان این‌که این مرکز با کمک و یاری تمامی دستگاه‌ها افتتاح شد، بیان کرد: مقرر شده اداره کل بهزیستی استان، مددکار و روانشناس مورد نیاز این مرکز را تامین کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز وعده‌ی تامین پزشکان و امور آزمایشگاهی این مرکز را داده است، شهرداری تبریز نیز تامین و نصب دوربین‌های مدار بسته‌ی این مرکز را برعهده گرفته است.
وی ابراز کرد: فعالیت‌های فرهنگی، پیشگیری، توسعه مشارکت‌های مردمی و توسعه خدمات اجتماعی تاثیر زیادی در مقابله با گرایش افراد به سمت اعتیاد دارد و تلاش بر این است که هیچ زن معتاد متجاهری در شهر دیده نشود.
وی گفت: با ایجاد اشتغال و فرهنگ‌سازی به نوعی می‌توانیم این افراد را از لحاظ فکری، فرهنگی و درمانی حمایت کرده و توانمند کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان این‌که مرکز ماده 16 بانوان ظرفیت بزرگی برای بانوان معتاد است، گفت: این مرکز بستری مناسب برای درمان، بازتوانی و حرفه آموزی بانوان درگیر با اعتیاد بوده و بعد از بازتوانی می‌توانند از این مرکز ترخیص شوند.
"فرگل صحاف"، در  افتتاح مرکز ماده 16 بانوان تبریز، با بیان این‌که راه اندازی این مرکز نشانگر نتیجه‌ی مشارکت چندین دستگاه و خرد جمعی به ریاست استانداری است، اظهار کرد: مرکز ماده 16 بانوان تبریز با زیربنای 1200 متر مربع در کنار مرکز ماده 16 مردان، با ظرفیت نگهداری 100 نفر از بانوان معتاد راه اندازی شده است، ولی می‌توان با افزایش ظرفیت آن در نگهداری بانوان معتاد سایر استان‌ها در شمال غرب کشور نیز اقدام کرد.
وی با اشاره به هدف راه اندازی مرکز ماده 16 بانوان تبریز، گفت: نگهداری از معتادان متجاهر یکی از اهداف راه اندازی این مرکز در وهله‌ی اول است؛ هرچند در سطح شهر زن معتاد متجاهری که از طریق نیروی انتظامی دستگیر و به مرکز منتقل شود، وجود ندارد.
وی با اشاره به راه اندازی چندین کارگاه جهت حرفه آموزی بانوان معتاد در مرکز ماده 16 تبریز، گفت: به ازای به کارگیری هر مددجو در این کمپ توسط کارآفرینان، 50 میلیون تومان وام اشتغال با تسهیلات کم بهره به کارآفرینان تعلق می‌گیرد و همچنین تا ظرفیت 40 نفر تسهیلات کم بهره تا دو میلیارد تومان به کارآفرینان ارائه می‌شود.
انتهای پیام/
 کمپ‌ماده ۱۶ ظرفیتی برای افراد درگیر با اعتیاد سحر مغفرت


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار