بهبودی در نشست با خبرنگاران پاسخ داد؛

نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به 10 درصد رسید/ دولت به چه کسی بیکار می گوید؟

1399/12/17 - 14:36 - کد خبر: 39091 نسخه چاپی

نصر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: نرخ بیکاری استان به 10 درصد رسیده است که کمتر از میانگین کشور است که علت آن فرهنگ کار مردم، فعالیت چشم گیر بخش خصوصی و عامل مهاجرت است.

به گزارش خبرنگار نصر، داود بهبودی صبح امروز در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، با بیان اینکه آذربایجان شرقی 2.8 درصد سرزمین کشور را در اختیار دارد، افزود: آذربایجان شرقی 4.9 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است.
 
وی افزود: نرخ بیکاری استان به 10 درصد رسیده است که کمتر از میانگین کشور است که علت آن فرهنگ کار مردم، فعالیت چشم گیر بخش خصوصی و عامل مهاجرت است.
 
بهبودی با بیان اینکه نرخ مشارکت در بازار کار آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشور است، در خصوص تعریف بیکاری از نظر سازمان برنامه و مرکز آمار نیز گفت: تعریف بیکاری از نظر ما و عام جامعه فرق دارد. میزان اعلامی نرخ بیکاری بر اساس نمونه گیری و روش های علمی است و تعریف آن اینگونه است که در جامعه آماری هر کسی که در طول هفته فعالیتی داشته که در ازای آن درآمدی کسب کرده است، بیکار محسوب نمی شود، حتی اگر فعالیت دو ساعته داشته باشد.
 
وی افزود: سوال بعدی هم از جامعه نمونه این است که آیا فرد جویای کار بوده است یا خیر، اگر فردی جویای کار نبوده، طبعاً بیکار هم محسوب نمی شود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در ادامه گفت: در مورد تورم هم همین طور است و معیارهای اندازه گیری ما با معیارهای عموم جامعه فرق دارد، به همین خاطر هم است که نرخ اعلامی تورم توسط دولت، کمتر از میزانی است که مردم احساس می کنند. میزان نرخ اعلامی تورم بر اساس تحلیل ها و نمونه گیری های علمی و در بازه های زمانی مختلف است.
 
بهبودی در خصوص پروژه های عمرانی در دست پیگیری استان هم گفت: در تحلیل تاریخی از عملکرد دولت ها، عموماً میزان اجرای پروژه های عمرانی نشانگر و معیار موفقیت دولت هاست و این میزان هم با درآمدهای نفتی دولت ها ارتباط مستقیم دارد.
 
وی از اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز، اجرای پروژه های راهسازی، حمایت از پروژه های توسعه صنعت گردشگری و شهرک های صنعتی خصوصی از جمله مهمترین پروژه های استان یاد کرد.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی افزود: پروژه های توسعه صنعت گردشگری استان رونق و شتاب خوبی گرفته بود که شیوع ویروس کرونا، این صنعت را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. خوشبختانه هتل سازی ها و ایجاد مجتمع های رفاهی در استان رونق خوبی گرفته است و چشم انداز توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی، چشم انداز روشنی است.
 
بهبودی گفت: زیرساخت های دولت الکترونیک طی امسال رشد قابل توجهی پیدا کرده است و سازمان برنامه و بودجه کشور برای توسعه خدمات دولت الکترونیک در کشور برنامه ریزی می کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان اشتغال ایجاد شده در 7 سال اخیر، اظهار کرد: آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد، چرا که در مقاطع سرشماری آمار دقیق می توان ارائه کرد. سازمان تامین اجتماعی و سازمان صمت می توانند آمار دقیق تری ارائه دهند.
 
بهبودی در بخش دیگری از سخنان خود از تصویب سند آمایش سرزمینی آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این سند در شورای عالی برنامه ریزی به تصویب رسیده و اجرای درست آن مستلزم همراهی افکار عمومی جامعه به خصوص نخبگان، خبرگان و اصحاب رسانه است و اجرای آن باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.
 
وی در ادامه به میزان دخل و خرج استان در لایحه بودجه سال آینده هم اشاره کرد و گفت: میزان درآمدهای استان برای دولت در لایحه بودجه سال آینده 5200 میلیارد تومان پیش بینی شده که 4500 میلیارد تومان آن از ناحیه دریافت مالیات است.
 
بهبودی ادامه داد: دولت در سال آینده 16 هزار میلیارد تومان هزینه برای آذربایجان شرقی در نظر گرفته است که از حیث درآمد و هزینه، آذربایجان شرقی در رتبه 7 کشور قرار می گیرد.
 
انتهای پیام/
 
نرخ بیکاری آذربایجان شرقی به 10 درصد رسید/ دولت به چه کسی بیکار می گوید؟ محمد سهرابی


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار