در جلسه شورای سلامت؛

سند جامع سلامت استان اردبیل تصویب شد

1398/07/18 - 10:51 - کد خبر: 3899 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: سند جامع سلامت که در چند محور تهیه و تدارک دیده شده است، کلیات آن در جلسه شورای سلامت تصویب شد تا زمینه برای اجرایی شدن آن تا پایان امسال با همکاری تمامی دستگاه‌ها فراهم آید.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، قدرت اخوان اکبری در جلسه شورای سلامت و خانواده که در استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در سند جامع سلامت استان که در هفت بخش آماده و تدارک دیده شده است، بیشتر بر محور ارتقای سلامت و به حداقل رساندن آسیب”ها در این زمینه تاکید شده که در مهمترین مسایل کاهش شیوع بیماری”های قلبی و عروقی و همچنین مرگ و میر ناشی از حوادث و سوانح و پائین آمدن مرگ و میر ناشی از سرطان به ویژه دستگاه گوارش است.

وی خاطرنشان کرد: در این سند بر ارتقای سلامت محیطی و کاهش مصرف دخانیات و همچنین ارتقای سلامت روانی تاکید شده که انتظار می”رود با اجرایی شدن آن مشکلات روانی به ویژه خودکشی و خشونت به حداقل برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اهداف تعیین شده در این سند را تا سال 1402 یادآور شد و گفت: براساس شاخص”های کشوری ما باید تا 25 درصد کاهش بیماری”های قلب و عروق و همچنین چاقی روزافزون را تعدیل کنیم و در کنار آن حوادث رانندگی و بیماری”های روحی و روانی نیز تا 15 درصد در استان اردبیل کاهش یابد.

اخوان اکبری بیان کرد: در این سند و با هدف کاهش خشونت اجتماعی و خانوادگی بر امر آموزش و ارتقای مهارت زندگی و بر تقویت استفاده از وسایط نقلیه عمومی تاکید بیشتری شده است.

وی ادامه داد: البته برخی از اهداف نیز با همکاری دستگاه”های اجرایی پیگیری می”شود که انتظار می”رود سازمان”های ذیربط به ویژه آموزش و پرورش، صداوسیما و سایر مجموعه”ها و رسانه”ها ما را در اجرای کامل این سند جامع سلامت یاری و همکاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: به عنوان نمونه در این سند و با رویکرد کاهش بیماری”های قلبی ‰ عروقی بر طراحی مسیر دوچرخه”سواری و پیاده”روی در شهر اردبیل تاکید شده که در این زمینه باید اداره کل ورزش و جوانان یاریگر ما باشند.

اخوان اکبری ادامه داد: در بخش کاهش تصادفات جاده”ای و مرگ و میر ناشی از آن نیز سعی شده است تا اصلاح معابر و همچنین کنترل و اصلاح نقاط حادثه خیز مدنظر قرار گرفته و مقرر شده تا دبیرخانه و کمیته”های تلفیقی و تشکیل شده بر اجرای کامل این برنامه نظارت داشته باشند.

وی افزود: در این برنامه قرار است خانه”های مشارکتی و همچنین ارکان پایش سلامت که ریاست آن بر عهده استاندار اردبیل خواهد بود بر ارکان اجرای آن نظارت کرده و زمینه”های تحقق آن را به خوبی فراهم کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار کرد: با تصویب کامل کلیات این سند امیدواریم دستگاه”های اجرایی در کمتر از یک هفته پیشنهادات خود را ارائه کنند تا زمینه عملیاتی شدن کامل این سند فراهم آید.

اخوان اکبری ادامه داد: مهمترین مولفه”ها در توسعه انسانی و دستیابی به اهداف تعریف شده توجه به وضعیت بهداشتی و سلامت است که امیدواریم با تغذیه مناسب افراد جامعه بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

وی بیان کرد: ما باید برخی از شاخص”ها را در استان نظیر کم”تحرکی، چاقی، فشار خون، دیابت و سایر بیماری”های به ویژه اصلاح سبک زندگی و توجه به تغذیه سالم را مورد توجه قرار دهیم تا در یک شرایط مناسب سلامت مردم تامین شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: 25 درصد تامین سلامت مردم برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و 75 درصد تامین سلامت برعهده خود مردم و سایر نهادهاست که انتظار می”رود در قالب این سند بتوانیم به اهداف موردنظر دست یابیم.

اخوان اکبری همچنین به بررسی”های انجام شده در حوزه سلامت آب و میوه نیز اشاره کرد و گفت: براساس بررسی”های دانشگاه علوم پزشکی سلامت آب و میوه مصرفی مردم و همچنین لبنیات قابل تائید است و به هیچ وجه در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی از اجرای طرح جامعه ایمن در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: در این طرح قرار است به صورت موقت در نمین اجرای این طرح را شاهد باشیم تا با مشارکت مردم و مسئولان محلی زمینه اجرای این طرح فراهم آید.

انتهای پیام/

سند جامع سلامت استان اردبیل تصویب شد نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار