گزارش خبرنگار نصر از گردهمایی معاونان بهبود تولیدات گیاهی کشور در ارس/

ارس قطب تولید گلخانه ای کشور/ بازار روسیه مشتری سیفی جات ارس

1398/07/18 - 09:41 - کد خبر: 3885 نسخه چاپی

نصر: معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور در منطقه آزاد ارس گردهم آمدند.

به گزارش نصر،  این همایش که به همت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و با حضور مدیرانی از کل کشور در در سالن همایش های هتل امپریال ارس برگزار شد  با سخنرانی علی رخ افروز  معاون بهبود تولیدات گیاهی آغاز سپس محسن نریمان  مدیر عامل منطقه آزاد و با سخنرانی کارشناسان و پرسش و پاسخ صاحب نظران درباره موانع و مشکلات موجود به راه کارهای موجود ادامه یافت.

همچنین در این همایش  محمد علی طهماسبی  معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز به سخنرانی پرداخت.

شرط حیات اقتصاد کشاورزی

گزارش نصر می افزاید، محسن نریمان در این همایش گفت: 16 وارد کننده را در ارس تبدیل به تولید کننده کردیم که صادرات می کنند.

وی با بیان اینکه بهره برداران اقلیم منطقه آزاد ارس، کشورهای همسایه هستند، اظهار داشت:  مدیران بخش کشاورزی و فعالان بخش خصوصی کشور از ظرفیت های بالقوه ارس غافل نباشند.

‌ نریمان افزود : ادامه حیات اقتصاد کشاورزی به بخش خصوصی بستگی دارد. در بخش تولید سیفی جات گلخانه ای موفق به بهره برداری از ۱۰۰ هکتار مجموعه گلخانه ای با تولید ۱۹ هزار تن و صادرات ۱۵ هزار تن به ارزش ۳۰ میلیون دلار به کشورهای هدف شده ایم. ‌

وی ادامه داد: تا پایان امسال اراضی گلخانه ای بهره برداری شده به ۱۳۰ هکتار و تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۶۵ هکتار افزایش می یابد. ‌

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس گفت: در حال احیای مسیر ریلی بین المللی سابق با گستره دسترسی به شبکه های ترانزیت ریلی آسیایی و اروپایی هستیم.

وی تاکید کرد: دسترسی ارس به زیرساخت های ترازیت زمینی و هوایی و مشوق های سرمایه گذاری ویژه و معافیت های مالیاتی و عوارض گمرکی و ... موجب جلب نظر سرمایه گذاران بخش های مختلف شده است. ‌

نریمان تصریح کرد: در اوج تحریم ها و در چند ماه اخیر ۱۶ شرکت وارد کننده به تولید کننده تبدیل شدند و اکنون محصولات وارداتی سابق در ارس تولید و به کشورهای مختلف صادر می شود. ‌

وی ادامه داد: وجود اقلیم مناسب و زیرساخت های تولید و صادرات موجب شده استقبال برای احداث واحدهای کوچک و بزرگ گلخانه ای افزایش یافته و به حد اتمام اراضی فعلی و قابل واگذاری برسد. ‌

نریمان با بیان اینکه رودخانه ارس دِبی آب ۲۵۰ متر مکعبی دارد و باید از سهم مشترک کشورمان به خوبی استفاده کنیم، تاکید کرد: طی پنج سال اخیر برای ایجاد شبکه آبی در منطقه آزاد ارس پنج هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. ‌

وی گفت: منطقه آزاد ارس موجب شد مهاجرت از ارس به مهاجر پذیری تبدیل شود. ‌در حال حاضر ارتباطات بین المللی ارس درحال گسترش است. در ماه های اخیر موفق به عضویت در سازمان جهانی جوامع ایمن و سازمان جهانی گردشگری شدیم.

وی ادامه داد: آذرماه امسال پرونده ژئوپارک ارس بازبینی نهایی شده و بهار سال آینده با ارزیابی نهایی به عنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه در یونسکو ثبت خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد:  ارتباطات بین المللی نقش بسیار مهمی در جذب سرمایه گذاران و گشایش بازارهای هدف جدید خواهد شد.

نفوذ گوجه فرنگی های ایرانی در بازار روسیه

گزارش خبرنگار اعزامی نصر به منطقه آزاد ارس حاکی است، محمدعلی طهماسبی؛ معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: با توجه به گزارش هایی که از گلخانه ها رسیده است ، نتيجه های خوبی مشاهده می کنیم، صنعت گلخانه سازی ما امروز به حد بسیار مطلوبی رسیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه برند گوجه فرنگی ایرانی توسط باغداران منطقه آزاد ارس در بازار روسیه پررنگ شده است که جای تقدیر دارد.

وی اذعان داشت: سعی بر آن است تا ۷۰ درصد مصارف باغی کشور در گلخانه ها تولید شوند ، انتقال دانش فنی برای گلخانه داران ضروری است.

طهماسبی گفت: امسال باید پنج هزار و 800 هکتار گلخانه احداث نماییم که برای این امر مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم مورد نیاز است.

وی گفت: می توان بیش از ۷۰ درصد تولید گوجه فرنگی کشور را در گلخانه ها انجام داد. باید تمام موانعی که وجود دارد را حل کنیم، بانک کشاورزی در این بخش عطف توجه دارند به گلخانه ها ، بخشنامه هایی برای تسهیل و سهولت کار ها در بحث گلخانه‌ سازی اتفاق افتاده است.

بازدید از بزرگترین گلخانه کشور

گزارش خبرنگار نصر می افزاید، آخرین برنامه این همایش بازدید از شرکت "ارس تارلا امین" بزرگترین مجموعه گلخانه ای کشور در منطقه آزاد ارس بود.

مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا امین ، بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای یکپارچه شیشه ای هیدروپونیک کشور با وسعت 80 هکتار است

این گزارش می افزاید، اسکندری ، مدیر اجرایی مجتمع گلخانه ای ارس تارلا امین در حاشیه این بازدید گفت: کل مجموعه زیر پوشش سیستم است و مانع هرگونه مشکلات می شود. در این مجتمع بذر تمام گیاهان را خودمان تهیه می‌کنیم.

وی ادامه داد: سیستم گرمایشی بر اساس دیگ های بخاراست که متاسفانه کیفیتی که ما می خواهیم ندارند و شرکت های داخلی ما به نتيجه مطلوب نرسیده است.

اسکندری به برخی چالش های موجود اشاره کرد و افزود : در بحث تامین بذر مشکلاتی وجود دارد که با هزینه بالایی به دست می‌رسد..

مدیر اجرایی این مجتمع گلخانه ای اذعان داشت: باید عرض کنم که ترکیبات سیف و سالم متأسفانه در ایران ثبت نشده است.یکی از دیگر مشکلات ما این است که آب ما از رودخانه ارس وارد می شود که مجبور شدیم سیستم های تیمار آبیاری در اینجا تعبیه کنیم که برای این سیستم کلی هزینه شده است تا بتوانیم آب را در داخل گلخانه‌ استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارس قطب تولید گلخانه ای کشور/ بازار روسیه مشتری سیفی جات ارس نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار