تبریزیم(29) /

میدان ساعت تبریز از دیر باز تاکنون + تصاویر

1399/12/09 - 16:09 - کد خبر: 38609 نسخه چاپی

نصر: در ادامه معرفی محلات قدیمی تبریز به میدان ساعت تبریز می رسیم؛ محله ای که از جمله محلات قدیمی تبریز به شمار می رود.

به گزارش نصر، میدان شهرداری (ساعت) در مقابل کاخ یا عمارت تاریخی شهرداری تبریز معروف به «ساختمان ساعت» واقع شده‌است.
این محل در زبان عامۀ مردم «ساعات قاباغی» (جلوی ساعت) نام دارد. این میدان در تقاطع خیابان‌های ارتش و امام خمينی قرار دارد و وجه تسمیهٔ این میدان که سبب شهرت آن شده، ساعت تعبیه شده بر روی کاخ شهرداری تبریز است. این کاخ از بالا به شکل عقاب است.
 
 
 

پیشینه
برج ساعت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ هجری خورشیدی در محل نوبر به دستور حاج ارفع‌الملک با نظارت مهندسان آلمانی به سبک بناهای کشور آلمان احداث گردیده‌است.
این میدان تا سال ۱۳۲۴ چهارراه بود.
این میدان در زمان حکومت فرقه دموکرات آذربایجان ساخته شد و تندیس نیم‌تنهٔ باقرخان سالار ملی در آنجا نصب شد.
پس از سقوط پیشه‌وری مجسمهٔ پهلوی دوم را در آن‌جا قرار دادند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماد لاله شهیدان آنجا نصب شد؛ این میدان از میادین اصلی شهر تبریز به‌شمار می‌رود.
 
 
 

میدان ساعت تبریز یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر و مزین به عمارت شهرداری در مرکزی‌ترین نقطه شهر در تقاطع خیابان‌های ارتش و امام خمینی است.
عمارت شهرداری تبریز با ارتفاع 30.5 متر با یک ساعت بزرگ چهار صفحه‌ای بر بالای آن یکی از نماد‌های شهر اولین‌هاست.
 
 
 
 
 
 
 
اولین موزه تاریخ شهرداری ایران در این مکان با نام موزه شهرداری تبریز تأسیس شده است.
نمای بیرونی عمارت (با معماری آلمانی) از سنگ تراشیده شده است و از نمای بالا (نقشه عمارت) نیز به شکل عقاب درحال پرواز دیده می‌شود. از جمله اشیای ارزشمند این موزه عبارتند از اولین تاکسی و ماشین آتش نشانی تبریز که در قسمت جنوبی موزه قرار گرفته‌اند. تالارهای مهم این موزه: دوربین‌های قدیمی، دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش (اصیل و ناب)، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، حکمت و چند تالار دیگر.
آثار و اسناد قدیمی شهرداری (بلدیه)، کتاب‌های خطی و آثار هنری، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، سفرنامه‌هایی درباره تبریز، چینی آلات، تجهیزات، جام‌های قهرمانی، سلحه قاسم خان والی (اولین شهردار تبریز)، اولین پمپ آتش خاموش کن برج یانقین، عکس بناهای قدیمی، عکس سرداران مشروطه، اولین خیابانکشی‌ها و چراغ گازی در معابری که با نفت روشن می‌شد از جمله سایر اشیای دیدنی موزه شهرداری هستند.
میدان ساعت تبریز از دیر باز محلی برای اجتماع شهروندان تبریزی مقابل المان تاریخی شهر نیز محسوب شده و در بسیاری از راهپیمایی ها و گردهمایی ها از این میدان استفاده می شود.
انتهای پیام/
میدان ساعت تبریز از دیر باز تاکنون + تصاویر نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار