معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد:

تفاوت‌های ژنتیکی در مردان و زنان، عامل تفاوت الگوی ابتلا به کرونا

1399/12/06 - 09:33 - کد خبر: 38413 نسخه چاپی

نصر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تفاوت‌های ژنتیکی در مردان و زنان را عامل تفاوت الگوی ابتلا به کرونا در دو جنس عنوان کرد.

به گزارش نصر، عباسعلی درستی با اشاره به کرونا و نقش مردان در حفظ سلامت خانواده، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات تفکیکی جنسی گزارش شده از ۴۱ کشور، اگرچه تعداد موارد قطعی ابتلا به کووید۱۹ در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما مردان بیش از زنان از این عفونت فوت کرده و نسبت کشندگی آن در مردان ۲.۴ برابر بیشتر از زنان است.
وی افزود: کروموزوم X حاوی ژن‌های متعدد مرتبط با ایمنی بوده و بر تفاوت تاثیر ژن‌ها و هورمون‌های جنسی و پاسخ ایمنی تاثیر گذاشته و از طرف دیگر بالاتر بودن سطح آنزیم مبدل آنژیاتانسین در پلاسمای مردان عامل بیولوژیک دیگری است که بر ابتلا و شدت بیماری تاثیر می‌گذارد.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر تفاوت‌های بیولوژیک، تفاوت‌های رفتاری و روانی و اجتماعی نیز در ابتلا به کووید۱۹ تاثیر دارد؛ مطالعات انجام شده بر روی موج اول همه‌گیری در آمریکا و تفاوت‌های دو جنس نشان داده است که شدت خطر ادراک شده پاندمی کووید در بین مردان کمتر از زنان بوده و بنابراین اقدام به رفتارهای حفاظت نشده نظیر حضور در اجتماع و پرهیز نکردن از تماس فیزیکی در بین مردان بیشتر است.
درستی ادامه داد: در اغلب کشورها رفتارهایی مانند مصرف الکل و دخانیات در آقایان شایع‌تر بوده و همین طور رفتارهایی نظیر دست شستن، فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و مراجعه برای دریافت خدمات در بین آقایان  رواج کمتری دارد؛ بسیاری از مردان برای این که ترس خود از بیماری را نشان ندهند، از پوشیدن ماسک به سایر رفتارهای حفاظت کننده پرهیز می‌کنند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مسئولیت مردان در حفاظت سلامتی خانواده در همه گیری کرونا بسیار مهم است، ترویج و آموزش مفاهیم خود مراقبتی در مردان برای حفظ سلامت خانواده را بسیار قابل توجه و ضروری‌، عنوان کرد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: خود مراقبتی در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته جدید (نوع انگلیسی) که دارای میزان سرایت بیشتر از نوع قبلی و کشندگی بیشتر بوده، دارای اهمیت بسیار است، چرا که مردان همانطور که در بالا به آن اشاره شد، نسبت به رعایت اصول اولیه پیشگیری که توجه هستند.
انتهای پیام/
تفاوت‌های ژنتیکی در مردان و زنان، عامل تفاوت الگوی ابتلا به کرونا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار