جوسپ بورل:

برجام فوری‌ترین زمینه همکاری اتحادیه اروپا با آمریکاست

1399/12/05 - 22:59 - کد خبر: 38411 نسخه چاپی

نصر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اهمیت توافق هسته‌ای ایران، مهمترین و فوری‌ترین زمینه همکاری اتحادیه اروپا و آمریکا بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن را تلاش برای بازگرداندن این توافق به مسیر قبل دانست.

به گزارش نصر، «جوسپ بورل» روز سه شنبه در نشست شورای آتلانتیک در مورد زمینه های همکاری این اتحادیه در سایست خارجی با دولت جدید آمریکا سخن گفت.
وی اتحادیه اروپا را قلباً نزدیک به مواضع دولت جدید آمریکا دانست و از اینکه جو بایدن این اتحادیه را نه فقط به عنوان یک شریک، بلکه یک دوست می شناسد ابراز خرسندی نمود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ازاینکه آمریکا بلافصله به پیمان‌ها و سازمان‌های جهانی از جمله توافق اقلیمی پاریس، کمیسیون حقوق بشر، سازمان جهانی بهداشت و سازمان تجارت جهانی بازگشته نیز ابراز خرسندی کرد.
وی با این حال تاکید کرد که اکنون مهمترین و فوری ترین اولویت در همکاری دوطرف موضوع توافق هسته ای با ایران است. بورل از همکاری های مشترک در این زمینه سخن گفت و اظهار داشت برای آمریکا بسیار مهم است که به تعهدات خود بازگردد، همانطور که ایران نیز باید به اجرای کامل تعهدات خود بر اساس برجام ادامه دهد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت؛ اکنون هر دو کشور اجرای تعهدات خود را مشروط کرده اند به اجرای تعهدات طرف مقابل و گفت «پس بیایید کاری کنیم که هر دو تعهداتشان را اجرا کنند.» وی از ادامه فعالیت اتحادیه اروپا در این زمینه خبر داد.
او از توافق هسته ای با ایران به عنوان «قله دیپلماسی اروپا» یاد کرد و گفت «ما خیلی به آن افتخار می کنیم.»
اینستکس نتیجه قابل توجهی نداشت
بورل از تلاش اروپا برای حفظ برجام گفت و از اینکه پس از خروج یک طرفه دولت ترامپ از این توافق اتحادیه اروپا خیلی تلاش کرد آن را زنده نگه دارد. او از اینکه ایران اکنون تعهدات خود را اجرا نمی کند ابراز تاسف کرد و گفت: البته درمقابل ما نیز تعهدات اقتصادی خود را انجام ندادیم. وی افزود: «این کار ساده ای نیست. ایران از اینکه تحریم ها برداشته نشد شکایت دارد. ما تلاش کردیم با «اینستکس» راهی برای مبادلات مشروع پیدا کنیم، اما نتیجه چندان قابل توجه نبود.»
این سیاستمدار اسپانیایی از اینکه ایران گام‌هایی از جمله افزایش غنی سازی در جهت کاستن از تعهدات خود تحت برجام برداشته ابراز تاسف کرد، اما افزود: خوشبختانه آژانس بین المللی انرژی اتمی توانست با ایران به یک تفاهم برای ادامه موقت بازرسی ها برسد و به همین دلیل هنوز به طور کامل در تاریکی نخواهیم بود.
وی با اشاره به موقتی بودن این توافق، آن را دریچه ای از همکاری نامید که باید از آن استفاده کرد. بورل گفت؛ اگرچه لازم است ایران به تعهدات خود بازگردد اما از طرف مقابل نیز تحریم ها باید برداشته شود. وی توافق اتمی با ایران را یک توافق دوطرفه نامید و گفت؛ اینگونه نیست که این توافق فقط یک جنبه تعهدات اتمی داشته باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را یک توافق دو طرفه نامید که جنبه اقتصادی نیز برای ایران دارد.
وی تاکید کرد که ایران تا این لحظه به صد درصد تعهدات خود بر اساس برجام عمل کرده بود و حتی (پس از خروج آمریکا) تا مدتی طولانی به اجرای تعهداتش ادامه داد.
آمریکا برای بازگشت به برجام شجاعت به خرج دهد
بورل اظهار داشت که بازگشت به برجام از سوی دولت بایدن نیازمند شجاعت است چرا که بازگشت به سایر توافق ها مانند معاهده اقلیمی پاریس کار سخت و بحث‌برانگیزی نیست. اما بازگشت به برجام به دلیل مناقشه انگیز بودن آن (برای آمریکا) دشوار است. وی بیان داشت که اتحادیه اروپا در حال رایزنی برای ایجاد یک نشست به منظور روشن کردن (موتور) برجام است.
وی با در نظر داشتن پیشنهادهایی مانند آنچه از سوی دولت انگلیس و آمریکا شنیده می شود، مبنی بر مذاکره مجدد و گفت‌وگو درباره موارد تازه ای مانند فناوری موشکی و نفوذ منطقه ای ایران، تاکید کرد که پیش از هر گونه مذاکره مجدد، ابتدا باید اعتماد از بین رفته دوباره ایجاد شود.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد؛ تنها پس از ایجاد اعتماد است که می توان درباره سایر موارد مورد اختلاف گفت‌وگو کرد. «اما اگر بخواهید همان اول درباره سایر موارد گفت‌وگو کنید، هرگز موافق نخواهید شد مذاکرات را آغاز کنید.»
انتهای پیام/
برجام فوری‌ترین زمینه همکاری اتحادیه اروپا با آمریکاست خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار