نفس تازه برای بخش درمان آذربایجان‌شرقی

1399/12/04 - 10:00 - کد خبر: 38269 نسخه چاپی

نصر: مرکز درمانی سینای مراغه در حالی این روزها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان در سال ۱۳۱۱ و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) آن نیز در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده بود و در واقع این مرکز را می‌توان نفسی تازه برای بخش درمانی جنوب آذربایجان‌شرقی به شمار آورد.

به گزارش نصر، عملیات اجرایی این بیمارستان قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز شده بود اما فاز نخست آن با ۱۰۰ تخت در ۱۹ اردیبهشت ۹۷ به بهره‌برداری رسید که ۴۲۰ میلیارد ریال برای ساخت و بیش از ۴۰۰ میلیارد ریال برای تجهیز آن هزینه شده بود.
ماجرای توسعه روزافزون این بیمارستان تنها به بهره‌برداری از فاز نخست آن ختم نمی‌شود و در ادامه، تکمیل بخش‌های الحاقی آن هم با حدود سه هزار و ۲۰۰ مترمربع زیربنا و با هدف افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی کلید خورده است.  
علاوه بر آن معاون فرماندار مراغه می‌گوید: بخش آموزشی این بیمارستان نیز با ۲ هزار و ۴۲۰ مترمربع زیربنا و با اعتبار اولیه حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است.
به گفته «نقی مسکینی»، احداث پد بالگرد به عنوان یکی دیگر از الزامات فنی بیمارستانی در حال اقدامات کارشناسی است و مقدمات احداث آن به زودی فراهم می‌شود.
بیمارستان سینا مراغه دارای بخش‌هایی چون اورژانس، بستری جراحی، داخلی، کودکان، زنان و زایمان، مراقبت‌های ویژه CCU و ICU، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه است و علاوه بر ساکنان مراغه، به بیماران شهرستان‌های منطقه خدمات ارایه می‌دهد.

بیمارستان سینا، پیشرو در زمینه عمل‌های جراحی 
رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه با اشاره به ظرفیت‌های بیمارستان سینای این شهرستان در انجام عمل‌های جراحی تخصصی بیان می‌کند: این مرکز آموزشی درمانی در سطح جنوب آذربایجان‌شرقی پیشرو است.
به گفته «اصغر تنومند» توسعه و راه‌اندازی بخش‌های مختلف تخصصی در این مرکز درمانی زمینه‌ساز کاهش مراجعه‌های درمانی بیماران از این شهرستان و شهرستان‌های منطقه به مرکز استان شده است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون روزانه به طور متوسط  ۲۴ عمل جراحی در تخصص‌های مختلف در این مرکز انجام می‌شود که بخش عمده‌ای از آنها قابل مقایسه با سطح اعمال جراحی در مراکز پیشرفته مراکز استان‌هاست.
 وی اضافه کرد: در این راستا و با تجهیز بخش‌های جراحی، هر روز ما شاهد انجام انواع عمل‌های جراحی حساس در این مرکز درمانی هستیم؛ به عنوان نمونه در یکی از عمل‌های جراحی بسیار حساس و نادر، یک تومور بزرگ نخاعی با موفقیت در این بیمارستان برداشته شد.
وی اضافه کرد: انجام چنین عمل‌های جراحی، نشان از آمادگی زیرساخت‌ها و همچنین حضور پزشکان متخصص و فوق‌تخصص دارد که دستاوردی بسیار بااهمیت در بخش درمان این شهرستان محسوب می‌شود.

نمونه‌هایی از خدمات ترومایی بیمارستان سینا 
سرپرست تیم جراحی مغز و اعصاب این مرکز در خصوص عمل جراحی تومور نخاع می‌گوید: بیمار، خانمی ۲۳ ساله بود که با شکایت درد کمر و پشت مراجعه کرد و پس از بررسی‌ها مشخص شد که یک تومور بسیار بزرگ نخاع را درگیر کرده است.
سعید میاندوآبچی افزود: خوشبختانه طی یک عمل جراحی بسیار دقیق، تومور خارج و بیمار بدون هیچ عارضه جانبی مرخص شد؛ همچنین در یک مورد دیگر نیز یک تومور مغزی مننژیال توسط تیم جراحی مغز و اعصاب مرکز آموزشی درمانی مراغه برداشته شد.
صادق شعار، عضو تیم جراحی مغز و اعصاب این مرکز نیز بیان کرد: چندی پیش خانم ۵۰ ساله‌ای با علائم سردرد و احساس ضعف و گزگز در اندام‌های سمت راست به بیمارستان سینا مراجعه کرد و پس از تصویربرداری، وجود تومور مغزی مننژیال تشخیص داده شد.
وی ادامه داد: خوشبختانه این تومور هم با موفقیت از بدن بیمار خارج و این بیمار پس از عمل جراحی با هوشیاری کامل و بدون مشکل حسی و حرکتی از بیمارستان مرخص شد.
به گفته وی مرکز آموزشی درمانی سینا مراغه به عنوان مرکز ترومای شهرستان با ارائه خدمت ترومایی، بسیاری از نیازها را در این زمینه مرتفع می‌کند.
 احسان جلوداری، متخصص جراحی عمومی این مرکز با تاکید بر تلاش برای ارائه خدمات باکیفیت جراحی تروما، به نجات بیمار ۳۰ ساله‌ای اشاره می‌کند که در اثر ترومای نافذ مجاور قلب، خون‌ریزی شدید داشت.
به گفته وی این بیمار، چهار لیتر خون‌ریزی از قفسه سینه و پره ارست قلبی داشت و پس از توراکوتومی، شریان‌های ریه و جدار قفسه سینه و همچنین پارگی ریه بیمار ترمیم شد.
جلوداری افزود: برای این بیمار احیای حجیم با استفاده از هفت واحد خون، پلاکت و پلاسما انجام شد و خوشبختانه با تلاش همکاران، بیمار پس از چند روز بستری از بیمارستان مرخص شد.
بنا به این گزارش، با مرور پلاک خودروهایی که به صورت مرتب مقابل درب ورودی این بیمارستان پارک می‌شود، می‌توان به نقش آن در ارایه خدمات به ساکنان جنوب آذربایجان‌شرقی پی برد.
مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان‌شرقی قرار دارد.
انتهای پیام/
نفس تازه برای بخش درمان آذربایجان‌شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار