کام شیرین ترکیه‌ای‌ها از سود کشمش کشاورزان ملکانی

1399/12/04 - 09:35 - کد خبر: 38266 نسخه چاپی

نصر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با بیان این‌که کشمش شهرستان ملکان به بیش از 38 کشور از جمله ترکیه، ارمنستان، گرجستان و کشورهای اروپایی صادر می‌شود، گفت: اکثر محصولات کشمش شهرستان ملکان به صورت غیر مستقیم به بازارهای جهانی می‌رسد، علی رغم این‌که کشاورزان ملکانی برای تولید کشمش زحمات زیادی می‌کشند ولی سود آن به کام کشورهای واسطه از جمله ترکیه است.

به گزارش نصر، حسن علیوند با بیان این‌که 50 هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان ملکان وجود دارد، اظهار کرد: 10 هزار و 500 هکتار باغ انگور در شهرستان ملکان وجود دارد که سالانه از این باغات 260هزار تن محصول تر و از این میزان، 70 هزار تن محصول خشک حاصل می‌شود به طوریکه 90 درصد این محصول خشک به صورت کشمش کالیفرنی و 10 درصد آن نیز به صورت کشمش تیزابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: اکنون شهرستان ملکان در تولید انگور دارای رتبه‌ی نخست استانی و در کشور نیز رتبه‌ی هفت کشوری است.شهرستان ملکان از نظر مقدار تولید بعد از شهرستان تاکستان، بیشترین سطح تولید را به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان با اشاره به فعالیت 23 واحد بسته بندی کشمش در شهرستان ملکان با ظرفیت 45 هزار تن در سال، گفت: به غیر از شهرستان‌های همجوار، از سایر استان‌های کشور کشمش خریداری و در شهرستان ملکان فرآوری می‌شود.
وی با بیان این‌که کشاورزان شهرستان ملکان در حال حاضر به دلیل نوسانات ارزی، تورم بازار و تحریم به شدت متضرر شده‌اند، گفت: قیمت فعلی کشمش ملکان همان قیمت سال گذشته است، اکنون قیمت کشمش کالیفرنی در شهرستان ملکان، کیلویی 22 هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که محصول کشمش با کیفیت پایین در همین کشورهای همسایه مانند ترکیه با قیمت بسیار بالا و سه برابر به فروش می‌رسد.
وی ادامه داد: قیمت نهاده‌ها مانند کود و سم کشاورزی افزایش چند برابر داشته است در حالی که هیچ گونه تغییری در قیمت کشمش کشاورزان رخ نداده است.
علیوند بیان کرد: امسال کشاورزان ملکانی  70 هزار تن محصول به صورت خشک و کشمش کالیفرنی برداشت کردند.
وی با اشاره به عمده موانع صادرات کشمش از شهرستان ملکان به سایر کشورها، گفت: نبود پایانه‌ی صادراتی و اداره‌ی استاندارد در شهرستان ملکان از مهم‌ترین موانع صادرات محصولات کشاورزی از جمله کشمش به سایر کشورهاست، واسطه گری به شدت باعث افت قیمت کشمش می‌شود.
وی با بیان این‌که اکنون نزدیک به 35 هزار تن کشمش در دست کشاورزان ملکانی مانده است، ادامه داد: وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های کرونایی در شرایط فعلی باعث شده است تا فرصت‌های بازار کشمش در دست واسطه‌گرها باشد، این افراد براساس قیمت واقعی عمل نمی‌کنند و از سویی نیز برگشت ارز نیمایی را مشکل و بهانه می‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملکان تاکید کرد: اکنون واسطه‌گرها فرد نیست بلکه کشورهای همسایه از جمله برای صادرات کشمش ملکان به عنوان واسطه‌گر محسوب می‌شوند به طوری‌که برند خود را روی محصولات کشاورزان ما برچسب می‌زنند و به نام کشور خود به سایر کشورها صادر می‌کنند.
وی با اشاره به لزوم حمایت صندوق توسعه‌ی بخش کشاورزی از کشاورزان شهرستان ملکان، خاطرنشان کرد: با حمایت صندوق توسعه‌ی بخش کشاورزی از طریق شرکت‌های تعاونی می‌توان در بازار آغاز به کار و تا حدودی دست واسطه گران را از بازار کوتاه کرد.
وی بیان کرد: اکنون بسته بندی کشمش برای صادرات از طریق دستگاه و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود، حتی اگر سرمایه گذاری قصد دارد در این زمینه فعالیت کند، حاضرهستیم تمامی تجهیزات را در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در اختیارش قرار دهیم.
وی ایجاد پایانه‌ی صادراتی خواسته‌ی چندین ساله‌ی صادرکنندگان شهرستان ملکان عنوان کرد. 
انتهای پیام/
کام شیرین ترکیه‌ای‌ها از سود کشمش کشاورزان ملکانی خبرگزاری ایسنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار