مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خبر داد:

ساخت سد خاکی دو میلیارد مترمکعبی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان

1399/12/03 - 12:36 - کد خبر: 38223 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: سد خاکی دو میلیارد متر مکعبی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان با تولید ۵۵۰ گیگا وات ساعت برق ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش نصر، سومین جلسه کارگروه فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای "خداآفرین و قیز قلعه‌سی" بر روی رودخانه مرزی ارس به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در تبریز برگزار شد.
یوسف غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، گفت: در این جلسه به استناد مفاد ماده ۲ قانون ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی و در ادامه جلسات قبلی که اسناد و نقشه‌های سد خداآفرین توسط طرفین مبادله و مورد موافقت قرار گرفت، در جلسه اخیر نیز اسناد و نقشه‌های "سد قیز قلعه‌سی " توسط کارشناسان فنی دو کشور بررسی و مورد تائید قرار گرفت.
وی، ابراز امیدواری کرد که با این توافق‌ها روند اجرا و بهره‌برداری از سدهای "خداآفرین و قیز قلعه‌سی" سرعت بیشتری بگیرد و در آینده نزدیک شاهد استفاده مشترک از منابع آب و انرژی این سدها باشیم و مردم دو کشور از منافع حاصل از آن برخوردار شوند.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، سد خاکی خداآفرین به عنوان یکی از بزرگترین سدهای خاکی شمال‌غرب کشور در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تبریز با حجم مخزن یک‌میلیارد و ۶۱۲ میلیون متر مکعب و حجم آب تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب با هدف تأمین سالانه یک‌میلیارد متر مکعب حق‌آبه ایران، مهار سیلاب، توسعه آبزی‌پروری و شیلات و تولید ۵۵۰ گیگاوات ساعت برق در سال به‌صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه ارس به‌صورت مشترک احداث شده و در حال حاضر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
انتهای پیام/
ساخت سد خاکی دو میلیارد مترمکعبی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار