مدیرعامل موسسه خیریه فرزندان رحمت در گفتگو با نصر خبر داد:

همت "فرزندان رحمت" در ساماندهی کودکان کار خیابانی تبریز / ساماندهی 390 کودک کار خیابانی

1399/12/02 - 08:32 - کد خبر: 38108 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل موسسه خیریه فرزندان رحمت گفت: برخلاف آمار بالای کودکان کار خیابانی در سایر کلانشهرهای کشور، در کل سطح کلانشهر تبریز، تنها 62 کودک کار خیابانی وجود دارد.

به گزارش نصر، "رامین نوابی" در گفتگو با خبرنگار نصر با اشاره به تاریخچه انجمن خیریه فرزندان رحمت گفت: انجمن خیریه فرزندان رحمت از سال 1370 فعالیت خود را اغاز کرده است و در حال حاضر نیز به عنوان تنها مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابانی در سطح کل کشور به صورت شبانه روزی فعالیت می کند و نیز تنها مرکز دارای مجوز ساماندهی کودکان مذکور در کل استان است.
وی با بیان این که انجمن خیریه فرزندان رحمت، در کل دارای سه مرکز نگه داری از کودکان کار خیابانی و بدسرپرست و یا بی سرپرست است، تصریح کرد: در حال حاضر، کل کودکانی که در این مراکز به صورت شبانه روزی نگه داری می شوند، 63 نفر هستند؛ که در رنج سنی پنج سال تمام و 23 سالگی قرار دارند. همچنین از بدو تاسیس انجمن مذکور تا به الان، هفت نفر از فرزندان این انجمن، ازدواج کرده و 47 نفر دیگر به آغوش خانواده بازگشته و یا به عنوان فرزندخواندگی پذیرفته شده اند.
موسس و رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه فرزندان رحمت با تاکید بر این که مهم ترین خواسته ما از این کودکان ادامه تحصیل است، خاطرنشان کرد: در کنار تحصیل این عزیزان، به فکر توانمندسازی و آینده شغلی آنان نیز هستیم و طبق تفاهم نامه ای که با ادارات و واحدهای مختلف از جمله سازمان فنی و حرفه ای بسته ایم، بر حسب علاقه مندی و استعداد کودکان، به آموزش آنان در رشته های مختلف از جمله، کامپیوتر، آموزش موشن گرافی، آموزش موبایل و... می پردازیم.

جمع آوری 390 کودک کار خیابانی
وی در ادامه به تعداد کودکان ساماندهی شده توسط این انجمن اشاره کرد و اذعان داشت: از سال 1394 که مجوز فعالیت خود را بر حسب اقتضا و نیازمندی محیط شهر، در قالب ساماندهی کودکان کار خیابانی دریافت نموده ایم تا به امروز، توانسته ایم 390 کودک کار خیابانی را جمع آوری و ساماندهی نمائیم و ار آنجایی که این کودکان رشد قارچ مانندی دارند، در صورت عدم ساماندهی این 390 کودک، الان باید شاهد پیاده روهایی در سطح این کلانشهر می بودیم که مملو از کودک کار بودند.
نوابی کلانشهر تبریز را عاری از وجود کودک کار خیابانی دانست و خاطرنشان کرد: طبق اعلام رییس شورای شهر تهران در سال 1395، این کلانشهر دارای 18 هزار کودک کار خیابانی بود که به ازای هر 530 نفر جمعیت تهران، یک کودک کار خیابانی وجود داشت و یا در شهر مذهبی مشهد که چهار هزار نفر کودک کار خیابانی دارد، به ازای هر دو هزار نفر جمعیت یک کودک کار خیابانی وجود دارد و در شهر اصفهان نیز طبق آمارهای رسمی به ازاری هر چهار هزار نفر جمعیت، یک کودک کار خیابانی وجود دارد.
وجود تنها 62 کودک کار خیابانی در کل تبریز
نوابی ادامه داد: اما خوشبختانه در کلانشهر تبریز، به ازای هر 40 هزار نفر جمعیت، تنها یک کودک کار خیابانی وجود دارد، یعنی در کل سطح شهر فقط 62 کودک کار خیابانی وجود دارد؛ که امر ساماندهی و مدیریت این کودکان بسیار آسان است، اما در این راه نیازمند همکاری و همیاری معنوی مردم هستیم و این که در هر کجای این کلانشهر و در هر ساعتی، متوجه کودک کار خیابانی شدند، مراتب را سریعا به نیروی انتظامی یا اورژانس اجتماعی و یا عوامل انجمن خیریه فرزندان رحمت اطلاع دهند.
وی همچنین به شرایط کودکان کار خیابانی اشاره کرد و اذعان داشت: 40 درصد کودکان مذکور فرزند طلاق، 40 درصد دیگر کودکان اجیر شده، چه از طرف والدین به خاطر بی مسئولیتی و راحت طلبی پدر و چه از طرف سایر افراد هستند، و تنها 20 درصد از آنان به خاطر مشکلات معیشتی به این راه کشیده شده اند که این انجمن با تمام توان در خدمت خانواده این بزرگواران است.
انتهای پیام/
همت فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  ابوالفضل شامی   سال پیش  

خلیی زحمت منمون
پژوهشیار