اولین دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در گفت و گو با نصر:

ناظمی در پذیرش سمت مدیر کل فرهنگ و‌ارشاد اسلامی استان ایثار کرده است

1399/11/27 - 13:47 - کد خبر: 37837 نسخه چاپی

نصر: اولین دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: در این مقطع پذیرفتن این مسئولیت از سوی آقای سید قاسم ناظمی نشانگر ایثار و از خودگذشتگی بود.

به گزارش نصر، علی اصغر شعردوست در گفتگو با نصر در ارتباط با انتصاب سید قاسم ناظمی به سمت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اظهار داشت:
انتصاب دکتر سید قاسم ناظمی به سمت مدیر کل فرهنگ و ارشاد در حقیقت یک پدیده‌ی بسیار مبارک برای فرهنگ و هنر استان است. من فکر می‌کنم در این مقطع پذیرفتن این مسئولیت از سوی آقای ناظمی نشانگر ایثار و از خودگذشتگی بود و باید از ایشان تقدیر کنیم. انتصاب ایشان را تبریک می گویم چرا که فرصتی برای خدمت به فرهنگ و هنر آذربایجان به دست آمده. ایشان در مقطعی این عنوان را پذیرفته اند که چند وقت تا پایان دولت نمانده است و دولت از منظرهاى مختلف با محدوديت مواجه است و بويژه از لحاظ مالی دست تنگ است.
وی افزود: اداره كل فرهنگ و هنر فعالیت های بسیاری را تحت پوشش خود دارد، با توجه به مدیریت فعلی در سطح وزارتخانه هم می‌تواند در فرهنگ و هنر استان یک‌جای بسیار تعیین کننده باشد‌.امیدوارم سید قاسم ناظمی در فرهنگ و هنر استان تحولی ایجاد کند. او از جهت ويژگيهاى فردى بسیاری از فضیلت های اخلاقی را دارد،پتانسيل هاى بالفعل و بالقوه استان را خوب می شناسد، و در حوزه کاری‌اش تحصیل تخصصی انجام داده و دکترا گرفته است. در سالهای اخير كه از تبریز دور بوده است، در سطح ملى و كشورى کارهای باارزش و مهمی انجام داده است. یکی از از ویژگی های مدیرانی که در مرکز کار کرده‌اند و بعد عهده دار مسئوليتى در سطح استان مى شوند، اين ويژگى را دارند كه نگرش آنها به پديده ها کشوری‌ است. آنان مسائل را در سطح ملی می‌بیند و این فرصت بسیار خوبی را فراهم می کند.
او ادامه داد: ایشان زمانی معاون فرهنگی هنری در شهرداری تهران بودند. در آن زمان هم علاوه بر ابداعات و كارهاى تأسيسى و ماندگار مهم در سطح كشور به آذربایجان و فرهنگ آن اعم از حوزه هاى مختلف فرهنگ و هنر آذربايجان ، شخصيتهاى متقدم و متأخر اين خطه مهم كشور و بقول استاد شهريار بلاگردان ايران ، حتى حوادث مندرج در تقویم مرتبط با آذربایجان توجه داشتند .از مشاهير آذربايجان از جمله سرداران مشروطيت، شهداى محراب، و استاد شهریار در زمان مسئوليت ایشان برنامه هاى وزينى برگزار شد. در حقيقت ايشان به اهمیت طرح نبريز در تهرانِ خوب واقف بودند.
شعردوست با اشاره به توجه به چهره های استانی در سطح ملی گفت:چهره های استانی ما در سطح ملی خوب مطرح نشده یا نمی شوند بعضاً به دلایل متعدد در خود استان هم گوشه نشین هستند و از توانائيها و شخصيتهاى آنان تقدیر نشده است.متاسفم كه عرض بكنم برخی کارهای مهم ما در سطح ملی مورد توجه قرار نمی گیرند. با توجه به شناخت ایشان از استان می توانند این اشخاص را در سطح ملی و حتى فراملی مطرح کنند. در این رابطه باید مدیران استان هم به ایشان کمک کنند؛ مدیران بالادست از جمله امام جمعه معارف پرور و فرهنگ دوست  شهرمان و هم استاندار محترم که از حوزه فرهنگ و علم برخاسته‌اند. از شهرداری و میراث فرهنگی و دانشگاه ها و سایر حوزه ها انتظار می رود که از این فرصت به دست آمده استفاده کنند. چهره های علمی و فرهنگی هنری نیز از ایشان حمایت کنند که چنین فرصتی کمتر به دست می آید.
اولین دبیر شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور افزود: البته باید جناب آقای سید قاسم ناظمی به مجموعه‌هایی که توجه نشده، توجه کنند. فهرستی از افراد را تجمیع کنند که انگیزه فعالیت دارند و در گوشه گوشه‌ی استان هستند. چهره های مطرحی که در تهران و سایر شهرستانها هستند، همچنین چهره هایی که به هر دليلى مهاجرت كرده و در خارج از كشور ساكن هستند، اما دلشان برای فرهنگ و هنر آذربایجان می تپد.زمانی که دبیرکل شورای عالی ایرانیان خارج از کشور بودم افرادی اینچنین را بسیار دیدم. آنها می‌توانند با خودشان سرمایه آورده و سرمایه گذاری کنند. موضوع فعاليت فراملى در حوزه فرهنگى، هنرى، علمى و آموزشى بسيار مورد توجه باشد. بعنوان مثال باید صدور مجوز ها برای اعزام اشخاص و گروههاى علمى و فرهنگى در خارج از كشور و بويژه  کشورهای همسایه مثل ترکیه و آذربایجان تسهیل شود.باید هم در سطح ملی و هم در کشورهای پیرامون و سایر کشورها فعالیت های بیشتری داشته باشیم.
شعردوست درباره فعالیت‌های فرهنگی و هنری این دوره از مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت:این دوره می تواند فرصتی برای هنرمندان ناشناخته استارتاپ های فرهنگی باشد. به بخش خصوصی میدان داده و به فعالان اقتصاد و فرهنگ توجه شود. درست است كه براى انجام شايسته هر فعاليت فرهنگى تخصيص اعتبارات مالى ضرورى است ، اما اين همه ضرورت نيست، برخى فعاليتها نه تنها اعتبار مالى نياز ندارند بلكه مى توانند درآمد زا هم باشند، مثلاً برگزارى بينال هاى آثار هنرى فاخر استان در سطح ملى و فراملى مى تواند درآمدزا هم باشد. از ايجاد بازارهاى معنبر فروش تابلوهاى نقاشى و خط و مجسمه گرفته تا بازارهاى مشترك كتاب و كالاهاى فرهنگى.در آذربایجان شخصیتهای اقتصادی موفقی هستند که علاوه بر اينكه در کار تخصصى خودشان جدی و موفق بوده و هستند، در حوزه فرهنگ و هنر كه در حقيقت پيشانى معرفى استان هستند، می توانند موفق باشند. در ماه‌های اخیر نامه‌ای به امضای من برای بزرگداشت استاد عابد و تاسیس بنیاد و مجموعه‌ و جایزه‌ای به نام ایشان و در حقيقت توجه به شعر آئينى خدمت جناب حجة الاسلام و المسلمين جناب دكتر ال هاشم تقديم شد،که این ایده مال من نبود و یکی از بزرگان بسيار معتبر و شريف در عرصه صنعت و اقتصاد آن را مطرح کرده بودند. تواضع کرده و نامه را به نام من فرستادند.
او ضمن یادی از مرحوم محمدپور، مدیرکل فقید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، اظهار داشت:جا دارد یادی کنیم از مدیر کل فقید فرهنگ و ارشاد اسلامى استان که در ۲۹ شهریور امسال با حضور مدیران فرهنگی استان بعد از مراسم بزرگداشت استاد شهریار و برای بنیاد گذاشتن یکسری فعالیت ها در حوزه ادبیات آیینی مرتبط با استاد عابد و مسائلی از این قبیل، جلسه‌ای در دفتر ایشان داشتیم که آخرین جلسه ما بود. مرحوم محمدپور هم پیگیر بودند که اجل مهلت نداد.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در دوره‌ی ششم مجلس شورای اسلامی به تهدیدات و مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد اشاره کرد و گفت:در كنار همه فرصتهايى كه اميدوارم حضور جناب دكتر ناظمى در عرصه فرهنگ و هنر به ارمغان  آورد ، تهدیدها و مشکلاتی هم هست كه بايد مورد توجه واقع شود. مهمترين موضوع توقعات بالایی است که بین مسئولین و مردم و بويژه اصحاب فرهنگ و هنر از ايشان دارند. اهالى فرهنگ و هنر با توجه به شناخت قبلى توقع دارند با آمدن ایشان در كوتاه مدت معجزه اتفاق بیفتد و همه كاستيها جبران شود و امور در مجراى شايسته آن قرار گيرد. بايد به تين مهم توجه داشت كه یک مدیر با توجه به امکانات و شرایط فعالیت می کند و با توجه به فضاى حاكم بر كشور  و ماه‌های پایانی دولت و عدم امكان حمایت جدی دولت از ادارات كل استانى نباید در کوتاه مدت توقع بالایی از ایشان داشت .باید توقعات را سطح معمول، معقول و قابل اجرا باشد.
شعردوست درباره مجمع مشورتی آذربایجان‌ شرقی و لزوم توجه مدیران استان به آن گفت:به ابتكار برخى دلسوزان به توسعه استان مجمع مشورتی براى استان تأسيس شده که در سطح کشور مطرح است است که امام جمعه محترم رياست عاليه آن را برعهده دارند و استاندار محترم رئيس آن هستند. نمايندگان فعلی و سابق استان در مجلس شوراى اسلامى،مدیران ارشد سابق و لاحق استان و چهره‌های آذربایجانی مقیم مرکز در آن حضور دارند. این مجموعه مصوباتی دارد که با توجه به مصوبات جدى در حوزه هاى مختلف اعم از عمرانى، اقتصادى، و از جمله فرهنگى، ميراث فرهنگى و گردشگرى شايسته است به آنها توجه كنند.از جمله مصوبات كميته اى كه براى مسايل مرتبط با ميراث فرهنگى، گردشگرى ، هنرى و كلاً عرصه فرهنگ تأسيس و مصوباتش از طريق استاندار محترم ابلاغ شده است شايسته است مديران عالی مرتبط از جمله مديركل محترم جزيد فرهنگ و اوشاد تسلامى  به آن توجه کنند. از توانایی‌ها ، تحارب و ارتباطات این افراد مى تواننداستفاده كنند. مثل ارتباطات مجلس شورای اسلامی و جاهای موثر همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی استان و شورای فرهنگ عمومی.

وی افزود: در حوزه بانوان و زنان فرهنگی و هنرمند استان بايد بيس از اين وضعيت مورد توجه قرار گيرند،. در بسيارى از عرصه ها ظرفيتهاى منسى فراوانند مثلاً در حوزه سینمایی افرادی مثل ناجی و حاتمی کیا را داریم اگر قدرى ميدان و بها بدهيم يا حداقل موانع را از پيش پاى آنها برداريم شاعد كارهاى بزرگ خواهيم بود. مثلا ملاحظه فرماييد در حوزه فعاليت در فضاى مجازی هنرمند عاليقدر جناب آقای فرشباف با ایجاد كاراكترى بنام خلیل بحران چقدر منشاء اثر بوده‌اند. اگر موانع را از پيش پاى هنرمندان برداريم و ارتباطات لازم را ايجاد كنيم و اندكى در حد امكان مساعدت كنيم در همه حوزه ها مى توانيم در سطح استانی برای طرح در سطح کشور و فرا منطقه‌ای فعال باشیم.
او به ضرورت تاسیس خانه تبریز در تهران پرداخت و گفت:یکی از ضرورت ها تاسیس خانه تبریز در تهران است که با رئیس شورای اسلامی شهر، استاندار و مدیران هم مطرح کرده ام. بالاخره مجموعه‌ای با نام تبریز در تهران باشد و برای همچنین جایگاهی فعالیت در نظر بگیریم.
هنرمندان و به اصطلاح امروز سلبریتی ها می توانند کارهای بدیع، نو و موثری را انجام بدهند که چنین فعالیت‌هایی، خودش هزینه خودش را تامین می‌کند.
وی افزود:از شخصیت های مرتبط با آذربایجان در سطح ملی به صورت شایسته و با استفاده از امکانات استانی تجلیل شود. همانند روز بزرگداشت شعر و ادب فارسی که بزرگداشت استاد شهریار هم مطرح است و آن چنان که شایسته است تقدیر نمی شود، چون بانی ندارد.
یا شخصیت های مطرح در موسیقی همانند اقبال‌آذر و صبا، همچنین سینما و تئاتر هم در سطح ملی و بین المللی قابل طرح هستند و جوانان باید الگو بگیرند که متاسفانه این مورد مغفول مانده. نیازمند طرح تبریز  و آذربایجان و پتانسیل های آن در سطح ملی و منطقه‌ای هستیم و امیدواریم با حضور سید قاسم ناظمی و حمایت مدیران استان و کشور این اتفاق رخ دهد.
علی اصغر شعردوست در پایان اظهار داشت:مجموعاً حضور سید قاسم ناظمی اقدام بسیار مبارکی است. از بابت این انتصاب هم به ایشان هم به چهره های فرهنگی، هنری استان و مدیران استان تبریک عرض می کنم. امیدوارم وجود ایشان منشاء آثار و خدمات ماندگار برای استان و کشور باشد و تبریز در جایگاه شایسته و بایسته خودش در کشور مطرح شود.
انتهای پیام/
ناظمی در پذیرش سمت مدیر کل فرهنگ و‌ارشاد اسلامی استان ایثار کرده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار