گزارش اختصاصی نصر/

کابوس تکرار تعطیلی بازار تبریز در شب عید!

1399/12/02 - 08:20 - کد خبر: 37778 نسخه چاپی

نصر: کسبه تبریز اعلام کردند: دولت هیچ گونه حمایتی از ما نمی کند، الان که سال تمام می شود هنوز نتوانسته ایم ضرر و زیان ناشی از تعطیلی سال گذشته را جبران نماییم؛ در صورتی که دولت بخواهد امسال هم در آستانه سال نو بازار را تعطیل نمائد، کلا فلج می شویم و چاره ای جز مخالفت نخواهیم داشت.

به گزارش نصر، تداوم روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا در استان رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از احتمال افزایش محدودیت های کرونایی در تبریز خبر داد و از احتمال تعطیلی بازار تبریز همزمان با روزهای پایانی سال خبر داد.
سال گذشته به دنبال تعطیلی بازار تبریز؛ بازاریان که برای فروش شب عید برنامه ریزی کرده بودند با خسارت های هنگفتی مواجه شده اند و در ماه های گذشته نیز چشم امیدشان را به روزهای پایانی سال دوخته اند اما مشخص نیست با تداوم روند فعلی افزایش آمار مبتلایان قرار است چه سرنوشتی برای روزهای پایانی سال رقم بخورد.


عدم همکاری کسبه در صورت تعطیلی بازار
"سعید نقشی"، از فعالان صنعت کفش تبریز که در خیابان تربیت تبریز نیز مغازه کفش فروشی دارد، در گفتگو با خبرنگار نصر گفت: اگر در آستانه سال نو بازار تعطیل شود، صدمه جبران ناپذیری بر اصناف وارد و آن را کلا فلج خواهد کرد؛ اجناسی که برای فروش در شب عید سال گذشته خریداری کرده بودیم، هنوز دستمان مانده است چون هر فصلی فروش خاص خودش را دارد.
وی 50 درصد کل فروش اصناف را در دو ماه آخر سال عنوان کرد و افزود: 50 درصد فروش اکثریت اصناف از اول فروردین هر سال تا اول بهمن ماه همان سال است و 50 درصد دیگر فروش، تنها در دو ماه پایانی سال اتفاق می افتد. سال گذشته که 10 روز مانده به عید، بازار تعطیل شد، تا الان اصناف نتوانسته است ضرر و زیان ناشی از آن را جبران نماید؛ اگر مسئولان بخواهند امسال هم در آستانه سال نو بازار را تعطیل کنند، کار به نارضایتی خواهد کشید و فکر نمی کنم هیچ کسبه ای همکاری لازم را داشته باشد.
نقشی با بیان این که دولت هیچ گونه حمایتی از اصناف نمی کند، تصریح کرد: سال گذشته، با آن همه ضرر و زیانی که داشته ایم، نه تنها دولت در مالیات کسبه ها تخفیف قائل نشد، بلکه 20 درصد هم بر مالیاتمان اضافه کرد!
وی اصناف و بازاریان را متضررترین قشر از آسیب های کرونایی دانست و تصریح کرد: اوایل سال جاری، دولت فقط قول اعطای وام به مشاغل آسیب دیده از کرونا را داد که به ازای هر نفر 12 میلیون تومان تعلق خواهد گرفت، که آن هم فقط در حد ثبت نام ماند و دیگر هیچ خبری نشد!

در صورت تعطیلی بازار در شب عید، فلج می شویم
یکی دیگر از اصناف خیابان تربیت تبریز که شال و روسری می فروشد، در گفتگو با خبرنگار نصر وحشت خود را از تعطیلی احتمالی بازار در شب عید به خاطر شرایط کرونایی حاکم بر جامعه ابراز داشت و گفت: سال گذشته که بازار تعطیل شد، ضربه بزرگی به کسبه وارد آمد؛ الان هم در طول سال هیچ فروشی نداشته ایم و تنها امیدمان به فروش شب عید است که اگر آن هم تعطیل شود، بیچاره می شویم!
وی ادامه داد: برای فروش شب عید، تا 200 میلیون تومان خرید کرده ایم و انتظار داریم آن اجناس را شب عید به فروش برسانیم؛ از دولت و مسئولان عاجزانه تقاضا دارم اندکی هم به فکر بازاریان باشند و تنها از کارمندان حمایت نکنند، چرا که آنان چه کار کنند و چه کار نکنند، حقوقشان ثابت می رسد، اما ما بازاریان چشمانمان به دست مشتری است.
این کسبه در ادامه به وضعیت فروش اجناسش اشاره کرد و افزود: روز به روز که قیمت اجناس بالا می رود، انتظار داریم بر حسب سرمایه ای که گذاشتیم، فروش ما نیز بالا برود تا به سود خود برسیم اما برعکس رفته رفته فروش کم تر می شود؛ همه ساله برای کمک در امر فروش، از بهمن ماه دو تا همکار خانم هم استخدام می کردیم؛ اما امسال خودم تنها اینجا بیکار نشسته ام!  حالا این مغازه متعلق به خود ما است و این چنین ضربه دیده ایم، وای به حال کسی که مغازه اش اجاره ای باشد، چرا که اجاره یک مغازه این چنینی در تربیت، حداقل 15 میلیون تومان است.

در صورت تعطیلی بازار چه خاکی به سرمان بریزیم؟
به سراغ مغازه دار دیگری که لباس زنانه می فروخت رفتیم و وقتی موضوع گزارش و خبر تعطیلی احتمالی بازار را در آستانه سال نو به وی دادیم، آنقدر شوکه شد که زبانش بند آمد و فقط توانست بگوید: آخر کرونا تا آن اندازه شدت پیدا کرده است که احتمال تعطیلی بازار در آستانه سال نو وجود دارد؟! ای وای دقیقا در اوج کاری ما؛ در طول سال هیچ فروشی نداشته ایم و چشم امیدمان به شب عید بود، الان چه خاکی به سرمان بریزیم دخترم؟!
این گزارش می افزاید، این سه گفت و گو تنها نمونه هایی از سخنان ده ها بازاری بود که پای صحبت هایشان نشسته بودم و حرف تمام آنان مشابه همین موارد بودند؛ که به دلیل عدم تکراری و طولانی شدن گزارش، فقط به این سه مورد اشاره شده است.
 انتهای پیام/
کابوس تکرار تعطیلی بازار تبریز در شب عید! فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار