دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی:

مشکل تولید روغن نیمه جامد تا روزهای آینده حل می شود

1399/11/26 - 14:26 - کد خبر: 37775 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی گفت: مشکلاتی در بخش روغن نیمه جامد در حوزه ارزی و تأمین حلب ها مطرح بود که تا حدود ۷۰ درصد برطرف و در روزهای آینده کمبود این بخش جبران خواهد شد.

به گزارش نصر، «امیرهوشنگ بیرشک» با اشاره به اینکه نیاز کشور در بخش روغن حدود ۱۴۰ هزار تن است و در دی ماه امسال حدود ۱۷۷ هزار تن و در ۲۰ روزه بهمن ماه ۱۲۰ هزار تن روغن تولید و روانه بازار شده است.
وی ضمن اعلام اینکه تولیدکنندگان در بخش روغن مایع مشکلی ندارند و با افزایش حجم تولید التهابات بازار را تا حد قابل توجهی کاهش داده اند، خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مردم می دهیم در شب عید و فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده تولیدکنندگان با تمام توان روند تولید را انجام و نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی تصریح کرد: امروز در بخش روغن نیمه جامد هم مشکلاتی درحوزه ارزی و تأمین حلب ها مطرح بود که تا حدود ۷۰ درصد این مشکلات برطرف و طی روزهای آینده در بخش روغن نیمه جامد هم مشکلی نخواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، پیش از این اعلام شده بود که ۴۰۰ هزار تن روغن خام موجودی بازرگانی دولتی است و بخش خصوصی نیز دارای موجودی مطلوبی از این محصول است.
مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است و برای تعادل بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری پیدا کرد.
همچنین به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، امسال برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید ۱.۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود.
بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.
همچنین در هفت ماهه امسال میزان تخصیص ارز برای روغن خام ۹۳۳ میلیون دلار بوده و در این مدت ۷۷۳ میلیون دلار نیز برای دانه های روغنی تخصیص ارز شده است.
۷۴۱ میلیون دلار تامین ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار تامین ارز برای دانه‌های روغنی در هفت ماهه امسال انجام شده است و این تامین ارزها با یک وقفه یک ماهه تبدیل به کالا می شود و بوسیله گمرکات ترخیص و وارد کشور خواهد شد.
انتهای پیام/
مشکل تولید روغن نیمه جامد تا روزهای آینده حل می شود خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار