رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان:

کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند

1399/11/26 - 11:04 - کد خبر: 37745 نسخه چاپی

نصر: رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ذخیره راهبردی ماسک بر اساس پیش‌بینی اوج مصرف آینده از سوی سازمان‌های متولی مانند سازمان غذا و دارو ضروری است، گفت: کشورهای همسایه متقاضی خرید ماسک تولیدی مازاد استان هستند.

به گزارش نصر، حبیب امین زاده با اشاره به انباشت ماسک در واحدهای تولیدی استان و کاهش تقاضا در بازار مصرف داخلی، افزود: با توجه به تقاضای بازارهای خارجی به ویژه کشورهای عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان، درخواست ذخیره استراتژیک ماسک و صدور مجوز از سوی وزارت صمت برای صادرات مازاد تولید ماسک ارایه و این درخواست مصوب شده است و منتظر ابلاغ رسمی آن برای صادرات هستیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق ماسک و مواد ضدعفونی کننده به خارج منتقل می شود، اظهار داشت: با صدور این مجوز از قاچاق ماسک جلوگیری و بر میزان صادرات کشور افزوده می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: صدور این مجوز علاوه بر ارزآوری، از حبس شدن سرمایه واحدهای تولیدی استان جلوگیری و گشایشی در آزاد شدن سرمایه آن ها فراهم می شود.
امین زاده، ادامه داد: در اوایل اسفند ۹۸ در این استان یک دستگاه با ظرفیت تولید روزانه سه هزار ماسک و سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده وجود داشت در حالی که اکنون به جایی رسیده ایم که امکان صادرات این مواد فراهم شده است.
وی یادآوری کرد: در زمان کنونی قیمت دولتی ماسک یک هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که ماسک ارزان تر از نرخ دولتی در سطح این استان برای متقاضیان عرضه می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سطح استان واحدهای تولید کننده ماسک در یک شیف کاری می توانند تا ۲ میلیون عدد ماسک تولید کنند و مشکلی در تیراژ تولید وجود ندارد و فقط احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه است.
امین زاده، افزود: با توجه به پتانسیل صنایع استان به ویژه بخش ماشین سازی و قطعه سازی و وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اواخر فروردین امسال با مهندسی معکوس موفق به تولید دستگاه های تولید ماسک شدیم و هم اکنون حدود ۴۲۰ دستگاه تولیدی استان در نقاط مختلف کشور به تولید ماسک مشغول هستند.
وی با اشاره به تکلیف استان در سال جهش تولید برای داخلی سازی و بومی سازی قطعات صنعتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، اظهار داشت: این استان در جریان کرونا به این هدف رسید و با توجه به تولید این دستگاه ها در سطح استاندارد بین المللی، هم اکنون تقاضا برای خرید این دستگاه ها در کشورهای منطقه زیاد است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نیز وارد میدان تولید مواد ضدعفونی شدند و توانستند با ذرات نانو، مواد ضدعفونی کننده با حلال های آبی و نه بر پایه الکل تولید کنند و به علت تقاضای زیاد بازارهای خارجی به این مواد، درخواست صدور مجوز برای صادرات این موارد را ارایه کرده اند.
امین زاده، ادامه داد: کشور به سبب سه زمینه کاری تولید مواد اولیه ضدعفونی کننده و ماسک به وفور و راه اندازی واحدهای مردمی تولید ماسک با هماهنگی اصناف استان و بسیج اصناف و مشارکت مردمی مدیون آذربایجان شرقی است.
وی یادآوری کرد: هم اکنون ۹۰ درصد کش مصرفی در ماسک در آذربایجان شرقی تولید می شود و این استان به علت اینکه اولین قطب تولید لوازم آرایشی و بهد اشتی است در تامین مواد ضدعفونی کننده نیز در جایگاه برتر قرار دارد.
انتهای پیام/
 کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 1 نظر

  Husin   3 سالها پیش  

اقتصاد ایران میلیاردها دلار درآمد دارد ..هنگامی که ایران یاد می گیرد به استفاده از رایانه های کوانتومی برای گسترش اقتصاد ..و این کامپیوترها در چین هستند.
پژوهشیار