دو میلیارد تومان برای بازسازی عمارت تاریخی ائل گولی تبریز هزینه شد

1399/11/25 - 15:00 - کد خبر: 37702 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری تبریز اعلام کرد: برای مرمت و بازسازی عمارت مجموعه تاریخی ائل گولی (شاه گولی) این کلان‌شهر ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش نصر، مسعود برزگر جلالی افزود: عملیات مرمت و باسازی عمارت ائل گولی تبریز از چهار ماه قبل آغاز شده و یک ماه دیگر به پایان می رسد.
وی در توضیح دلیل مرمت این بنای تاریخی اظهار کرد: این بنای تاریخی در تظاهرات های منتهی به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آتش گرفته بود و آخرین مرمت کلی بنا نیز پس از آن انجام شده و در طول ۴۰ سال اخیر هیچ گونه عملیات مرمت و بازسازی روی آن تجدید نشده بود.
وی اضافه کرد: گذشت زمان طولانی موجب شده بود که عمارت تاریخی  ائل گولی (شاه گولی) فرسوده شود و ما مجبور شدیم حتی گنبد آن را نیز نوسازی کنیم؛ در واقع در این عملیات گسترده بازسازی، کل بنای، غیر از پوسته آن مرمت شد.
وی با بیان اینکه عمارت ائل گولی نماد تبریز است و عکس آن را در همه فرآورده های بصری مرتبط با این کهن شهر می توان دید، ادامه داد: بر این اساس حفظ و صیانت از عمارت قدیمی یک ضرورت غیرقابل اغماض است و سازمان سیما و منظر نیز با درک این مهم تصمیم به مرمت و بازسازی بنا گرفت.
برزگر جلالی با اشاره به ثبت ملی استخر و باغ ائل گولی به نام تاریخی آن «شاه گولی» (به معنای استخر بزرگ) در دهه ۱۳۸۰ شمسی توسط وی و همکارانش گفت: در عملیات جدید مرمت و بازسازی این بنای تاریخی همه چیز آن نوسازی و عمارت به سیستم تهویه و گرمایش و سرمایش مجهز شد.
وی افزود: پیش بینی ما این است که اگر پیمانکار جدید عمارت متخصص حوزه رستون دارای باشد، رستوران عمارت ائل گولی به بهترین مکان رفاهی شهر تبدیل شود.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهرداری تبریز گفت: در زمان حاضر اقدامات لازم برای ثبت جهانی استخر و باغ ائل گولی با نام (شاه گولی) در دست انجام است و همه توان خود را برای تحقق این مهم به مار می بندیم.
ائل‌گُولی (دریاچه ملت) با نام قدیمی شاه‌گُولی (دریاچه بزرگ) یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌است؛ این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌است؛ عمق دریاچهٔ ائل گولی۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود؛ همچنین شهربازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست فود و کافی شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد و دارای هتل و مسافرخانه و دارای دفتر جهانگردی فعال است؛ با احداث هتل پارس ائل گولی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده‌ است.
ائل گلی تا پیش از روی‌کارآمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیرهٔ آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازهٔ تهران و تپلی‌باغ بوده‌ است. در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌های موجود در محوطهٔ داخلی دریاچهٔ فعلی خالی شده و دیواره‌ای سنگی به دور آن کشیده شد؛ در دوران قاجار در پیرامون استخر ائل گلی خیابان‌هایی جهت عبور و مرور احداث شد و در جوار این معابر، درختان تبریزی، بید مجنون و گل‌های اطلسی متعددی در چندین ردیف جهت تزئین گردشگاه و پاکی آب و هوا کاشته شد؛ ائل گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود و سید باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطهٔ این گردشگاه به انجام رسانید.
دریاچهٔ ائل گولی با حدود ۵۵ هزار متر مربع وسعت، گنجایش ۷۲۰ هزار متر مکعب آب را دارد. یکی از شعبه‌های رودخانهٔ لیقوان که از نزدیکی روستای چاوان می‌گذرد، به‌صورت جویباری کوچک از سمت جنوب‌شرقی دریاچهٔ ائل گولی وارد آن شده و آب آن را تأمین می‌نماید؛ تپهٔ نسبتاً بلندی در بخش جنوبی دریاچهٔ ائل گولی قرار گرفته که جنگل‌کاری شده و آبشارهای مصنوعی متعددی از این تپه به سمت داخل دریاچه سرازیر می‌شود؛ همچنین از ضلع جنوبی دریاچه تا مرکز آن و محل کاخ ائل گولی، خیابانی کشیده شده که عمارت کلاه‌فرنگی را به‌صورت یک شبه‌جزیره درآورده‌است.
عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ ضلعی موجود در مرکز دریاچهٔ ائل گولی، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود که شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقهٔ جدید و مقاومی در محل آن توسط استاد معمار حاج علی اکبر نادرالوجود احداث کرد؛ این عمارت در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌است؛ قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورد.
انتهای پیام/
دو میلیارد تومان برای بازسازی عمارت تاریخی ائل گولی تبریز هزینه شد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار