خبر/

توافق گمرک ایران و جمهوری‌ آذربایجان بر تسهیل تردد کامیون‌ها از آستارا

1399/11/21 - 19:39 - کد خبر: 37577 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک ایران از توافق با گمرک جمهوری آذربایجان برای تسریع تردد و کاهش ترافیک کامیون‌های تجارت خارجی، در دو سوی مرز آستارا خبر داد.

به گزارش نصر، حسین کاخکی روز سه شنبه بعد از نشست همکاری های گمرکی ایران و جمهوری آذربایجان در اداره کل گمرک آستارا در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: امروز در این جلسه برای کاهش ترافیک کامیون ها در مرز آستارا قرار شد با همکاری گمرک استان اردبیل، تعدادی از کامیون ها به مرز بیله سوار هدایت شود.
وی ادامه داد: طبق گزارش های واصله، ساخت و ساز در مرز مشترک جمهوری آذربایجان و روسیه از دلایل ترافیک کامیون ها در مرز آستاراست و این موضوع از گمرک کشور روسیه پیگیری خواهد شد.
او افزود: کریدور شمال و جنوب نقش تعیین کننده ای در تقویت تجارت دارد و باید به مشکلات پایانه ریلی آستارا برای تسهیل گذر کامیون های ترانزیت کالا رسیدگی شود و صدور کد گمرک ریلی این شهرستان نیز پیگیری می شود.
مدیرکل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران گفت: دو هفته پیش نیز در جلسه کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در تهران، گمرک کشور همسایه با گذر سریع کامیون های تجاری از مرز موافقت کرد.
وی بیان کرد: در نشست امروز با حضور مسئولان سازمان های دامپزشکی ایران و جمهوری آذربایجان، موافقت شد با رعایت اصول قرنطینه، دام های زنده از مبدا گمرک جمهوری آذربایجان به مقصد نخجوان و بالعکس ترانزیت شود.
کاخکی ادامه داد: بازگشایی گمرک خداآفرین نیز در نشست امروز مطرح شد و تحقق این امر نیازمند برخی مجوزهای قانونی است و قرار شد این موضوع در کارگروه ویژه مرز وزارت کشور بررسی شود.
بنا بر اعلام اداره کل گمرک آستارا؛ امسال تا ۱۵ بهمن ماه ۲۳ هزار و ۷۳۵ دستگاه کامیون برای صادرات و واردات کالاها از مرز زمینی این شهرستان تردد کرده است و این شهرستان رتبه شانزدهم صادرات را در بین گمرکات کشور دارد.
با وجود اینکه صف کامیون ها در خیابان های آستارا نشانگر رونق تولید داخلی و تجارت خارجی از مرز این شهرستان است، صف های طولانی کامیون ها در ورودی شهر و خیابان های منتهی به گمرک، از چند ماه قبل افزایش یافته و توقف چند روزه برخی از این وسایل نقلیه بزرگ در محلات، موجب رنجش خاطر شهروندان شده و رفع این مشکل در خطبه های نماز جمعه آستارا نیز مطرح شده است.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات، صادرات و ترانزیت کالاهاست.
انتهای پیام/
توافق گمرک ایران و جمهوری‌ آذربایجان بر تسهیل تردد کامیون‌ها از آستارا خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار