در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی/

رئیس مجلس سنای روسیه: مسکو از رفع تحریم های علیه ایران حمایت می کند

1399/11/21 - 16:14 - کد خبر: 37566 نسخه چاپی

نصر: «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی و «والنتینا ماتویینکو» رئیس شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) خواستار تعمیق و توسعه همکاری های دوجانبه و تعامل پارلمان های دو کشور در عرصه بین الملل شدند . ماتویینکو همچنین بر حمایت مسکو از رفع تحریم های علیه ایران تاکید کرد.

به گزارش نصر، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای فدراسیون روسیه در این دیدار بر توسعه و تعمیق همکاری های دو جانبه بخصوص در حوزه های مهمی همچون اقتصادی - بازرگانی، انرژی، علمی و دانشگاهی و فناوری های پیشرفته تاکید کردند.
ماتویینکو در ابتدای این دیدار که عصر دوشنبه برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از سفر رییس مجلس شورای اسلامی به مسکو تصریح کرد: این سفر تایید و گواهی بر تلاش ایران و پارلمان جمهوری اسلامی برای گسترش روند تصاعدی روابط راهبردی تهران و مسکو است. 
وی با بیان این که شما را به عنوان یک چهره برجسته و با تجربه سیاسی می شناسیم خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم که این سفر با اهمیت، تحرک جدی در روابط دو کشور ایجاد خواهد کرد. 
رئیس شورای فدراسیون ضمن تبریک جشن پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران یکی از شرکای قدیمی و نزدیک ما هست و یکی از بزرگترین گروه های دوستی در شورای فدراسیون روسیه، گروه دوستی با ایران است. 
وی افزود: ما علاقه مندیم فارغ از اتفاقاتی که در جهان می افتد روابط دو کشور را گسترش دهیم.
رئیس شورای فدراسیون روسیه همچنین با تاکید بر پیشبرد همکاری های ایران و روسیه در حوزه نیروگاهی و انرژی، گفت: باید همکاری های پارلمان های دو کشور در مجامع بین المللی را تقویت کنیم. 
ماتویینکو در ادامه با اشاره به ضرورت تقویت همکاری مجامع استانی در پارلمان های دو کشور افزود: تقویت زیرساخت های حقوقی روابط دو کشور با تدوین و تصویب اسناد همکاری ها در پارلمان های دو کشور از جمله در موصوع همکاری های علمی- دانشگاهی ضروری است. 
رئیس سنای روسیه همچنین بر حمایت روسیه از رفع تحریم های ایران در برجام نیز تاکید کرد. 
رئیس شورای فدراسیون روسیه با بیان اینکه تغییرات سیاسی در کشورهایی که روحیه سلطه گری و یکجانبه گری دارند هرگز در روابط عمیق بین ایران و روسیه تاثیر نخواهد داشت و این ارتباط راهبردی مستمر و دائمی است، اظهار کرد: ارتباط دوجانبه ایران و روسیه ارتباطی بسیار طبیعی است که برای چنین ارتباط عمیق و مستمری باید همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،انرژی،حمل و نقل، علمی و فناوری علمی و دفاعی و امنیتی را توسعه دهیم.
 تاکید بر توسعه روابط  مسکو و تهران
در ادامه این دیدار، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولین سفر خارجی خود در مقام رئیس مجلس به مسکو اظهار داشت: همراه داشتن پیام رهبر معظم انقلاب برای آقای پوتین،ویژگی خاصی به این سفر داده است. 
وی افزود: این پیام مهم درباره منطقه و قدرت های جهانی است و این مفهوم را در خود دارد که ارتباط دوجانبه ایران و روسیه ارتباطی راهبردی، عمیق و چند ده ساله خواهد بود و آن چه مدنظر است این است که توافق ها و تصمیم ها بین دوکشور براساس توافق های ۲۰ و ۵۰ ساله تداوم پیدا کند. 
قالیباف تصریح کرد: تغییرات سیاسی در کشورهایی که روحیه سلطه گری و یکجانبه گری دارند هرگز در روابط عمیق بین ایران و روسیه تاثیر نخواهد داشت و این ارتباط راهبردی مستمر و دائمی است. 
رئیس مجلس افزود: بسیار طبیعی است که برای چنین ارتباط عمیق و مستمری باید همکاری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی،انرژی،حمل و نقل، علمی و فناوری علمی و دفاعی و امنیتی را توسعه دهیم. 
وی در ادامه خاطرنشان کرد که سرمایه گذاری دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی به خصوص با الویت تولید انرژی در بخش های مختلف از موضوعات مورد توجه هردوکشور است. 
رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت روسیه بابت واکسن روسی کرونا به ایران تشکر کرد و گفت: همکاری بر سر واکسن کرونا نمونه ای از همکارهای دوستانه و عمیق دو کشور است.
 رئیس مجلس سنای روسیه: مسکو از رفع تحریم های علیه ایران حمایت می کند خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار