خبر/

از توسعه ریلی تا توسعه علمی در آذربایجان شرقی

1399/11/20 - 20:11 - کد خبر: 37512 نسخه چاپی

نصر: پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برکات فراوانی در گسترش همه جانبه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آذربایجان شرقی داشته که ایجاد و توسعه علمی و ریلی دانشگاه شهید مدنی، مشتی نمونه خروار در این زمینه محسوب می شود.

به گزارش نصر، دانشگاه های ایران در رژیم طاغوت جایگاه جهانی یا اسم و رسمی نداشتند اما اکنون کشورمان توانسته جایگاه شانزدهم دنیا را به لحاظ تولید دانش و جایگاه علمی به دست بیاورد و پای زیرساخت های توسعه ای مثل حمل و نقل ریلی نیز برای ایجاد رفاه، امنیت و فرصت آفرینی جهت تحصیل علم به دانشگاه باز شده که در نوع خود حتی در سطح جهانی کم نظیر است. 
دهه فجر فرصت مناسبی برای بازگو کردن دستاورد های انقلاب اسلامی ایران و تبیین آن ها برای نسل های جوان می باشد بر این اساس نقل دستاوردهای علمی و پژوهشی از جمله محورهایی است که می‌تواند در جامعه امیدآفرینی مناسبی ایجاد کند.
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان یکی از این دستاورد های انقلاب اسلامی است که در سال ۱۳۶۷ تاسیس شده و تاکنون توانسته است تاثیر گذاری مناسبی در سطح علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور ایجاد کند.
این دانشگاه توانسته به لحاظ طرح های عمرانی، سخت افزاری، نرم‌افزاری، جمعیت دانشجویی، افزایش ۱۰درصدی تعداد مقالات، تعداد هیئت علمی، مساحت، میزان فضای سبز در سطح بالای کشور قرار بگیرد.
در راستای این توسعه علمی و پژوهشی و طرح های عمرانی امروز چهار طرح آموزشی و ریلی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان افتتاح شد.
استاندار آذربایجان شرقی: پیشرفت های علمی مدیون خون شهداست
استاندار آذربایجان شرقی امروز در نشست با هیات علمی این دانشگاه پس از افتتاح چهار طرح آموزشی و دانشگاهی گفت: توسعه و پیشرفت های علمی و پژوهشی کشور مدیون انسان‌های پاک‌باخته ای است که نهال جمهوری اسلامی ایران را کاشتند و درخت تنومندی را پرورش دادند که اکنون موثرتر و توفنده تر از همیشه پیش می‌رود.
محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: از دستاوردهای انقلاب اسلامی امنیت پایدار است که به رغم ناامنی های موجود در منطقه امنیت ایران مثال زدنی است.
وی افزود: در بخش سلامت نیز با عنایت الهی و با توانمندی بخش درمان کشور توانسته ایم موفقیت‌های خوبی در مدیریت کرونا به دست بیاوریم.
پورمحمدی همچنین با اشاره به موفقیت های علمی دانشگاه‌های کشور گفت: پیش از انقلاب اسم و رسمی در بین دانشگاه های دنیا نداشتیم ولی اکنون سطح علمی دانشگاه‌های کشور به حدی رسیده که توانسته ایم پنج درصد تولیدات علمی جهان را با یک درصد جمعیت مان حائز شویم و همچنین رتبه شانزدهم علمی جهان را داشته باشیم.
وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دانشجویان دانشگاه‌های آذربایجان شرقی است و در تولید دانش رتبه های خوبی را دارند که در قبل از انقلاب به سه هزار نفر می رسید.
پورمحمدی تاکید کرد: رسالت دانشگاه تولید علم، آموزش و فناوری است و باید کاری کنیم در مقیاس دنیا بتوانیم حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشیم.
وی یادآوری کرد: مقالات علمی سطح بالایی را در دنیا منتشر می کنیم که باید در تبدیل آنها به علم و فناوری و ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین نیز بیش از پیش تلاش کنیم.
استاندار اذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ماموریت دانشگاه‌ها این است که با استفاده از علم و دانش دردهای جامعه در حوزه اجتماعی و اقتصادی را با ارتباط با صنعت و اجتماع رفع کنند و این حلقه وصل باید روز به روز قوی تر شود.
وی گفت: به رغم تحریم های ظالمانه استکبار و دشواری های موجود در روند توسعه، دانشگاه ها نقش خوبی را ایفا کردند.
وی همچنین از خیران خواست در ساخت خوابگاه های دانشجویی و دانشکده های دانشگاه ها نیز همانند مدرسه سازی مشارکت کنند.
‏پومحمدی با بیان اینکه دانشگاه شهید مدنی ‌آذربایجان یکی از دانشگاه‌های خوب ایران است، گفت: این دانشگاه با هفت هزار نفر جمعیت دانشجویی که ۴۰ درصد آن را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند از رشد مناسبی در انتشار و چاپ مقالات علمی برخوردار شده و ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش مقاله داشته است.
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان سهم مهمی در تولید علم دارد 
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز پس از افتتاح طرح های آموزشی دانشگاه گفت: این دانشگاه از دستاوردهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آید و توانسته است در تولید علم نقش اساسی داشته و در کارآفرینی که از وظایف دانشگاه ها محسوب می شود موثر عمل کند.
دکتر حسن ولی زاده اظهار کرد: اکنون این دانشگاه ۲۷۹ عضو هیات علمی دارد که از این تعداد ۱۳۰ دانشیار و استاد تمام در دانشگاه مشغول به تدریس می باشند.
وی افزود: هفت هزار دانشجو مشغول تحصیل بوده و از این تعداد دانشجو حدود ۲ هزار نفر در دوره‌های تکمیلی در هفت دانشکده تحصیل می‌کنند.
وی اعلام کرد: امسال یک طرح پژوهشی این دانشگاه در سطح ملی حایز رتبه‌ اول شده است.
رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان همچنین گفت: اکنون در حال اجرای طرح فاز سه تصفیه خانه دانشگاه هستیم که بعد از  عید به بهره‌برداری می‌رسد و طرح سالن ورزشی خوابگاه المهدی پسران نیز در دست ساخت است. 
معاون پژوهشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان نیز گفت: استادان این دانشگاه با چاپ و انتشار ۴۷۰ مقاله و رشد ۲۷ درصدی در پایگاه ‏wis و در پایگاه جهانی ‏ ‏ISC با بیش از ۱۰ درصد افزایش در تعداد مقالات عملکرد مناسبی را دارد.
علی عجمی اظهار کرد: پنج طرح بین المللی با پنج هزار یورو و طرح های مشترکی با دانشگاه سیدنی با ۱۷ هزار دلار در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در حال انجام است و ۲ طرح خاتمه یافته بین المللی با ۱۷ هزار یورو جزو عملکرد امسال دانشگاه است.
وی یادآوری کرد: در این دانشگاه ۱۸ طرح تحقیقاتی در ارتباط با صنعت با ۱۸ میلیارد ریال و پنج قرارداد نیز در این خصوص به صورت ملی و استانی منعقد شده است.
عجمی ادامه داد : مرکز مشاوره شغلی و ۶ مرکز موسسه دانش بنیان در این دانشگاه ایجاد شده و تاکنون ۱۱ محصول تجاری سازی شده و برای ۵۰ نفر نیز شغل ایجاد شده است.
زاهد محمودی فرماندار شهرستان آذرشهر نیز در این نشست خواستار اتصال راه‌آهن تبریز از مسیر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به شهرهای آذرشهر و گوگان شد و افزود: یکی از مطالبات مردم منطقه این درخواست است.
هزینه 700 میلیون تومانی ساخت ایستگاه و سالن انتظار راه آهن دانشگاه شهید مدنی
مدیرکل راه‌آهن آذربایجان نیز در پایان این نشست در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح ایستگاه قطار و سالن انتظار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در مدت یک سال و با ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار امروز به بهره برداری رسید.
محمدرضا قربانی اضافه کرد : روزانه ۱۰ سرویس رفت و برگشت برای انتقال سه هزار و ۸۰۰ نفر دانشجو و کارمند توسط ۲ قطار فاصله بین تبریز تا دانشگاه آذربایجان به دانشجویان خدمات ارائه می دهند.
وی ادامه داد: اکنون نیز به خاطر بیماری کرونا روزانه یک سرویس ارائه و ۲۰۰ نفر از کارمندان به صورت رفت و برگشت از این ظرفیت استفاده می‌کنند.
وی اعلام کرد: این اولین و منحصر به فرد ترین سیستم حمل و نقل در کشور است که به صورت ریلی و اختصاصی به دانشجویان و دانشگاهیان سرویس ارائه می دهد.
قربانی همچنین از راه اندازی خط مسیر تبریز به شهرک صنعتی شهید سلیمی خبر داد و گفت: این خط به صورت روزانه از ۲۰ دی ماه امسال آغاز به فعالیت کرده است.
به گزارش ایرنا، چهار طرح آموزشی و عمرانی شامل فاز دوم دانشکده فنی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، سالن ورزشی قدس، فاز دوم ساختمان اداری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و تکمیل و ساخت سالن انتظار ایستگاه قطار این دانشگاه با حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه از طرح های افتتاح شده امروز با حضور استاندار آذربایجان شرقی و مسئولان محلی است.
طرح های سالن ورزشی ساختمان اداری و ایستگاه قطار در مدت یک سال و فاز دوم دانشکده فنی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان از سال ۹۴ تا کنون اجرا شده است.
انتهای پیام/
از توسعه ریلی تا توسعه علمی در آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار