دبیر انجمن صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی:

آذربایجان همچنان ناتنی مانده است

1399/11/20 - 19:07 - کد خبر: 37511 نسخه چاپی

نصر: دبیر انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان همچنان ناتنی مانده است.

به گزارش نصر، رضا جعفری در نشست فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:« ما آذربایجانی ها عمیقا اعتقاد داریم که مورد کم لطفی قرار گرفته ایم حکومت پهلوی سرنگون شد و انقلاب اسلامی در این کشور رخ داد اما ما همچنان ناتنی ماندیم. دلایل زیادی وجود دارد که به ناتنی ماندن ما شهادت میدهند.منطقه غرب تبریز کاملا صنعتی بود اما همه صنایع آن نابود شدند. صنایعی که میزان اشتغال بالای داشتند و ارزش افزوده زیادی تولید میکردند.اما متاسفانه با واگذاری ها و مدیریت های غلط و سیاسی همه را نابود کردند.به همت برخی دوستان بود که تراکتورسازی هم به این سرنوشت دچار نشد که در غیر اینصورت از صنایع مادری که در تبریز قبل از انقلاب ایجاد شده بود هیچ چیز باقی نمی ماند.البته بعد از انقلاب یک مجموعه پتروشیمی هم ایجاد شد که جای تقدیر و تشکر دارد.

آذربایجان شرقی در اکثر آمارها پایین تر از متوسط کشور
رضا جعفری افزود:  درآمد سرانه مردم آذربایجان شرقی 71درصد متوسط کشوری است. آذربایجان لایق این نیست ما باید درآمد سرانه مان از متوسط کشوری بالاتر باشد که بتوانیم به سایر استانهای غیر برخوردار هم تسری دهیم.در مقایسه با استانهای پیشرو درآمد سرانه ما 60 درصد است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر میانگین تورم ما از میانگین کشوری بالاتر است. یک آذربایجانی به طور متوسط 50 تا 60 درصد درآمد کمتری نسبت به استانهای برخوردار دارد و این برای ما دردآور و مایه ننگ است. ما جز استانهای مهاجرفرست هستیم چون شرایط کسب و کار، درآمد و رشد در استان ما مهیا نیست.
جعفری تصریح کرد: در سالهای گذشته ما از مسئولین غیربومی و بعضا بومی که تنگ نظر و غیرمتخصص هستند به شدت آسیب دیده ایم در صورتی که در استانهای دیگر خبری از این تنگ نظری ها نیست. در سال 75 ما 5.54 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدادیم در صورتیکه این رقم در سال  95به4.89 درصد جمعیت کشور کاهش یافت. رقم خالص اشتغال ما در سال 95منفی 32هزار نفر بوده است. متوسط سرمایه گذاری ما در کارگاههای کوچک در استان آذربایجان شرقی به نسبت کل کشور  78 درصد بوده است و در کارگاههای بالای 50 نفر 52 درصد کشور بوده است. منبع این آمار مقاله ایست که آقای دکتر بشیری از مسئولین سازمان برنامه و بودجه نوشته اند و هفته گذشته در آخرین شماره محله اتاق بازرگانی منتشر گردید.کشور مشکلات مختلفی دارد  و بررسی این آمار در مقایسه با کل کشور نشان میدهد که وضعیت آذربایجان شرقی خیلی بدتر است. چرا باید اینطور اینگونه باشد؟ استان آذربایجان شرقی که مردمانش به سخت کوشی و تلاشگری عجین هستند چرا باید این وضعیت را داشته باشد.چرا باید سرمایه گذاری در استان ما این وضعیت را داشته باشد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع غذایی آذربایجان شرقی اضافه کرد: ما 4.89 درصد جمعیت کشور را داریم در حالی که  که سپرده های بانکی مان 2.76 درصد کشور است و تسهیلات استانمان کمتر از 2 درصد می باشد. این آمارها کنار هم نشان دهنده وضعیت استان ماست. ما به شدت مشکل زیرساخت برق داریم.سه هفته پیش مسئولین اداره برق جمع شدند و گفتند کارخانجات و شهرک های صنعتی را ببندید و برق آنها را قطع کنید.مقدار سرمایه گذاری در استانهای اصفهان و کرمان را در بعد از انقلاب با آذربایجان شرقی مقایسه کنید. آب را از خلیج فارس آوردند و به سیرجان رساندند که واقعا جای تشکر و خسته نباشید دارد و بسیار کار بزرگی بود. الان قصد دارند به خراسان جنوبی و سمنان برسانند که اقدام بی نظیری است. اما ما30 سال است که نتوانسته ایم آب ارس را به تبریز برسانیم. هر سال مشکل بودجه و پول داریم. فاصله ارس تا تبریز بسیار کمتر از تا فاصله خلیج فارس تا خراسان جنوبی است. اینها همه نشان دهنده این است که ما ناتنی شده ایم. نظام باید به این توجه کند که آذربایجان نباید ناتنی شود.

تفویض مدیریت به استانها و نوسازی ناوگان حمل و نقل
جعفری افزود:  بنده دو پیشنهاد در سطح مدیریت کلان کشور دارم.اول اینکه نظام باید مدیریت را به استانها تفویض کند و غیر از این هم چاره ای ندارد. استاندار، رییس قوه قضاییه و سیستم های اداری خیلی بهتر میتوانند کنار هم تصمیم بگیرند و اقدام نمایند. تصمیم در خصوص استانها را  به نظر کارشناسی که 4 سال سابقه کار ندارد می سپارند در صورتیکه حرف رییس سازمان صمت استان ما  برای کارشناس تازه کار در وزارت خانه کوچکترین اهمیت، ارزش و جایگاهی ندارد. برای اینکه تصمیم گیرنده اوست. شما باید اجازه دهید استانها خودشان در راستای سیاست های کلی نظام تصمیم بگیرند.همچنین پیشنهاد بعدی من در خصوص ناوگان حمل و نقل است که بسیار فرسوده است. بخش تولید رو به جلو حرکت میکند و ما علیرغم همه تحریم ها ماشین آلات را وارد میکنیم و در تولید موفقیم اما ناوگان فرسوده با کرایه ها و مصرف گازوییل بالا و سایر مشکلاتش ضربه سنگینی به تولید ما وارد کرده است. نظام باید راه حلی برای این مساله بیاید. البته تصمیماتی در این خصوص گرفته شده اما عملی نشده است. باید اجازه دهند بتوانیم از زیر یوغ دو خودروساز بزرگ خارج شویم و مقداری کامیون و ماشین های تجاری وارد کنیم تا بتوانیم این کارها را انجام دهیم.
وی در خصوص مجمع تشخیص مصلحت گفت:  نمی شود از مجمع تشخیص مصلحت گفت اما از مرحوم هاشمی نگفت، خدا رحمت کند ایشان را شاید اگر در قید حیات بودند رابطه ما با  برخی کشورهای منطقه اینگونه نبود. ما از مجمع گله مندیم که چرا تحت تاثیر برخی جریانات فکری، قوانین و لوایح مربوط به FATF را سرعت نداد. مردم فکر میکنند همه مشکلات ما مربوط به تحریم ها و و سیاست های ترامپ است. ما فکر میکنیم بخشی از آن مربوط به FATF و داستانهای مرتبط با آن است .الان سیستم بانکی در داخل کشور همه لوایح پولشویی و انتقال بالای دویست میلیون را اجرا می کند. اگر این لوایح اجرا شوند ما میتوانیم با بانکها تعامل داشته باشیم.مردم خصوصا کارگران و قشر آسیب پذیر مشکلات زیادی دارند و امیدوارم همه مسئولین تمام تلاش خود را برای رفع این مشکلات به کار بگیرند.
انتهای پیام/
آذربایجان همچنان ناتنی مانده است نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار