رئیس پلیس فتا آذربایجان شرقی در گفتگو با نصر:

اجرای طرح پویش کودکان سایبری/ مجازات کسب درآمد با استفاده از کودکان در فضای مجازی/ راه اندازی مرکز فوریت های پلیسی فتا برای اولین بار در تبریز

1399/11/20 - 18:50 - کد خبر: 37416 نسخه چاپی

نصر: رئیس پلیس فتا استان با تاکید بر این که نقطه مداخله پلیس دربه کارگیری کودکان در فضای مجازی، آموزش و پیشگیری است، گفت: طبق ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، هر نوع آزار و اذیت کودکان که منجر به صدمه جسمی، روانی و اخلاقی شده و سلامت جسم و روان آن ها را به مخاطره بیندازد، ممنوع بوده و قانون گذار برای این موضوع جرم در نظر گرفته است.

به گزارش نصر، سرهنگ "محسن محمودی"، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نصر به اجرای طرح "پویش کودکان سایبری"، که در سراسر کشور توسط پلیس فتا اجرا می شود، اشاره کرد و گفت: در این پویش که از 13 بهمن ماه امسال آغاز شده است و به مدت یک هفته تا 20 بهمن ماه ادامه خواهد داشت، برای هر روز هفته یک شعار خاصی در نظر گرفته شده است که همه این موارد توسط روانشناسان و کارشناسان مجرب و توانمند ناجا بررسی شده اند.
وی افزود: شعار روز اول - کودکان سایبری، کرونا و آموزش مجازی؛ روز دوم - کودکان سایبری، مسئولیت اجتماعی؛ روز سوم - کودکان سایبری، اعتیاد اینترنتی؛ روز چهارم - کودکان سایبری، خشونت سایبری؛ روز پنجم - والدگری در فضای مجازی؛ روز ششم - کودکان کار سایبری؛ روز هفتم - پلیس فتا، حامی کودکان سایبری است.
محمودی در ادامه به هدف از اجرای این طرح اشاره کرد و اذعان داشت: این پویش با هدف ایجاد تلنگر در جامعه و ارتقا سطح آگاهی والدین از فضای مجازی، که نقش موثر آن را در کاهش آسیب های فضای مجازی شاهد هستیم، اجرا می شود.
وی افزود: در عصر حاضر شاهد هستیم که یک شکاف عمیق بین والدین و کودکان به وجود آمده است و این شکاف باعث شده است که والدین در تربیت فرزندان خود با مشکل مواجه شوند و نتوانند نظارت های لازم و کافی را بر فرزندان خود در این فضا داشته باشند.
محمودی ناکافی بودن نظارت های والدین بر کودکان را بهترین فرصت برای مجرمان سایبری دانست و خاطرنشان کرد: ناکافی بودن نظارت ها نه تنها باعث می شود مجرمان سایبری از کودکان در فضای مجازی سوءاستفاده کنند، بلکه آسیب های جدی و جبران ناپذیری را نیز بر کودکان وارد می سازد که جبران برخی از این آسیب ها، احتیاج به زمان و هزینه های فروان دارد. بنابراین بهتر است والدین در فضای مجازی همراه فرزندان خود باشند.
وی با بیان این که کودکان آینده سازان این کشور هستند، تصریح کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم، کودکان بدون داشتن آگاهی کافی، در فضای مجازی دست به اقدامات ناشایست می زنند و والدین آنان نیز نمی دانند برای جلوگیری از امر مذکور به کدام نهاد مراجعه نمایند؛ بنابراین از والدین می خواهیم به این پویش بپیوندند و ضمن بهره مندی از محتواهای بارگذاری شده در سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir ، از نحوه برخورد درست با فرزندانشان موقع بروز موارد ناخوشایند، نیز آگاه شوند.

راه اندازی مرکز فوریت های پلیسی فتا برای اولین بار در کشور
رییس پلیس فتا استان فراگیر شدن شبکه های اجتماعی را اولین علت به وجود آمدن کودکان کار سایبری عنوان کرد و اذعان داشت: کودکان کار سایبری بدون دنیای کودکی هستند و در این راستا آسیب های مختلفی به آنان وارد می شود و همچنین در معرض تهدیدات و آسیب های فراوانی قرار می گیرند و بیشترین آزار و اذیت جسمی و روحی نیز از سوی والدین برای کسب درآمد بیشتر به آنان وارد می شود.
وی با بیان این که امروزه شاهد خانواده هایی هستیم که تلاش دارند با استفاده از کودکان خود در فضای مجازی کسب درآمد کنند، خاطرنشان کرد: برخی از والدین در پروفایل خود تصاویر ناشایست از کودکان خود می گذارند، کار تبلیغاتی با کودکان خود انجام می دهند، کلیپ و محتواهای نامناسب پخش می کنند و... ؛ که از جمله تبعات این امر می توان به بلوغ زودرس، افسردگی، اختلال شخصیتی، احساس خودشیفتگی، حساس شدن به ظاهر، افت تحصیلی و... در کودکان اشاره کرد.
محمودی افزود: نقطه مداخله پلیس در این امر آموزش و پیشگیری است و مرکز مشاوره پلیس فتا استان، که روزانه بالغ بر 300 نفر ارباب رجوع دارد، آماده ارائه هرگونه خدمات مشاوره ای و روانشناختی به والدین و کودکان عزیز است.
وی اما به مجازات به کارگیری کودکان در فضای مجازی اشاره کرد و اذعان داشت: طبق ماده 22 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، هر نوع آزار و اذیت کودکان که منجر به صدمه جسمی، روانی و اخلاقی شده و سلامت جسم و روان آن ها را به مخاطره بیندازد، ممنوع بوده و قانون گذار برای این موضوع جرم در نظر گرفته است.
رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی در پایان از راه اندازی مرکز فوریت های پلیسی فتا برای اولین بار در کشور خبر داد و تصریح کرد: مردم عزیز می توانند از هر نقطه و بدون پرداخت هیچ هزینه ای، به صورت 24 ساعته، برای دریافت اخبار و نیز اطلاع دادن هرگونه فوریت سایبری با شماره 096380 تماس حاصل نمایند.
انتهای پیام/
اجرای طرح پویش کودکان سایبری/ مجازات کسب درآمد با استفاده از کودکان در فضای مجازی/ راه اندازی مرکز فوریت های پلیسی فتا برای اولین بار در تبریز فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار