رئیس مرکز ملی فرش ایران؛

تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد

1399/11/17 - 10:12 - کد خبر: 37279 نسخه چاپی

نصر: رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به قدمت و ظرفیت های فرش تبریز، گفت: تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد.

به گزارش نصر، فرحناز رافع پنجشنبه شب در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برگزیده آذربایجان شرقی اظهار کرد: در هنر صنعت فرش، نام آذربایجان شرقی به خصوص تبریز نه فقط در ایران بلکه در کل دنیا پیچیده است.
 وی یادآور شد: فرش توانسته ارزآوری بسیاری برای کشور داشته باشد اما اکنون صادرات و تولید فرش رو به کاهش است، این کاهش تولید و صادرات فرش از ضعف مسئولان دولتی و بخش خصوصی نشأت می گیرد.
وی ادامه داد: هنوز سیاست‌های هنر صنعت فرش مشخص نشده و هر کس تفسیر به رای می کند.
رافع گفت: یکی از مشکلات فرش کشور کوچ رفوگران از این شغل است از طرفی ۲ میلیون نفر در کشور در حوزه فرش فعالیت می‌کنند ولی بیمه آنها با مشکل روبه رو است.
رئیس مرکز فرش ایران  همچنین خواستار رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش شد و افزود فروش فرش و صادرات آن زمان بر است.
رافع همچنین با اشاره به اینکه پایتخت فرش ایران تبریز است پس باید توجه ویژه به این صنعت در این کلانشهر داشته باشیم، گفت: آذربایجان شرقی می تواند مدیریت فرش جهان را بر عهده داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به اشتغال زایی صنعت فرش گفت: اگر قرار است مشکل اشتغال جوانان رفع شود فرش دستباف می تواند سهم مهمی را در این خصوص ایفا کند. 
وی اظهار کرد: عدالت و کاهش آسیب های اجتماعی با صادرات ممکن می شود و نفس اقتصاد کشور، صادرکنندگان و تولید کنندگان بزرگ هستند، صادرات فرش همواره برای کشور ارز آوری داشته است. 
رئیس مرکز فرش ایران تاکید کرد: صادرات غیر نفتی یکی از راه های رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل است
معاون تشکل‌ها و امور استان‌های اتاق ایران گفت: مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های ایران نشان می‌دهد در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری ها با فعالان اقتصادی و مراکز علمی و دانشگاهی مشورت نمی‌کنیم و تصمیمات خلق الساعه می‌گیریم.
مظفر علیخانی اظهار کرد:  ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور مربوط به داخل است و تحریم‌های ظالمانه نیز اقتصاد را دچار مشکل کرده مضاف بر اینکه کرونا اقتصاد دنیا را دچار چالش کرده است.
 وی با تاکید بر نقش صادرات در توسعه اقتصادی گفت: برون زایی تکیه بر تولید داخلی، برونگرایی توسعه صادرات و مردمی شدن اقتصاد توسعه بخش خصوصی است.
وی یادآور شد: روزنه تنفسی اقتصاد، صادرات است بر این اساس نباید مسدود شود ولی آمار ۱۰ ماهه صادرات امسال منفی ۲۰ را نشان می دهد.
علیخانی ادامه داد: کارکردهای صادرات علاوه بر درآمدزایی ارزی شامل جهش تولید، چرخش صنعت، تولید و توزیع ثروت، ثبات اقتصادی و عامل بهبود معیشت مردم است.
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی 

با تجارت و تولید است که نیاز مردم برطرف می شود
نماینده مردم تبریز اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اطمینان را نباید از جامعه بگیریم چون اعتماد، ثبات و پایداری ایجاد می‌کند. مسعود پزشکیان اظهار کرد: بدون تجارت و صنعت ساختار اداری بی‌معنی است با تجارت و تولید است که نیاز مردم برطرف می شود.
وی تاکید کرد: باید از خالقان، کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت کنیم تا اقتصاد جامعه تضمین شود بر این اساس حمایت و  رونق بخشی فعالیت های تجاری ضرورت اساسی است.

بخش خصوصی با وجود تحریم ها فعال است
رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این مراسم گفت: اقتصاد آذربایجان شرقی خیلی بستگی به صادرکنندگان نمونه و برگزیده دارد،  ۸۵ درصد اقتصاد استان دست بخش خصوصی است.
یونس ژائله اظهار کرد: بخش خصوصی در شرایط دشوار و تحریم‌های ظالمانه توانسته در ۶۵ کشور دنیا نام ایران را همچنان زنده نگه دارد. 
وی افزود: بخش خصوصی تلاش می‌کند اشتغال ایجاد کند و فقیری در جامعه نباشد.
وی عمده مشکلات صادرات و صنعت آذربایجان‌شرقی را فرهنگی دانست و افزود: البته می توانیم رویکردی در آذربایجان‌شرقی داشته باشیم که هیچ جوان بیکاری وجود نداشته باشد.
ژائله همچنین با تاکید بر صادرات و توسعه تجارت با کشورهای همسایه گفت: توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان رقم زده شده و اولین وبینار در این خصوص برگزار شده و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص مسئولیت بر عهده گرفته است.
وی تاکید کرد: بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بزرگترین فرصت برای توسعه است و شرکت های فنی و مهندسی ایران می‌توانند در این عرصه وارد شده و مشارکت کنند.
وی یادآور شد: بزرگترین انبوه سازان و شرکت های فنی در آذربایجان شرقی قرار دارند بر این اساس می توان ارتباطات مناسبی در بازسازی مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان ایفا کرد.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز همچنین گفت: ارتباط تجاری تبریز با ترکیه باید احیا شود و تجار این شهر توانایی دارند تا با تجارت آزاد صادرات را به نحو مطلوبی افزایش دهند.
ژائله با بیان اینکه سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی مثبت است، گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری استان در حال انجام است.
در این همایش از ۲۰ واحد برگزیده صادراتی آذربایجان شرقی تجلیل شد.
انتهای پیام/
تبریز می تواند مدیریت بازار فرش جهان را برعهده بگیرد خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار