در جلسه علنی مجلس تشریح شد؛

تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به روایت سخنگوی کمیسیون تلفیق

1399/11/14 - 11:40 - کد خبر: 37097 نسخه چاپی

نصر: سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ در جلسه علنی روز سه شنبه تغییرات اعمال شده در لایحه ارائه شده از سوی دولت را تشریح کرد.

به گزارش نصر، رحیم زارع در تشریح گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ که در جلسه مورخ ۴ بهمن ۹۹ به تصویب رسیده است گفت: درآمدهای پیش بینی شده در لایحه ۳۱۷ هزار میلیارد تومان بوده که کمیسیون  این رقم را به ۴۵۵ هزار میلیارد تومان بوده رساند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این رقم پیش بینی شده از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۲۵۲ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون به ۳۶۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. علاوه بر این واگذاری دارایی‌های مالی از ۲۹۸ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت به ۳۷۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ افزود: جمع منابع عمومی دولت از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق به یکهزار و ۱۹۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
 به گفته زارع، درآمدهای اختصاصی ۸۸ هزار میلیارد تومان به ۹۵ هزار میلیارد تومان، و منابع بودجه عمومی دولت ۹۲۹ هزار میلیارد تومان به هزار ۲۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین درباره بودجه شرکت‌های دولتی گفت: بودجه شرکت‌های دولتی هزار و ۵۶۱ هزار میلیارد تومان بوده و سرجمع شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت دوهزار و ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق تبدیل به دو هزار و ۸۵۱ هزار میلیارد تومان شده است.
به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اقلامی که ۲ بار در بودجه شرکت‌ها و در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و بر این اساس منابع بودجه کل کشور دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان طبق بودجه پیشنهادی دولت در کمیسیون تلفیق تبدیل به دو هزار ۷۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
زارع اضافه کرد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در برنامه ششم ۱۰ درصد دیده شده در لایحه دولت ۹.۵ درصد بوده که در مصوبه تلفیق بدون اینکه نرخ مالیات افزایش پیدا کند، آن را ۸.۲ رساندیم. علاوه بر این نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف‌سازی ارقام لایحه دولت از ۲۹.۵ درصد به ۲۸.۶ رساندیم. نسبت منابع حاصل از نفت در لایحه دولت ۲۳.۷ بود که در کمیسیون تلفیق به ۱۸ درصد رسید.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: همچنین در لایحه دولت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ۷۵ هزار میلیارد تومان بود که به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسید یعنی در اجرای منویات رهبر معظم رهبری ۳۹ درصد تقلیل پیدا کرد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: مالیات بر اصناف تا سقف صد میلیون تومان شد و مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه ۲۰۰ میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان مشخص شد.
 به گفته زارع مستمری کمیته امداد و بهزیستی در لایحه بودجه ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دیده شده بود که این رقم در کمیسیون تلفیق ۱۹ هزار میلیارد تومان مشخص شد و اجازه دادیم دو میلیون نفر که پشت صف برای تحت پوشش قرار گرفتن قرار دارند، نیز تحت پوشش قرار بگیرند.
 نماینده مردم  آباده در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه‌های درمان ناباروری و حمایت از زنان سرپرست خانوار در لایحه نیامده بود که کمیسیون ۸۷۵ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داد. علاوه بر این همچنین سهم گازرسانی برای روستاها که پروژه‌هایشان نیمه تمام مانده و مناطق کوهستانی و صعب‌العبور از محل ۱۴.۵ درصد سهم نفت در لایحه دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که کمیسیون این سهم را به دو هزار میلیارد تومان رساند.
 سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار کرد: پرداخت یارانه سود تسهیلات در لایحه پیشنهادی دولت ۷ هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان تعیین شد.
 وی ادامه داد: در بحث محرومیت زدایی در لایحه دولت در تبصره ۱۴ و بخش‌های دیگر دیده نشده بود که یک ۱۸ هزار میلیارد تومان و دو هزار و ۵۰۰ میلیارد برای آب وگاز روستاها در نظر گرفته شد بر این اساس در مجموع ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
 زارع افزود: برای تقویت مدارس با خرید تبلت و تقویت مدارس استثنایی و هنرستان‌ها و خوراک شبانه‌روزی آنها ۷۷۵ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود اما طبق مصوبه تلفیق دو هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی اضافه کرد: کمیسیون تلفیق برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی اضافه کرد. همچنین برای کنترل فضای مجازی توسط ۲۶ دستگاه ۳ هزار میلیارد تومان اضافه شد.
 به گفته زارع  معادل ریالی دو میلیون تن قیر برای راه‌های فرعی روستایی و روکش آسفالت معابر و بهسازی روستاها و نوسازی مدارس و ... در کمیسیون تلفیق اضافه شد.
نماینده مردم آباده افزود: برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم ۲۲ هزار میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود و در تلفیق نیز همین ۲۲ هزار میلیارد تومان رأی موافق داده شد. همچنین برای کاهش فقر و حمایت از قانون جامع حمایت از معلولان و قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ۱۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت در نظر گرفته شده بود که در کمیسیون نیز همین عدد در نظر گرفته شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اضافه کرد: در لایحه دولت ۵ هزار میلیارد تومان برای مسکن محرومان و همچنین رزمندگان معسر دیده شده بود که در کمیسیون تلفیق نیز همین ۵ هزار میلیارد تومان تصویب شد. برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده زندانیان ۹۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ در تلفیق اضافه شد.
 وی یادآورشد: هزینه آب، برق و گاز مشترکان کم مصرف مناطق محروم و مدارس و مساجد و پایگاه‌های مقاومت و کلانتری‌ها بخشودگی پیدا کردند و هزینه‌های آنها در حد اجرای اصلاح الگوی مصرف رایگان است.
زارع ادامه داد: مالیات بر خانه‌های لوکس و گرانقیمت برای ساخت مسکن محرومین، مددجویان و تسهیلات بانکی، نوسازی مسکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر در لایحه دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان و در کمیسیون تلفیق ۹۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
 به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق تسهیلات اشتغالزایی، کمیته امداد و بهزیستی با اولویت زنان سرپرست خانوار در لایحه دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و کمیسیون تلفیق ۱۳ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۷ ساله در نظر گرفته شد، همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی ایثارگران ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه تلفیق بود و هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله و ۷ ساله تلفیق تغییر پیدا کرد.
وی ادامه داد:  اشتغالزایی تسهیلات توسط بنیاد برکت هزار میلیارد تومان در لایحه دولت بود که کمیسیون این رقم را سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفت.
 به گفته زارع تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی و سپاه در مناطق کم برخوردار در لایحه دولت نیامده بود که در کمیسیون تلفیق ۵ هزار میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد.
نماینده مردم آباده اضافه کرد: برای وام ازدواج نیز ۵۰ میلیون تومان پیشنهاد شده در لایحه به ۷۰ میلیارد تومان تبدیل شد و طبق تبصره آورده شده و جوانان پسر زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۴ سال ۱۰۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.
 وی از اضافه شدن یک هزار میلیارد تومان به تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی خبر داد و گفت: همچنین برای اشتغالزایی توسط بنیاد مسکن در مناطقی که نرخ بیکاری بالاتری دارند در کمیسیون تلفیق دو هزار میلیارد تومان اضافه شد. علاوه براین تسهیلات قرض‌الحسنه برای بیماران صعب‌العلاج و زوج‌های نابارور و ... از ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه دولت به دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق رسید.
وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق در بخش اوراق مالی اسلامی ۲۷ هزار میلیارد تومان در منابع و مصارف برای حوزه‌های کشاورزی از جمله آب و مهار آب‌های و آبخیزداری، مبارزه با ریزگردها، تولید واکسن دامی، کشت یکپارچه واشتغال روستایی اضافه کرد و اوراق مالی اسلامی احداث و تجهیز و تکمیل فضاهای آموزشی که در لایحه دولت دو هزار میلیارد تومان آمده بود که در کمیسیون تلفیق هزار و ۸۵۰ را در اختیار آموزش و پرورش و ۱۵۰میلیارد تومان را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دادیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره نرخ ارز محاسباتی در لایحه دولت گفت: سهم دولت از نفت ۱۷.۳ میلیارد دلار است که مبلغ ۸ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده بود. ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را ضرب در ۱۷.۳ میلیارد دلار کرده که شده ۱۹۹ هزار میلیارد تومان. اما نحوه محاسبه آن این است که ۹.۳ میلیارد دلار را ضرب در ۱۷ و ۵۰۰ و ۸ میلیارد دلار را ضرب در ۴۲۰۰ کرده است، اگر ۴۲۰۰ آورده‌ایم دیگر نباید میانگین بگیریم، یعنی ۵ نرخ ارز در لایحه دولت آمده است یعنی ۴۲۰۰ تومانی، ۱۱ و ۵۰۰، ۱۷ و ۱۵۰، ۱۷ و ۵۰۰ و یک نرخ هم بر اساس سامانه ETS یا سامانه معاملات الکترونیکی در تبصره‌های ۱ و ۴ آمده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه خاطرنشان کرد: سیاست ما در کمیسیون تلفیق ارز تک نرخی و جلوگیری از فساد ناشی از رانت ارزی که ۱۷ و ۵۰۰ و دیگری نرخ سامانه ETS آورده بوده است. از ۲۵ قلم کالایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها داده می‌شود الان فقط روغن مانده که بر اساس گزارش بانک مرکزی همین روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی در همین امسال حدود  ۶۰ درصد افزایش قیمت چند مرحله داشته است.
انتهای پیام/
 تغییرات در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به روایت سخنگوی کمیسیون تلفیق خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار