رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

آنفلوانزای مرغی در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است

1399/11/14 - 09:41 - کد خبر: 37083 نسخه چاپی

نصر: رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که سرعت گسترس ویروس آنفلوانزای مرغی مانند کرونا زیاد است، گفت: هیج گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در استان اعلام نشده است.

به گزارش نصر، اکبر فتحی روز سه شنبه در جلسه پیشگیری و مقابله با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، افزود: سرعت گسترس این ویروس بالا بوده و می تواند سطح بیشتری از جامعه را تحت الشعاع قرار دهد بنابراین باید از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان'H۵N۱' ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است و احتمال ابتلای افراد در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌ های پرندگان کشته شده بالاست.
وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مرغداری ها، کشتارگاه ها و بخش های مرتبط دیگر به طور مستقیم درگیر هستند گفت: با توجه به اینکه بخشی از نیاز غذایی جامعه توسط مرغداری ها و دامداری ها تامین می شود، این مراکز به نوعی به همه مردم و جامعه تعلق دارند و جزو سرمایه های ملی محسوب می شوند.
وی افزود: کارشناسان و مدیران بخش های مختلف مرتبط با دامپزشکی باید با اهمیت دادن به موضوع واکسینه کردن، اقدامات لازم جهت مجاب کردن مرغداران به واکسینه کردن مرغداری ها و فرهنگ سازی استفاده از واکسن را انجام دهند.
فتحی، معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی را موظف به انجام همکاری با دامپزشکی استان کرد و گفت: باید تمامی واحدهای مرغداری ها چه مرغ تخم گذار چه مرغ مادر و کشتارگاه ها نسبت به واکسینه کردن و ضدعفونی محیط اقدام کنند.
وی افزود: سازمان نظام دامپزشکی باید در فرآیند صدور پروانه یا تمدید آن صاحبان مرغداری را الزام به واکسینه کردن و بیمه کند که جزو تکالیف قانونی آنها محسوب می شود.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: به رغم بیماری کرونا و شرایط اقتصادی موجود،  باید با استفاده از روش های جدید و علمی و نظارت دقیق بر اقدامات سایر بخش های مرتبط، از سرمایه های موجود محافظت کنیم.
وی به استفاده از بیمه توسط مرغداری ها و دامداری ها تاکید کرد و گفت: مرغداران و دامداران می توانند با بیمه کردن محصولات تولیدی خود، نگرانی از بابت معدوم سازی محصولات نداشته باشند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری در پرندگان، از شیوع آن جلوگیری کنند.
فتحی با اشاره به استفاده از واکسن در روزهای ۶۰ الی ۹۰ از دوران زندگی مرغ،  واکسیناسیون در این زمان را فقط برای افزایش سیستم ایمنی بدن مرغ عنوان کرد و از معاونت بهبود تولیدات دامی خواست تا برنامه ریزی برای پولت ریزی، جایگزینی، حذف و واکسیناسیون را در راستای سیاست های درونی سازمان جهاد کشاورزی و همگام با دامپزشکی اجرا کنند.
وی همچنین به تشکیل کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات در شهرستان ها تاکید کرد و گفت: باید در این کارگروه حساسیت موضوع بررسی شود و با ارائه روش ها و راهکارها از به وجود آمدن خسارت ها و آسیب ها جلوگیری کنند.
آنفلوانزای مرغی در آذربایجان‌شرقی مشاهده نشده است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار